۱۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۲۲
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 85217086
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لتونی در مرز بلاروس تنش آفرینی می کند

۱۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۲۲
کد خبر: 85217086
لتونی در مرز بلاروس تنش آفرینی می کند

تهران - ایرنا - به دنبال استقرار گروه واگنر در خاک بلاروس تنش ها در مرز این کشور با کشور همسایه "لتونی" افزایش یافته است، به گونه ای که کمیته مرزی این کشور امروز/جمعه اعلام کرد دو عضو نیروهای مسلح لتونی مرز بلاروس را در نزدیکی ایست بازرسی "گریگوروشچینا" (پاتارنیکی در سمت لتونی) نقض کرده و غیرقانونی وارد خاک این کشور شدند.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری و تحلیلی آمریکایی "اوپس تاپ" به نقل از یک بیانیه کمیته مرزی بلاروس با اعلام این خبر نوشت: "حضور کارکنان آژانس‌های امنیتی مختلف در منطقه مرزی لتونی که هیچ اطلاعی از ویژگی‌ها، اخلاق و فرهنگ مرزداری ندارند، «منجر به ایجاد تنش‌ها و بروز چنین شرایطی در مرز مشترک دو کشور می شود»."

این بیانیه با اعلام اینکه "دوربین های مداربسته بلاروس لحظه عبور غیرقانونی از مرز بلاروس توسط دو فرد ناشناس با لباس نظامی را ثبت کردند که ماموران مسلح انتظامی با ورود به سمت بلاروس حدود دو متر بسمت بلاروس دویدند و سپس به لتونی بازگشتند"، تاکید کرد که بلاروس مقامات لتونی را از عبور این افراد مسلح ناشناس از مرز مطلع کرده است.
براساس این گزارش، پس از تصمیم دولت بلاروس برای پذیرش "یوگنی پریگوژین" بنیانگذار گروه واگنر و برخی از شبه‌نظامیانش به بلاروس، کشورهای اروپایی همسایه کنترل مرزهای مشترک خود با بلاروس را افزایش دادند.

لتونی در مرز بلاروس تنش آفرینی می کند

در پایان ماه ژوئن، مقامات لتونی با اعلام اینکه رویدادهای منطقه را از نزدیک زیر نظر دارند، خاطرنشان کردند که استقرار گروه واگنر در بلاروس تهدید نظامی مستقیمی برای اروپا ایجاد نمی کند، اما خطر نفوذ شبه‌نظامیان واگنر وجود دارد.
در آغاز ماه اوت، گارد مرزی لتونی به رفتار سخت‌گیرانه‌تری روی آورد و تصمیم گرفت ارتش و پلیس را برای تامین امنیت مرز مستقر کند. در ۱۵ اوت، مرزبانان لتونی کارکنان خود را از مرخصی فراخواندند و از ارتش برای تامین امنیت مرزی کمک خواستند. مقامات لتونی یک “تهدید احتمالی” و افزایش تلاش برای عبور از مرزها را به عنوان دلایل بسیج نیروهای خود ذکر کردند.
این گزارش حاکی است که علاوه بر مرز با لتونی، وضعیت در مرز بلاروس با لهستان نیز متشنج است. چون در آغاز ماه اوت، دولت لهستان بلاروس را به نقض حریم هوایی خود متهم کرد که همچنین منجر به تصمیم گیری برای تقویت نیروهایش در مرز مشترک شد.

در اواسط ماه اوت، "ماریوش بلاشاک" وزیر دفاع لهستان تصمیم به تشکیل یک نیروی مداخله نظامی در مرز با بلاروس را اعلام کرد.
دولت بلاروس اعلام کرد که شبه نظامیان واگنر تجربیات نظامی خود را به ارتش بلاروس منتقل می کنند. در ۱۱ آوت رئیس جمهوری بلاروس به دولت و وزارت خارجه دستور داد تا به کشورهای همسایه عضو اتحادیه اروپا طرحی برای حسن همجواری و صلح پیشنهاد دهند که منافع بلاروس را نیز در نظر بگیرد.

لتونی در مرز بلاروس تنش آفرینی می کند

لوکاشنکو گفت که این امر در مورد لهستان نیز صدق می کند که روابط با آن نیز باید بهبود یابد. رهبر بلاروس تاکید کرد: «ما همسایه هستیم و همسایگان را ما انتخاب نمی‌کنیم پس باید با هم کنار بیاییم»
"آگنه بیلوتایته" وزیر کشور لیتوانی در اواسط ماه اوت گفته بود که کشورهای بالتیک و لهستان می توانند مرزهای خود را با بلاروس به طور کامل ببندند.

وی خاطرنشان کرد: «این تصمیم یکی از اقدامات پیشگیرانه با هدف کنترل تهدیدات علیه امنیت ملی و تحریکات احتمالی در مرز مشترک با بلاروس است که میزبانی از گروه واگنر را به عهده گرفته است.
در ۲۸ اوت، لهستان و کشورهای بالتیک با یک درخواست مداخله جویانه، از رئیس جمهوری بلاروس خواستند تا تمام واحدهای گروه واگنر را از خاک بلاروس خارج کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha