۳ شهریور ۱۴۰۲، ۲۲:۲۴
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85210214
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نیجر برای خروج سفیر فرانسه ضرب الاجل تعیین کرد

۳ شهریور ۱۴۰۲، ۲۲:۲۴
کد خبر: 85210214
نیجر برای خروج سفیر فرانسه ضرب الاجل تعیین کرد

تهران- ایرنا- کودتاچیان نیجر جمعه شب از سفیر فرانسه خواستند تا ظرف ۴۸ است خاک این کشور را ترک کند.

به گزارش ایرنا از فرانس ۲۴، شورای نظامی نیجر که پس از کودتا قدرت را در این کشور به دست گرفته است با انتشار بیانیه‌ای به سفیر فرانسه ۴۸ ساعت مهلت داد تا خاک نیجر را ترک کند.

این در حالی است که رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی طی چند روز اخیر از اعمال فشار دولت فرانسه بر دولت‌های الجزایر و مغرب برای استفاده از حریم هوایی آنها با هدف حمله به نیجر خبر دادند.

به گزارش ایرنا، نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری "محمد بازوم" رئیس جمهور این کشور را به اتهام فساد، همدستی با غرب و بی تفاوتی به فقر برکنار کردند و درخواست‌های سازمان ملل متحد، کشورهای غربی و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) برای بازگرداندن او را رد کردند.

آنها در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند و همچنین در ۶ مرداد ماه "ژنرال عبدالرحمن چیانی" را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

پس از اینکه کودتاچیان نیجر از ضرب‌الاجل جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) برای بازگرداندن رئیس جمهور برکنار شده این کشور سرپیچی کردند، رهبران این بلوک اقتصادی و سیاسی روز ۱۰ اوت (۱۹ مرداد) برای بحث در مورد گام‌های بعدی دیدار کردند.

اکوواس همراه فرانسه و برخی کشورهای غربی دیگر از جمله آمریکا پیش از این کودتا در نیجر را محکوم و تحریم‌های اقتصادی و مسافرتی بر این کشور اعمال کرده و همچنین بر روی یک برنامه اقدام نظامی احتمالی در صورت عدم آزادی و بازگرداندن بازوم به توافق رسیده است.

یک روز پس از آن‌که همسایگان نیجر، مالی و بورکینافاسو گفتند هرگونه مداخله خارجی برای بازگرداندن دولت سرنگون شده به منزله اعلام جنگ تلقی می‌شود، فرانسه بارها اعلام کرده است که آماده انجام حمله نظامی به مستعمره سابق خود است و حتی آماده تخلیه صدها شهروند فرانسوی و اروپایی از نیجر شده است.

به گزارش «رویترز»، "کاترین کلونا" وزیر خارجه فرانسه سه‌شنبه گذشته در گفت‌ وگویی تلویزیونی با شبکه «ال‌سی‌آی» فرانسه، گفت: «با توجه به کودتای جاری در نیجر و این واقعیت که وضعیت همچنان نگران‌کننده است، تصمیم گرفتیم مطمئن شویم که شهروندان فرانسوی که می‌خواهند نیجر را ترک کنند، می‌توانند این کار را انجام دهند چرا که احتمال حمله نظامی به این کشور همچنان به قوت خود باقی است.»

وی گفت که فرانسه با کسانی که در نیجر کنترل را در دست دارند صحبت کرده است تا مطمئن شود که تخلیه می‌تواند با خیال راحت ادامه یابد، ولی این به هیچ وجه به منزله به رسمیت شناختن حکومت نظامی نیست.

در هر حال فرانسه و برخی کشورهای عضو اکوواس همچنان بر مداخله نظامی در نیجر تاکید دارند در حالی که دولت آمریکا موضع محطاط تری در این خصوص اتخاذ کرده و بسیاری از کشورهای آفریقایی مخالف هرگونه مداخله نظامی در نیجر هستند.

با این وجود فرانسه آماده است تا تهدیدات خود را علیه شورای نظامی نیجر در ارتباط با مداخله نظامی در صورت آزاد نکردن بازوم انجام دهد.

شنبه گذشته، "عبدالرحمان چیانی" رئیس شورای نظامی نیجر پیشنهادی را برای تعیین یک دوره انتقالی ۳ ساله در کشورش پیشنهاد کرد.

او تاکید کرد که هرگونه حمله به نیجر “پیک نیک نخواهد بود” و هشدار داد که هرگونه مداخله نظامی در نیجر را ما به عنوان ”اشغال در نظر خواهیم گرفت.”

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha