۱۲ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۲۰
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85218735
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت گندم در خراسان‌شمالی ۳۰ درصد کاهش یافت

۱۲ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۲۰
کد خبر: 85218735
برداشت گندم در خراسان‌شمالی ۳۰ درصد کاهش یافت

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: ۱۳۳ هزار تن گندم از سطح کشتزارهای استان در سال زراعی جاری برداشت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

وحید صباغ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کشاورزان در سال زراعی جاری ۱۴۳ هزار و ۶۴۰ هکتار گندم کشت کرده بودند که از این سطح ۴۸ هزار و ۹۱۵ هکتار اراضی آبی و ۹۴ هزار و ۷۲۵ هکتار مربوط به اراضی دیم است.

به گفته وی؛ خشکسالی و کاهش بارش‌ها دلیل اصلی کاهش ۳۰ درصدی برداشت گندم در خراسان شمالی است.

صباغ خاطرنشان کرد: خشکسالی در سالجاری موجب شد تا حدود یک سوم از گندمزارهای این استان در سطح ۵۲ هزار و ۷۶۰ هکتار غیرقابل برداشت شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: از این سطح ۴۷ هزار و ۷۰۰ هکتار مربوط به اراضی دیم و پنج هزار و ۶۰ هکتار نیز مربوط به اراضی آبی است که ۱۰۰ درصد خسارت دید و برداشت نشد.

صباغ یادآور شد: سال زراعی گذشته ۱۹۲ هزار تن گندم از سطح کشتزارهای خراسان شمالی تولید شد که کشاورزان ۱۱۲ هزار تن گندم مازاد بر نیاز را به سیلوها تحویل دادند.

اکنون ۱۳.۱ درصد از گستره استان درگیر خشکسالی بسیار شدید، ۱۳.۹ درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید، ۱۶.۱ درصد خشکسالی متوسط و ۱۵.۶ درصد خشکسالی خفیف دارد و در بین هشت شهرستان این خطه شمال شرق کشور شهرستان های مانه وسملقان به عنوان قطب کشاورزی بیشترین پهنه تحت تاثیر از خشکسالی را دارد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha