۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۳۲
کد خبر: 85215632
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اقدام تحریک‌آمیز پارلمان بریتانیا درمورد تایوان

۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۳۲
کد خبر: 85215632
اقدام تحریک‌آمیز پارلمان بریتانیا درمورد تایوان

تهران- ایرنا- همزمان با سفر وزیر امور خارجه انگلیس به چین، کمیته روابط خارجی مجلس عوام این کشور در سندی رسمی، از تایوان به عنوان یک کشور مستقل یاد کرد و دولت را به دلیل فقدان جسارت لازم در حمایت از این جزیره خودگردان مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از نشریه پولیتیکو، پارلمان انگلیس در گزارشی تایوان را دارای تمام شرایط لازم برای کشورشدن دانست.

به نوشته این نشریه آمریکایی، درحالی که جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس این هفته به چین سفر کرده، پارلمان این کشور برای نخستین بار در یک سند رسمی از تایوان به عنوان یک "کشور مستقل" یاد کرد.

این گزارش می افزاید: بریتانیا در گزارشی که امروز چهارشنبه توسط کمیته روابط خارجی مجلس عوام منتشر کرد و آن را به تصویب رساند و احتمالا با واکنش تند پکن به همراه خواهد بود، رویکردی جدید را در پی چندین سال روابط سرد با چین در پیش گرفته است.

در گزارش این کمیته آمده است: «تایوان در حال حاضر یک کشور مستقل تحت نام جمهوری چین است. تایوان تمام شرایط لازم برای کشور شدن از جمله جمعیت ، قلمرو مشخص، دولت، و ظرفیت برقراری روابط با سایر کشورها را دارد اما در عرصه بین المللی به رسمیت شناخته نشده است».

آلیسیا کرنز رئیس این کمیته پرنفوذ مجلس عوام بریتانیا، درخصوص گزارش یاد شده تشریح کرد: ما موضع چین را تصدیق می کنیم، اما به عنوان [کمیته روابط خارجی] آن را نمی پذیریم. وی سپس افزود: « وزیر امورخارجه باید با قاطعیت و صراحت در کنار تایوان بایستد و مشخص سازد که ما از حق تعیین سرنوشت تایوان حمایت خواهیم کرد».

در این گزارش همچنین از دولت بریتانیا به دلیل فقدان جسارت لازم در حمایت از تایوان انتقاد شده و از مقام های دولتی خواسته شده همراه با متحدان، خود را برای تحریم چین با هدف جلوگیری از اقدام نظامی آن علیه تایوان که تولید ۹۰ درصد از پیشرفته ترین نیمه هادی های جهان را برعهده دارد، آماده کنند.

این کمیته همچنین از دولت خواسته است در مورد درخواست تایوان برای پیوستن به «توافقنامه جامع و مترقی برای مشارکت ترنس پاسیفیک» (CPTPP) که بریتانیا خود نیز به تازگی به آن پیوسته است، وارد عمل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha