۲ میلیارد لیتر فرآورده نفتی از منطقه شمالشرق بین پنج استان توزیع شد

شاهرود - ایرنا - معاون عملیات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمالشرق گفت: ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در فصل بهار امسال بین پنج استان کشور توزیع شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین ابراهیمی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این میزان فرآورده نفتی به استان‌های سمنان، خراسان‌های شمالی، رضوی، جنوبی و بخشی از گلستان طی سه ماهه نخست امسال منتقل شد.

وی با بیان اینکه در این بازه زمانی ۶۸۲ میلیون لیتر بنزین، یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون لیتر گازوییل(نفت گاز)، ۹۴ میلیون لیتر نفت سفید و ۹میلیون لیتر نفت جت منتقل شد، ابراز کرد: منطقه شمالشرق با حدود یک‌هزار کیلومتر خط لوله، چهار فرآورده جهت تامین سوخت کلان شهر مشهد مقدس و استفاده میلیون‌ها زائر رضوی و پنج استان کشور و همچنین نیروگاه‌های سمنان، شاهرود و نیشابور را برعهده دارد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین پایانه‌های رسید فرآورده‌های نفتی کشور، بی وقفه درحال اجرای ماموریت‌های خود در صنعت انتقال فرآورده‌های نفتی است، تاکید کرد: در دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۰ تاکنون اقدام‌های متعددی برای سوخت‌رسانی به‌موقع به میزان بیش از ۱۵ میلیارد لیتر انواع فرآورده نفتی به مبادی مصرف به سرانجام رساند.

معاون عملیات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمالشرق گفت: سال ۱۴۰۰ هفت میلیارد و ۶۱۰ میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی در حوزه زیر نظر این منطقه توسط خطوط لوله انتقال یافت که این رقم در سال ۱۴۰۱ به هفت میلیارد و ۴۴۵میلیون لیتر رسید.

ابراهیمی ادامه داد: سال گذشته ۲میلیارد و ۴۸۱میلیون و ۸۷۲ هزار لیتر بنزین، چهار میلیارد و ۴۵۱میلیون و ۳۷۱هزار لیتر گازوییل، ۴۱۴میلیون و ۱۰۹ هزار لیتر نفت سفید و ۱۰۷میلیون و ۴۷۰هزار لیتر نفت جت از این منطقه توزیع شد.

۲ میلیارد لیتر فرآورده نفتی از منطقه شمالشرق بین پنج استان توزیع شد

سوخت‌رسانی به سه نیروگاه سیکل ترکیبی سمنان، شاهرود و نیشابور

معاون عملیات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمالشرق گفت: انتقال نفت با ارسال مستمر سوخت مایع به‌ عنوان سوخت جایگزین به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به منظور تولید برق، به نیروگاه‌های شهید باکری سمنان، شهید بسطامی شاهرود و خیام نیشابور به سرانجام رسید.

وی اظهار کرد: سال گذشته ارسال ۶۰۹میلیون و ۴۸۹هزار لیتر سوخت جایگزین به تفکیک برای نیروگاه سمنان ۱۷۱میلیون و ۳۰۸هزار لیتر، برای شاهرود ۱۳۳میلیون و ۳۸۹هزار لیتر و برای خیام نیشابور ۳۰۴میلیون و ۷۹۰هزار لیتر انتقال یافت.

ابراهیمی تصریح کرد: در تعمیر اساسی توربین‌ها به همراه برقی کردن مراکز انتقال نفت سمنان و سبزوار به خودکفایی رسیدیم.

معاون فنی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمالشرق هم گفت: کارشناسان متعهد و متخصص این منطقه با تکیه بر تجربیات و علم روز، بدون نیاز به شرکت‌های خارجی به‌صورت خودکفا موفق به انجام تعمیرات اساسی توربین و پمپ‌های مراکز انتقال نفت شدند.

محمدعلی دهقان با بیان اینکه تعمیرات اساسی برای حفظ توان انتقال ایمن و پایدار فرآورده‌های نفتی ضروری و اجتناب ناپذیر است، ابراز کرد: مقدمات برقی کردن ۲ مرکز انتقال نفت و تاسیسات مهم سمنان و سبزوار فراهم شده است.

وی ادامه داد: طرح برقی کردن مرکز انتقال نفت سبزوار در آستانه بهره‌برداری است و این طرح در سمنان نیز از پیشرفت خوبی برخوردار می‌باشد.

دهقان با بیان اینکه عملکرد مرکز انتقال نفت سبزوار در انتقال روزانه حدود ۲۰میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی از شاهرود به سمت سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی مشخص است، ابراز کرد: این میزان حجم ارسال فرآورده توسط یک مرکز انتقال، ضرورت اجرای طرح برقی کردن را به اثبات می‌رساند.

معاون فنی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمالشرق اظهار کرد: با استفاده از دانش روز و توان داخلی کارشناسان در تامین بیش از ۱۱۰ قلم کالا از قطعات مورد نیاز طرح برقی کردن مرکز انتقال نفت سبزوار ۸۵ میلیاردریال صرفه‌جویی شد.

تامین بخشی از کالا و لوازم طرح برقی کردن مرکز انتقال نفت سبزوار

دهقان افزود: قطعات ضد انفجار، ترانس‌های حفاظتی سه فاز، لول سوییچ‌ها و سنسورهای فشار، لوله و اتصالات، الکترود، کابل، تجهیزات برقی و ابزار دقیقی، شیرآلات از انبارهای شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت در این منطقه تامین شد.

وی با بیان اینکه تلاش کارکنان این منطقه برای ایجاد کارگروهی با مسئولیت واحد برنامه‌ریزی تعمیرات برای بررسی نقشه‌های مراکز انتقال نفت و تاسیسات منطقه و به‌روزرسانی آن نیز به عنوان بخش دیگری از موفقیت این منطقه است، تاکید کرد: واحدهای مکانیک، تعمیرات خط، ابزار دقیق، برق و مخابرات این منطقه عضو کارگروه این به‌روزرسانی برای نقشه‌های شریان‌های اساسی مانند تاسیسات، کابل‌های برق و مخابرات هستند.

به گفته وی، اصلاح نقشه‌ها و تغییرات برای برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر روی خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از قطع شریان‌های زیرکار در مواقع حفاری و جلوگیری از دوباره کاری‌های درآینده نیز مزیت‌های زیادی دارد.

۲ میلیارد لیتر فرآورده نفتی از منطقه شمالشرق بین پنج استان توزیع شد

ارتباط پایدار مخابراتی مطابق با استانداردهای صنعتی

معاون فنی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمالشرق ابراز کرد: تاسیسات تربت حیدریه به عنوان آخرین تاسیسات این منطقه در سال گذشته به شبکه ارتباطات رادیویی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران پیوست که در حال حاضر ارتباط پایدار مخابراتی مطابق با استانداردهای صنعتی در آن برقرار است.

دهقان تصریح کرد: شناسایی نقاط آسیب پذیر و تعویض پوشش خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی حوزه عملکرد این منطقه با هدف ایمن سازی خطوط لوله و جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از نشت آن، بصورت مستمر و دایمی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این اقدام با نظارت دقیق و مستمر کارکنان واحد خوردگی، تعمیرات خط، بازرسی فنی و اچ‌اس‌ای به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی به لوله به درستی و با کمترین زمان ممکن انجام می‌گیرد.

از ۱۴ هزار کیلومتر خطوط انتقال نفت کشور ، یک هزار و ۱۰۰کیلومتر در منطقه شمال شرق قرار دارد که شامل خط ۲۲ اینچ ری به سمت سمنان و شاهرود، خط ۲۰ اینچ شاهرود به سمت سبزوار، مشهد و نیشابور، انشعاب خط ۸ اینچ مرکز انتقال نفت امام تقی به سمت تربت حیدریه و خط ۱۲ اینچ شاهرود به سمت علی آباد و گرگان استان گلستان است.

همچنین چهار مرکز انتقال نفت سمنان، شاهرود، سبزوار و امام تقی(ع) و هفت منطقه تاسیسات نفتی سمنان، دامغان، شاهرود، نیشابور، تربت حیدریه و مشهد در مجموعه شرکت خطوط لوله و مخابرات شمال شرق شاهرود است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha