۱۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۳۵
کد خبر: 85217797
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صدور حکم منع تعقیب برای متهمان جنجالی‌ترین پرونده خشونت پلیس فرانسه

تهران- ایرنا- رسیدگی به جنجالی‌ترین پرونده قضایی فرانسه مربوط به مرگ «آداما ترائوره» که در سال ۲۰۱۶ در جریان بازداشت به دست پلیس کشته شده بود با دستور قاضی مبنی بر منع تعقیب متهمان، پایانی هر چند موقت، یافت.

به گزارش روز شنبه ایرنا، رسانه‌های فرانسوی تازه‌ترین تحول پرونده آداما ترائوره را که حساس و جنجالی‌ترین پرونده قضایی فرانسه خوانده می‌شود، بازتاب دادند. روزنامه «لوفیگارو» نوشت که وکلای سه پلیس متهم به قتل ترائوره دیروز (جمعه) از صدور حکم «منع تعقیب» برای متهمان ابراز خرسندی کرده و آن را حکمی «منطقی و مطابق با واقعیت» ارزیابی کردند. خانواده مقتول اما به سرعت به این حکم واکنش نشان داد و تقاضای فرجام کرد.

این حکم دیروز توسط وکلای دو طرف در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفت و سپس در رسانه‌ها اعلام شد. رسانه‌ها این حکم را از آن جهت قابل پیش‌بینی می‌دانند که از ابتدا هم در سال ۲۰۱۸ میلادی سه پلیس نه درجایگاه متهم که به عنوان شاهد به دادگاه احضار شده بودند و پیشتر نیز دادستانی پاریس در ژوئیه (تیر/مرداد) حکم منع تعقیب را برایشان صادر کرده بود.

یاسین بوزرو وکیل خانواه قربانی، سیاه‌پوست ۲۴ ساله‌ای که در سال ۲۰۱۶ حین بازداشت توسط این سه پلیس جان باخت، با اعتراض به روند طولانی دادرسی و تحقیقات گفت که به این حکم اعتراض می کند. وی همچنین این حکم را «ناقض قوانین و مایه آبروریزی نهاد قضایی» فرانسه خواند.

به گفته این وکیل، هدف این است که دادگاه استیناف پاریس «با ارجاع سه پلیس به یک دادگاه بدوی این مساله را روشن سازد که آیا خشونت بکار رفته حین بازداشت ترائوره متناسب با جرم و ضروری بوده است، یا خیر. از نظر او، «ابهاماتی برای توجیه حکم منع تعقیب وجود دارد و دلیل کافی در مورد تناقضات مطرح شده در دادگاه وجود دارد».

این درحالیست که وکلای سه پلیس درگیر در ماجرا در بیانیه‌ای تصمیم «منطقی و مطابق با واقعیت» قاضی را در مورد «ماهیت قانونی و متناسب با دستگیری آداما ترائوره» ستودند. آنها با وجود تقاضای فرجام‌خواهی خانواده ترائوره اعلام کردند که «این تصمیم به ۶ سال تلاش رسانه ها برای بازنویسی پرونده ای که می خواست موکلان ما را «قاتل» معرفی کند، پایان می‌دهد».

صدور حکم منع تعقیب برای متهمان جنجالی‌ترین پرونده خشونت پلیس فرانسه
آسا ترائوره

آداما ترائوره در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۶ (۲۹ تیر ۱۳۹۵) در پادگان «پرسان»، نزدیک به دو ساعت پس از دستگیری در شهر خود در «بومون-سور-اوآز» پس از تعقیب و گریز درگذشت. او در عملیاتی که برادرش را هدف قرار داده بود، به ظن اخاذی دستگیر شده بود.

مرگ او همانند آنچه در اوایل تیرماه در فرانسه و در پی کشته شدن «نائل» ۱۷ ساله به دست پلیس فرانسه رخ داد، موجی از اعتراضات را برانگیخت. از زمان مرگ آداما، خواهرش «آسا» که پلیس را قاتل برادرش معرفی می کند، جنبش های مدنی متعددی را برای مبارزه با خشونت و نژادپرستی پلیس فرانسه ترتیب داده است. آداما اکنون به نماد مبارزه مردم با خشونت و نژادپرستی در فرانسه تبدیل شده است.

وی معتقد است که برادرش در اثر ضربات شکمی که سه پلیس حین بازداشت او وارد کردند، در خودروی پلیس دچار خفگی شده است اما فیلم و تصویری که این گفته را ثابت کند وجود ندارد. گفته می‌شود که ترائوره در زمان رسیدن خودروی پلیس به بازداشتگاه دچار ناراحتی می شود اما پلیس به او کمک نمی کند و او دست بسته تا زمانی که ماموران بازداشتگاه برای انتقالش اقدام کنند به حال خود رها شده است.

صدور حکم منع تعقیب برای متهمان جنجالی‌ترین پرونده خشونت پلیس فرانسه
یوسف ترائوره پس از خروج از بیمارستان

لو فیگارو در پایان در مورد جدال پزشکی در مورد این پرونده نوشت: بر اساس گزارشی که در ژانویه ۲۰۲۱ توسط چهار کارشناس بلژیکی صادر شد، مرگ آداما ترائوره به دلیل «گرمازدگی» رخ داده که البته «احتمالا» اگر دستگیر نشده بود به مرگ منجر نمی شداما در اواخر ماه ژوئن، کلر اِدون مدافع حقوق که نهادی مستقل در فرانسه است، اقدامات انضباطی علیه سه پلیس و نیز افسر حاضر در بازداشتگاه پرسان را به دلیل «کم‌کاری و سهل انگاری» پلیس در کمک به ترائوره، خواستار شد.

به گزارش ایرنا، در جریان اعتراض های اخیر به خشونت پلیس در فرانسه، یوسف ترائوره برادر آداما مورد ضرب و شتم پلیس قرار گرفت و یک روز در بیمارستان بستری شد. وی که از ناحیه چشم آسیب دیده بود پس از مرخص شدن از بیمارستان در روز ۱۹ تیر ماه اعلام کرد که از پلیس شکایت می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha