به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، رضا آرمند خواننده، نوازنده پیانو و آهنگساز متولد چهارم اسفند ۱۳۷۱، فوق دیپلم مکانیک و کارشناس آهنگسازی ساکن شهر کرج و استان البرز از برگزیدگان مسابقه «آوای جادویی» است.
آرمند درباره چگونگی فعالیت خود در حوزه موسیقی به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: فعالیت خود را در حوزه موسیقی با نوازندگی پیانو آغاز کردم و از سال ۱۳۹۶ با توجه به بازخوردی که از اساتید و مخاطبان داشتم، به عنوان خواننده و آهنگساز فعالیتم را به صورت حرفهای در این حوزه ادامه دادم، در نشستها و برنامههای «آواز و ترانه» و کانونهای ادبی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شرکت کرده و مقامهای سوم و اول را در بخش مسابقه و رقابتی این رویدادها کسب کردم.
وی با اشاره به امکانات و وضعیت موسیقی در شهر کرج گفت: بازار موسیقی و تمامی امکانات این حوزه از جمله استودیوهای خوب، آهنگسازان، هنرمندان، خوانندگان و نوازندهها در تهران و پایتخت متمرکز هستند و در شهرهای دیگر از جمله کرج چنین امکاناتی وجود ندارد، هر چند به دلیل نزدیکی به پایتخت، دسترسی به امکانات از لحاظ رفت و آمد برای من سخت نیست.
آرمند افزود: نقطه عطف فعالیتم در حوزه موسیقی در سال ۱۳۹۷ بود که طی فراخوانی با برنامه «عصر جدید» آشنا شدم و در این برنامه استعدادیابی موسیقی شرکت کردم، در مرحله اول این مسابقه، ۲میلیون، در مرحله دوم ۲میلیون و ۱۰۰ هزار رای کسب کردم و به مرحله نیمه نهایی راه یافتم اما به مرحله نهایی راه پیدا نکردم.
این خواننده بیان کرد: از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹، به دلیل برخی از مشکلات از جمله شیوع کرونا و قراردادهای ناموفقی که با برخی از تهیهکنندگان داشتم، با کاهش مخاطب مواجه شدم، اواخر سال ۱۳۹۹، طی فراخوانی در صفحه شخصی رضا یزدانی در فضای مجازی با فراخوان این برنامه آشنا شدم و سعی کردم خودم را بار دیگر در معرض دید قرار دهم، هر چند که با انتقادهایی هم روبه رو شدم و حضور در این رویداد نسبت به سایر شرکتکنندگان که از صفر شروع میکردند، سخت بود اما میخواستم دوباره دیده شوم.
وی اظهارداشت: با توجه به حضور رضا یزدانی به عنوان داور و مربی در مسابقه استعدادیابی «آوای جادویی» که از علاقهمندان به او و آثارش هستم، ترغیب شدم که در این رویداد شرکت کنم، پس از حضور در «آوای جادویی»، یزدانی در مرحله راستی آزمایی، نخستین کارت طلایی را به من داد.
آرمند درباره سطح و کیفیت مسابقه استعدادیابی «آوای جادویی» گفت: برنامههای استعدادیابی اجرا شده در کشور، ایرانیزه و طبق قوانین و عرف جامعه ما ساخته شدند، «آوای جادویی» نخستین برنامهای است که به صورت اختصاصی و تخصصی به موضوع خوانندگی پرداخته و برای نخستین بار در حد خود، جایگاه خوب، شایسته و مطلوبی داشت و از کارشناسان و داوران خوبی هم بهره برده بود اما اگر این برنامه بخواهد ادامه داشته باشد، باید در فصلهای بعد خیلی قویتر حاضر شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر میکردید مقام اول را در مسابقه «آوای جادویی» کسب کنید؟ بیان کرد: در این رویداد، هر مربی به ۲۰ نفر آموزش میداد، در ابتدا فکر میکردم که از آن ۲۰ نفر به عنوان نماینده گروه یزدانی انتخاب و فینالیست شوم، خیلی استرس داشتم، سطح سایر شرکتکنندگان هم بالا بود، با این وجود، هدفم برای اول شدن بود اما میدانستم که شرایط سخت است، براساس تجربهای که داشتم، در جریان مسابقه برای خودم هدف تعیین کرده بودم، برای تک تک اجراها حتی برای اجرای فینال هم فکر و ایده داشتم.
این خواننده افرود: با توجه به اینکه تجربهام از سایر اعضای گروه بیشتر بود، یزدانی در جریان مسابقه «آوای جادویی» و ارایه آموزشها به من اطمینان داشت، مدیریت بعضی از امور برای پیشبرد برنامه، تنظیم و آهنگسازی بعضی از قطعهها به من سپرده میشد، هر چند که نگران تضعیف پیشینه خود بعد از حضور در برنامه «عصر جدید» بودم اما سعی کردم با توانایی بیشتری در مراحل مختلف «آوای جادویی» حضور پیدا کنم.
تجربه ساخت آثار جدید در «آوای جادویی»
آرمند اظهارداشت: تجربه حضور در کنار رضا یزدانی و آموزشهای او برایم بسیار مفید بود، تمامی اعضای گروه یزدانی در مسابقه «آوای جادویی» خواننده بودند و نیازی نبود که به آنان مبانی، تئوری و اصول اولیه موسیقی و خوانندگی آموزش داده شود، او به ما کمک میکرد و آموزش میداد که چگونه هنرمند باشیم و چه نوع رفتاری را داشته باشیم، در چه سبکی اثری را اجرا کنیم، چه شعری را براساس کدام ملودی بخوانیم و چه تکنیکهایی را استفاده کنیم تا مورد قبول و علاقه مخاطب باشد، چه نوع لباسی را به عنوان هنرمند بپوشیم، به طور کلی تجربیاتش را در حوزه موسیقی در اختیار اعضای گروه قرار میداد.
وی گفت: همچنین سایر شرکتکنندگان در مسابقه «آوای جادویی»، قطعهها و آثار خوانندههای مختلف و شناخته شده را در بخش مسابقه اجرا میکردند اما ما در گروه یزدانی، براساس شعر جدیدی که مهدی ایوبی شاعر میسرود، آهنگسازی توسط یزدانی یا اعضای گروه انجام میشد و با تنظیم نوید قدیمی، اثر در استودیو اجرا و تولید میشد سپس روی صحنه اجرا میکردیم؛ به عبارتی اثر موسیقایی خلق، تولید و منتشر و برای نخستین بار روی صحنه شنیده میشد و این خیلی جذاب بود.
این خواننده درباره تاثیر برنامههای استعدادیابی موسیقایی در کشف استعدادها به خصوص در سایر استانها بیان کرد: بسیاری از افراد مستعد در شهرهای دورافتاده ساکن هستند و بعضا روابط، امکانات و توان مالی ندارند که چنین برنامههایی میتواند زمینهای را برای دیده و شناخته شدن این افراد و تواناییهای آنان فراهم کند. به شخصه برای تولید آثارم با تهیهکنندهای قرارداد بسته بودم که ناموفق بود، توان مالی هم نداشتم که اثری را تولید کنم، تصمیم گرفتم که در برنامه «آوای جادویی» شرکت کنم.
آرمند افزود: برنامههای استعدادیابی در حوزه موسیقی به گونهای، بحثهای رانت و مافیا را برای معرفی خواننده و تولید آثار موسیقایی منتفی میکند، شاید بسیاری از تهیهکنندگان موسیقی که خوانندههایی را معرفی و میلیاردها برای آنان خرج کردند، از چنین برنامههایی استقبال نکنند، این برنامهها در مواردی در یک فصل ۱۰ خواننده و شخصیت هنری را به بازار موسیقی معرفی میکند که ممکن است برای تهیهکنندگان موسیقی خوشایند نباشد.
تعدد برنامههای استعدادیابی موسیقی آسیبزا نیست
برگزیده مسابقه «آوای جادویی» در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تعداد برنامههای استعدادیابی موسیقی آسیبزاست؟، اظهارداشت: این برنامهها آسیبزا نیست بلکه به دیده شدن استعدادها و توانمندیهای هنرمندان حوزه موسیقی کمک میکند، آسیبزا بودن به نظرم زمانی است که فردی استعداد ندارد و به واسطه روابط و امکانات مالی با تهیهکننده و تنظیمکننده شاخص قرارداد منعقد کرده و اثری را تولید و منتشر میکند و در فضای مجازی و جامعه شناخته میشود و مورد استقبال مخاطبان قرار میگیرد.
وی گفت: در این شرایط، مسابقه «آوای جادویی» با حضور داوران و هنرمندان شناخته شده موسیقی برگزار شد، اگر شرکتکنندگان در زمان اجرای اثری به صورت زنده، لحظهای اشتباه کند، تحریر و کوک اشتباه بزند، همان لحظه از مسابقه حذف میشود، شرکت در چنین برنامههایی نیازمند شهامت است تا اینکه افراد خود را در معرض قضاوت و داوری قرار دهند، چنین برنامههای به دیده شده استعدادهای هنرمندان بسیار کمک میکند و این برنامهها باید بیشتر هم باشد تا زمینه رقابت را در این حوزه فراهم کند و هنرمندان در ارتقای کیفیت آثارشان بیشتر تلاش کنند.
آرمند افزود: در مسابقه «آوای جادویی»، هشت اجرای زنده در مقابل داوران داشتم و اگر به استیج برج میلاد برسم، دیگر اثر نامناسبی اجرا نخواهم کرد؛ چون امتحانم را پس دادم و روی صحنه خواندم و برای اجرای خوب نیاز به پلیبک ندارم کما اینکه برای برخی این اتفاق افتاده است. همچنین این برنامههای استعدادیابی به نوعی عدالت را در انتخاب و معرفی هنرمندان شایسته رعایت میکند و چنین افرادی وقتی وارد بازار موسیقی شوند، احترام بیشتری خواهند داشت.
برگزیده مسابقه «آوای جادویی» درباره برنامههای آینده خود در حوزه موسیقی اظهارداشت: تولید آلبوم همچون گذشته دیگر مرسوم نیست، در تلاش هستم در فضای مجازی تولید محتوا داشته باشم و تکآهنگهایی را منتشر کنم، مبلغ جایزه نقدی مسابقه «آوای جادویی» که به یکصد میلیون تومان است را برای تولید آثار موسیقی هزینه خواهم کرد و امیدوارم بتوانم اتفاقهای خوبی را رقم بزنم و در آینده بتوانم کنسرتهایی را در برج میلاد به روی صحنه ببرم.
به گزارش ایرنا، مسابقه استعدادیابی خوانندگی «آوای جادویی» به تهیهکنندگی محمد طهرانی از اسفند سال ۱۴۰۱ تا تیرماه امسال پنجشنبهها به صورت هفتگی از پلتفرم فیلمنت به شکل اختصاصی پخش شد. در این مسابقه استعدادیابی، محمد اصفهانی، رضا صادقی، رضا یزدانی و محمد معتمدی به عنوان مربی و داور، علیرضا افکاری به عنوان مدیر هنری و علی اوجی به عنوان مجری حضور داشتند.
در «آوای جادویی» ابتدا شرکتکنندگان از طریق فراخوان وارد مرحله راستی آزمایی شده و پس از اخذ رای مثبت به مرحله ابتدایی این برنامه راه یافتند. در هر قسمت از مرحله ابتدایی این مسابقه، شرکتکنندگان به اجرای قطعههایی از آثار چهرههای مطرح کشور پرداختند و نفرات برگزیده میتوانستند داورانی را که آنها انتخاب کردهاند به عنوان استاد خود انتخاب کنند و به مراحل بعدی راه پیدا کنند، قضاوت در این مسابقه در نهایت به مخاطبان واگذار شد.
در مرحله نهایی مسابقه «آوای جادویی»، گروه رضا یزدانی متشکل از مهرداد ترکمانیان، مسیحا روزبه، مسعود شکری و رضا آرمند با رای مخاطبان رتبه اول این رقابت را از آن خود کردند.
همچنین مرتضی بخشیزاده از گروه محمد معتمدی رتبه دوم این رقابت را به دست آورد، وحید عباسی از گروه محمد اصفهانی و ارسلان میردادی از گروه رضا صادقی به ترتیب در رتبه سوم و چهارم ایستادند.
نظر شما