ادامه اعتراض حزب مخالف کره جنوبی به ماجرای فوکوشیما / نامه به ۸۸ کشور

تهران - ایرنا - رئیس حزب اپوزیسیون کره جنوبی امروز یکشنبه با ابراز نگرانی نسبت به عملیات رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما به اقیانوس اعلام کرد به ۸۸ کشور عضو کنوانسیون لندن نامه می فرستد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، لی جه میونگ رئیس حزب اپوزیسیون دموکراتیک کره جنوبی بیان کرد عملیات ژاپن برای رهاسازی پساب رادیواکتیو نیروگاه اتمی فوکوشیما به اقیانوس قوانین کنوانسیون لندن را نقض می کند.

هدف اصلی کنوانسیون لندن جلوگیری از دفع بی‌رویه مواد زائد در دریا است که ممکن است برای سلامتی انسان یا محیط زیست خطرناک باشند. اجرای این کنوانسیون از سال ۱۹۷۵ چارچوبی را برای کنترل و جلوگیری از آلودگی دریایی بین‌المللی فراهم کرده‌ است. از جمله نقاط عطف این کنوانسیون، ممنوعیت دفن زباله‌های رادیواکتیو در عمق اقیانوس در سال ۱۹۹۳ و مصوبات مربوط به پایان دادن به دفع زباله‌ها و سوزاندن زباله‌های صنعتی است.

لی جه میونگ اعلام کرد حزب اپوزیسیون دموکراتیک به سران ۸۸ کشور عضو کنوانسیون لندن شامل یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی نامه ارسال خواهد کرد تا از آنها برای متوقف کردن عملیات رهاسازی پساب فوکوشیما و اطمینان از امنیت و سلامتی اقیانوس و اکوسیستم درخواست کمک کند.

لی جه میونگ در کنفرانسی مطبوعاتی در مجلس ملی کره جنوبی گفت: جوامع بین الملل باید برخیزند تا قانون شکنی روشن ژاپن را اصلاح کنند.

مشخص نیست که این مسئله در جلسه پیش روی کنوانسیون لندن با چهارچوب پروتکل سازمان بین المللی دریانوردی مطرح می شود یا خیر.

به عنوان بخشی از این پویش بین المللی، حزب مخالف کره جنوبی قصد دارد نمایندگان خود را به سازمان هایی مانند کمیته حقوق بشر سازمان ملل و آژانس بین الملل انرژی اتمی بفرستد و برای گفت و گو درباره این مسئله کنفرانسی بین المللی با حضور هیئتی از متخصصان آمریکا، چین و ژاپن برگزار کند.

لی جه میونگ که از روز پنج شنبه هفته گذشته در مجلس ملی کره جنوبی اعتصاب غذا کرده است از حزب قدرت مردم برای تغییر عنوان "آب آلوده" به "آب آلوده تصفیه شده" انتقاد کرد.

لی جه میونگ افزود: دادن امید واهی به مردم درباره آب آلوده رادیواکتیو بسیار غیرعلمی و عوام فریبانه است. حزب اپوزیسیون دموکراتیک کره جنوبی برای حفظ امنیت مردم تمام تلاش خود را می کند.

به گزارش ایرنا، ژاپن روز پنجشنبه ۲ شهریور با وجود نگرانی‌ها و مخالفت‌هایی که از سوی دست اندرکاران صنعت ماهی‌گیری و کشورهای همسایه ابراز شده بود، رهاسازی آب رادیواکتیو حاصل از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را به آب های آزاد اقیانوس آغاز کرد.

حزب قدرت مردم کره جنوبی به تازگی تصمیم گرفته بود برای تغییر ذهنیت افکار عمومی و کاهش نگرانی مردم این کشور، به جای استفاده از عبارت "آب آلوده" برای آب رادیواکتیو رهاشده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن، از عبارت "آب آلوده تصفیه شده" استفاده کند.

چند هفته پیش تر، «آیکاوا کازوتوشی» سفیر ژاپن در تهران با انتقاد از برخی گزارش ها درخصوص تصمیم دولت ژاپن برای انتقال پساب تصفیه شده نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس، گفته بود: عملیات ریختن آب نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس، مطابق با استانداردهای بین‌المللی بوده و آلودگی آن یک چهلم استاندارد جهانی است و هیچ ضرر و زیانی ندارد.

دولت کره جنوبی گفته است که عملیات رهاسازی پساب رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس آرام هیچ مشکل علمی یا فنی ندارد اما اگر غلظت مواد رادیواکتیو در آب از حد استاندارد فراتر رود، سئول خواستار توقف فوری این عملیات خواهد شد. در صورت انحراف ژاپن از طرح اولیه، این دولت آماده طرح شکایت بین المللی خواهد بود.

پیش تر رهبر حزب مخالف دولت کره جنوبی رهاسازی پساب رادیواکتیو نیروگاه اتمی فوکوشیما را اقدامی تروریستی خواند که در تاریخ به عنوان "جنگ پاسیفیک" دیگری که کشورهای همسایه را آزار داده، ثبت خواهد شد.

گروه‌های زیست‌ محیطی کره‌ جنوبی نیز پس از اعلام ژاپن درباره آغاز این عملیات دست به اعتراض زدند.

عملیات رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما به اقیانوس باعث نگرانی و بی رغبتی شدید مردم کره جنوبی نسبت به خرید غذاهای دریایی شده بطوری که ۷۰ درصد مردم این کشور رغبت کمتری نسبت به گذشته برای خرید این نوع محصولات غذایی دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha