پرداخت تسهیلات ارزان به کشاورزان خسارت دیده لرستان ضروری است

خرم آباد- ایرنا - رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: پرداخت تسهیلات ارزان و چهاردرصدی به کشاورزان خسارت دیده استان ضروری است چراکه رقم های پرداختی بیمه در مقابل حجم خسارات وارد شده به این قشر عادلانه نیست.

«کامران ساروقی »روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حالت خوش بینانه صندوق بیمه باید حداقل ۵۰ درصد خسارت هزینه کردهای کشاورز را در مراحل کاشت، داشت و برداشت پرداخت نماید که این یک نقص است چراکه بخش مهمی از تامین امنیت غذایی کشور بر عهده کشاورز می باشد و باید انگیزه لازم را برای شروع دوباره کشاورزی و تولید داشته باشد.

وی تاکید کرد: بیمه آتش سوزی هم باید جزو بیمه های پایه محسوب شود اما متاسفانه تعهدات بیمه برای کشاورز ناچیز است بنابراین سیستم بیمه باید روال تعهدات خود را تغییر دهد.

وی افزود: یکی از دلایل عدم کیفیت خدمات صندوق بیمه به کشاورزان، بی رقیب بودن این صندوق است چراکه بیمه ای که به تنهایی یکه تازی کند نمی تواند کیفیت مناسبی را در تعهدات خود اعمال نماید بنابراین لازم است صندوق های دیگری هم در این بخش فعال شوند تا کیفیت خدمات دهی بیمه به کشاورزان افزایش یابد.

ساروقی با اشاره به فعال شدن سامانه ماهواره ای برای تعیین میزان خسارات وارد شده به اراضی کشاورزی، گفت: این سامانه به تازگی راه اندازی و لرستان به عنوان پایلوت اجرای آن انتخاب شده است اما متاسفانه این سیستم دقیق نبوده و در بسیاری از موارد حجم خسارات وارد شده را با درصد خطای بالا، بسیار کمتر از حجم واقعی برآورد می کند که در حق کشاورزان اجحاف است.

وی تاکید کرد: بنابراین به نظر می رسد اجرای آن در استان باید متوقف و از برآورد کارشناسان برای ارزیابی خسارات وارده استفاده شود تا کشاورزان متضرر بیش از این با مشکل مواجه نشوند.

عضو هیات رییسه اتاق کشاورزی ایران و رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ، تصریح کرد: بیمه خسارات بخش کشاورزی که شامل آتش سوزی هم می شود سقف تعهدات خود را در آتش سوزی ها بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون ریال در هر هکتار قرار داده است و به طور کامل و برابر خسارات وارده به کشاورزان، عمل نمی کند که این امر اجحافی در حق کشاورز خسارت دیده است چرا که با وجود خسارت ۱۰۰ درصدی تنها شاهد جبران بخش بسیار اندکی از هزینه کرد کشاورز خسارت دیده هستیم.

پرداخت تسهیلات ارزان به کشاورزان خسارت دیده لرستان ضروری است

ساروقی معتقد است باید بخشی از بودجه سالانه استان ها برای چنین مواردی اختصاص یابد چرا که در اکثر موارد، کشاورز در بروز خسارت وارد شده دخالتی نداشته و روا نیست که حمایت های جدی از وی صورت نگیرد.

عضو هیات رییسه اتاق کشاورزی ایران با تاکید بر لزوم مرمت جاده های بین مزارع و پاکسازی علف های هرز حاشیه مزارع برای جلوگیری از سرایت آتش سوزی به سایر اراضی تصریح کرد: با توجه به ورود خسارات جدی آتش سوزی در سال زراعی جاری، انتظار می رود وزارت جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات چهار درصدی به کشاورزان خسارت دیده، حمایت های لازم را از قشر تامین کننده امنیت غذایی کشور داشته باشد.

بیش از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در لرستان وجود دارد که توسط ۱۶۰‌ هزار بهره بردار به کشت انواع محصولات مختلف اختصاص می یابند که سالانه حدود سه میلیون تن محصول غذایی مورد نیاز کشور از این اراضی تامین می شود.

سطح بیمه شده اراضی و باغات لرستان کمتر از ۲۲۰ هزار هکتار می باشد و سال گذشته حدود ۱۹۰میلیارد تومان غرامت به آسیب دیدگان بخش کشاورزی استان پرداخت شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha