۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۴۰
کد خبر: 85216514
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار: یزد بدون احتساب اجاره‌بها و مسکن، پایین‌ترین نرخ تورم را دارد

یزد- ایرنا- استاندار یزد گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران و با توجه به اینکه یک سوم تورم در استان ناشی از مسئله اجاره‌بها و مسکن است، استان یزد بدون در نظرگرفتن این دو عامل در محاسبات، پایین ترین نرخ تورم کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا "مهران فاطمی" روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی آمارهای منتشره که بالاترین نرخ تورم را به این استان نسبت داده، افزود: طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۸ تعداد ۶۹ هزار و ۲۴۲ بیمه شده غیربومی در استان وجود داشته است در حالی که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۶ و ۸ هزار نفر به این آمار افزوده شده و در سال ۱۴۰۱، تعداد بیمه شده‌های غیربومی در استان با ۱۴ هزار نفر افزایش به بیش از ۹۷ هزار نفر رسید.

وی اولین نیاز این تعداد مهاجر غیربومی را مسکن دانست و افزود: طبیعتا توقف تولید مسکن در دولت‌های قبلی و برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا منجر به افزایش قیمت مسکن و اجاره بها و متعاقباً بالا رفتن نرخ تورم خواهد شد.

وی ادامه داد: خیلی از خبرنگاران ما تفاوت بین تورم و گرانی را نمی دانند و از گران شدن یزد می نویسند در حالیکه بین این واژه ها و عدد و رقم‌ها تفسیرهایی وجود دارد که نیاز به تخصص و فعالیت تخصصی در این امور دارد .

استاندار یزد گفت: در زمینه تعداد اتباع نیز نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر یعنی ۱۲ درصد جمعیت استان یزد، اتباع مجاز و غیرمجاز هستند که ۱۳۴ هزار نفر مجاز هستند و از سوی دیگر ۹ سال ساخت و تولید مسکن در استان متوقف و مسکن مهر تعطیل و از اولویت دولت وقت خارج شده بود و در انتهای دولت دوازدهم نیز اقدام ملی مسکن بصورت محدود شروع شده بود و پروژه ای نیز به مردم تحویل نشده بود .

فاطمی ادامه داد: بدلیل افزایش تقاضا باعث شد عدد اجاره بها بالا رود و البته در مقایسه با دیگر استانها هنوز قیمت اجاره در یزد تفاوت معنا داری دارد .

وی یادآور شد: چه دولت سیزدهم می آمد یا نمی آمد یا استاندار هر کس دیگری هم بود، مسئله تورم با این ساختار در حوزه اجاره بها حتما اتفاق می افتاد اما ما نیز بی‌تفاوت نیستیم و با تشکیل شورای نظارتی، اجاره بها را ۱۰ درصد کاهش دادیم.

استاندار یزد با بیان اینکه رشد اقتصادی استان یزد هفت و ۵۵ درصد بوده و در هیچ استانی این اندازه رشد اقتصادی را نداشتیم گفت: تورم استان یزد ناشی از هزینه ها نیست بلکه بدلیل فشار تقاضاست و اگر منهای تورم اجاره بها محاسبه شود، این استان پایین ترین تورم را در کشور دارد و بسیاری از کالاهای ما و خدمات در یزد پایین ترین نرخ کشور را دارد.

فاطمی ادامه اظهار داشت: در حوزه مسکن نیز رویکردها آپارتمان سازی بود اما در این استان رویکرد جدیدی انجام و ویلایی سازی و حیاط دار در دستور کار قرار گرفت و ۲۰۰ متر زمین در شهر یزد و ۲۵۰ متر در شهرستانها فقط به این امر اختصاص به هر یک از متقاضیان داده شد.

وی در خصوص تامین پایدار آب برای استان یزد نیز گفت: سه مجموعه بزرگ معدنی کشور در سیرجان ، کرمان و یزد شرکتی بنام واسکو تشکیل داده و برای انتقال آب از خلیج فارس اقدام و بالغ بر ۷۰۰ کیلومتر خط تا اردکان یزد کشیده شد.

استاندار یزد اظهار داشت: در این دولت خط اضطراری آب و خط پدافندی نیز به میزان ۳۰ کیلومتر اجرا و به مخزن منطقه شحنه متصل شد که ۳۰۰ لیتر بر ثانیه نیز قابلیت انتقال دارد و برای مواقع ضروری و بحران استفاده خواهد شد .

وی افزود : برخی می گویند برای آب خلیج فارس هیچ اقدامی نشده در حالیکه منابع مالی مصوبه هیئت دولت دارد و اخیرا نیز با امضای معان اول ریاست جمهوری برای تامین مالی ابلاغ شده است همچنین خط شامل دو بخش است که لوله گذاری و آب شیرین کن ها را شامل می شود .

استاندار یزد گفت: از زمان آغاز عملیات اجرایی خط ، آب شیرین کن دوم شروع بکار و ۷۰ درصد پیشرفت دارد و خبر خوش اینکه انتقال آب تا سقف ۳۰ میلیون متر مکعب بجای سه سال در یکسال انجام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha