۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۷:۱۶
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85210354
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پنج مورد آتش‌سوزی عرصه‌های جنگلی شهریورماه در گلستان مهار شد

گنبدکاووس- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: از ابتدای شهریورماه تاکنون پنج مورد آتش‌سوزی در گالیکش و علی‌آبادکتول با تلاش نیروهای منابع طبیعی و مردم محلی مهار شد.

سرهنگ عیسی گلبینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: سه مورد حریق مربوط به گالیکش است که وسعت آخرین آن ۱۵ هزار متر مربع بود و شب گذشته مهار شد.

وی وسعت آتش سوزی‌های چهار روز اخیر گلستان را ۲۰ هزار و ۱۰۰ متر مربع اعلام کرد و افزود: ۲۰ هزار متر آن مربوط به جنگل‌های طبیعی گالیکش و ۱۰۰ متر مربع آن مربوط به ۲ مورد تک درخت در علی‌آبادکتول بوده است.

فرمانده یگان حفاظت منایع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت:‌ عامل تمام این آتش سوزی‌های انسانی است و در آخرین آن که مربوط به روستای پادلدل گالیکش می‌شود نیروهای به صورت پراکنده برای مهار آتش سوزی‌های نقطه‌ای تلاش کردند.

سرهنگ گلبینی افزود: نیروهای امنیتی به دنبال شناسایی فرد یا افراد متخلف در آتش سوزی روستای پادلدل هستند.

فرماندار گالیکش هم گفت: روز گذشته بخشی از جنگل‌های روستای پادلدل از توابع بخش مرکزی این شهرستان طعمه حریق شد که بلافاصله دهیار و شورای اسلامی موضوع را به نیروهای منابع طبیعی اطلاع دادند و تیم عملیات اطفای حریق در محل حضور یافت و در نهایت با تلاش چند ساعته نیروهای منابع طبیعی و مردم محلی آتش مهار شد.

علی جوان حاذق خواه افزود: با توجه به شواهد موجود و نوع حریق، علت آن عامل انسانی و تعمدی بوده است.

به گزارش ایرنا، مساحت گالیکش ۸۹ هزار هکتار است که ۱۷ هزار هکتار آن در محدوده پارک ملی گلستان با مدیریت محیط زیست، ۵۱ هزار هکتار آن جنگل و مرتع با مدیریت منابع طبیعی و ۲۱ هزار هکتار آن هم به عنوان اراضی کشاورزی، روستایی و شهری در اختیار مردم است.

گلستان بیشترین جنگل‌های دست کاشت سوزنی برگ کشور را دارد و در ماه‌های گرم سال این جنگل‌ها مانند انبار باروت بوده و با کوچکترین جرقه‌ای شعله‌ور می‌شود و عمده آتش سوزی‌های فصل تابستان در استان هم ناشی از آتش زدن عمدی و یا سهوی اراضی کشاورزی و سرایت آن به جنگل است و در داخل جنگل‌ها آتش سوزی کمتر و به ندرت رخ می‌دهد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار هکتار است که ۴۵۲ هزار هکتار آن جنگل و ۸۶۲ هزار هکتار آن مرتع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha