۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۴۵
کد خبرنگار: 2055
کد خبر: 85367975
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بیشترین کاهش واردات غذاهای دریایی کره جنوبی از ژاپن در ۱۲ سال اخیر

تهران- ایرنا- اطلاعات منتشر شده از گمرک کره جنوبی نشان می‌دهد واردات غذاهای دریایی کره جنوبی از ژاپن بیشترین کاهش را در سال گذشته از سال ۲۰۱۲ تاکنون به ثبت رسانده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، داده های دولت کره جنوبی روز یکشنبه نشان داد که واردات غذاهای دریایی ژاپنی کره جنوبی در سال گذشته از سال ۲۰۱۲، یک سال پس از حادثه هسته ای فوکوشیما، بیشترین کاهش را داشته است.

بر اساس اطلاعات گردآوری شده توسط سرویس گمرک کره، کره جنوبی در سال ۲۰۲۳، ماهی و صدف ژاپنی را به ارزش ۱۵۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار وارد کرد که ۱۲.۸ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت.

این کاهش بزرگترین میزان از سال ۲۰۱۲ محسوب می‌شود، زمانی که واردات غذاهای دریایی ژاپنی کره جنوبی به دلیل نگرانی های ایمنی پس از زمین لرزه و سونامی عظیم در سال ۲۰۱۱ متوقف شد و واردات مواد غذایی دریایی ۳۳.۳ درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش یافت.

در سال ۲۰۱۳، کره جنوبی تمامی واردات غذاهای دریایی از هشت استان ژاپن در نزدیکی فوکوشیما را ممنوع کرد.

به گزارش ایرنا دولت فومیو کیشیدا رییس جمهور ژاپن، با وجود مقاومت شیلات محلی و دولت چین، در اوایل شهریورماه امسال رهاسازی آب تصفیه‌شده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی که در اثر سونامی ویرانگر مارس ۲۰۱۱ نابود شد را در اقیانوس آرام آغاز کرد.

بدنبال این رهاسازی، چین و روسیه ممنوعیت‌هایی درخصوص واردات غذاهای دریایی ژاپن از ماه اوت (مرداد/ شهریور) سال جاری میلادی اعمال کردند. البته این ۲ کشور تنها نبودند و بسیاری از کشورهای منطقه جنوب شرقی آسیا مانند کره‌جنوبی، فیلیپین و ... نیز نسبت به این رهاسازی معترض بودند.

دولت چین نگرانی‌های خود را در مورد تأثیر آنچه که آب «آلوده به مواد هسته‌ای» می‌خواند بارها ابراز کرده و ممنوعیت واردات غذاهای دریایی را برای «حفاظت از جان و سلامت مردم» اعمال کرده است.

چین همچنین شرکت های تولید مواد غذایی را از خرید یا استفاده از غذاهای دریایی با منشأ ژاپن برای فرآوری یا فروش منع کرده است. دولت های هنگ کنگ و ماکائو نیز واردات غذاهای دریایی از ژاپن را ممنوع کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha