غوغاسالاری‌ها نتیجه‌ای ندارد/ارزیابی اساتید براساس روند قانونی

تهران - ایرنا - معاون آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان با تاکید بر اینکه دولت در اوج اقتدار با صبوری به مسایل کشور رسیدگی می‌کند، گفت: ارزیابی اساتید دانشگاه ها همواره براساس روند قانونی انجام شده است و جامعه دانشگاهی هم به خوبی از روند ارزیابی اساتید اطلاع دارد و به غوغاسالاری‌ها توجه نمی‌کند.

قاسم محمدی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در واکنش به فضاسازی ها در مورد قطع همکاری با برخی اساتید دانشگاه ها و تلاش برای زیر سوال بردن آستانه تحمل دولت، اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران نگاه به اساتید و دانشجویان جذبی است نه دفعی؛ چرا که اساتید و دانشجویان فرزندان ایران اسلامی هستند و باید جذب شوند و براساس این نگاه در دانشگاه ها، برنامه ریزی و سیاست گذاری انجام می شود.

وی تصریح کرد: دشمنان بهتر از ما روند ارادت مردم به نظام و اهل بیت (ع) را رصد می کنند بنابراین بدنبال روش های انحرافی هستند. بر همین اساس بهترین جایی که می توانند، مانور دهند و هدف قرار دهند، سنگر دانشگاه ها است که برای این کار هم نیاز به یک سری عامل دارند تا دانشجویان و اساتید را تحت تاثیر برنامه های خود قرار دهند، آنها سال گذشته این بازی را شروع کردند ، در حال حاضر هم می خواهند این بازی ها را با حرف های بی ربط شروع کنند.

استاد تمام ژنتیک و به نژادی گیاهی دانشگاه باهنر کرمان یادآور شد: عده ای در این شرایط، موضوع ارزیابی و بررسی پرونده های اساتید که روال عادی و معمول دانشگاه ها است را بهانه و دستاویز اهداف خود قرار داده اند و غوغاسالاری کردند که این کارها به علت پایین بودن آستانه تحمل دولت است.

محمدی نژاد با یادآوری بخشش بسیاری از دانشجویانی که در دوران اغتشاشات حکم انضباطی گرفتند و همچنین تذکر به برخی اساتید به دلیل ایجاد مشکل و معضل تاکید کرد: این اساتید با وجود ایجاد مشکلاتی برای دانشگاه فعالیت علمی خود را انجام دادند، دولت با نهایت رافت با آنها برخورد کرد. اگر این اتفاق و شیطنت هایی که بعضی افراد به اصطلاح استاد دانشگاه در اروپا یا آمریکا انجام می دادند باید مقایسه می کردیم که آستانه تحمل مسوولان چه کشوری پایین است.

وی ادامه داد: به عنوان فردی که در دانشگاه در حوزه جذب فعالیت می کنم، دولت و نظام در اوج اقتدار با صبوری به مسایل کشور رسیدگی می کنند. دشمنان به شایعات و اخبار کذب متوسل شده اند که بی پایه و اساس است و حداقل خود دانشگاهیان بهتر از بقیه این موارد را می دانند.

معاون آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: از لحاظ علمی به استادی متعهد و قوی از نظر علمی نیاز داریم که به کشور خدمت کند. تعداد زیادی دانش آموخته دکتری، پسادکتری داریم که پشت درب های دانشگاه منتظر هستند به آنها فرصت خدمت داده شود. در دانشگاه ها افرادی که نتوانند پایه علمی بیاورند و قانون صراحتا اعلام کرده که استادی که سه سال پایه سالانه را نیاورد مشمول رکود علمی می شود و ابتدا یک ترم مزایایی مانند حق التدریس، گرنت و حق تحقیق این استاد قطع می شود و اگر در طول این ترم مجددا نتوانست خود را به امتیاز مورد نظر برساند در کمیته ای در هیات ممیزه دانشگاه تصمیم گرفته می شود که اگر آن استاد رسمی باشد یا بازنشسته یا بازخرید می کنند و اگر پیمانی باشد قطع همکاری می کنند تا بتوانند یک استاد توانمند را جایگزین کنند.

محمدی نژاد همچنین به پرونده یکی از اساتید اشاره کرد و گفت: استادی هشت سال رکود علمی داشت و در دوره های گذشته، وی را تحمل کرده بودند، اما در حال حاضر با این فرد طبق قانون برخورد و قطع همکاری شد. مخالفان این اقدام را دستاویز قرار دادند و اعلام کردند که استاد دانشگاه را اخراج کردند، در حالی که این فرد را با این شرایط در هیچ کجای جهان قبول نمی کنند. استادی که نتواند یک مقاله علمی چاپ کند، کجا می توان از وی به عنوان یک استاد و نخبه علمی نام برد.

وی افزود: اعضای هیات علمی پیمانی هم بعد از پنج سال باید به رسمی و آزمایشی تبدیل شوند و اگر نتوانند امتیاز لازم را کسب کنند، تمدید پیمانی می شوند که برای تمدید هم نیازمند امتیازاتی است که اگر نتواند این امتیاز را هم بیاورد بنابراین براساس قانون قرارداد آن تمدید نمی شود و خاتمه قرارداد پیمانی وی اعلام می شود. به دلیل این که این فرد از نظر علمی توان این کار را ندارد، بنابراین نگاه حاکم بر دانشگاه، نگاه علمی است و اساتید براساس نگاه علمی ارزیابی می شود. حتی اگر استادی استخدام رسمی هم باشد و رکود علمی داشته باشد، بازنشسته یا بازخرید می شود.

محمدی ادامه داد: وقتی به استادی چندین بار اعلام شد برای تمدید قرارداد مراجعه کند و مراجعه نکرد، قانون اجازه تمدید قرارداد را نمی دهد، بنابراین برخورد دانشگاه ها با اساتید رسمی و پیمانی روند قانونی است.

وی همچنین اظهار داشت: مقایسه تعداد قطع همکاری با اساتید با دوره های قبل نشان می دهد که این قطع همکاری در دوره های گذشته هم اتفاق افتاده است. چه تعداد اساتیدی بودند که به دلیل نداشتن توانمندی علمی طبق قانون کنار گذاشته شدند، بنابراین ارزیابی اساتید از قبل هم بوده و در حال حاضر هم وجود دارد و مورد جدیدی نیست که بخواهد مطرح شود و از این آب گل آلود ماهی بگیرند.

این استاد دانشگاه افزود: این یک غوغاسالاری است که رسانه های بیگانه تلاش دارند از آن سوء استفاده کنند، حداقل جامعه دانشگاهی و افرادی که به مسایل آگاه هستند، می دانند روند ارزیابی اساتید چگونه است و لازم است که در این موضوع تبیین صورت بگیرند و بدانند که این اقدام بر مبنای علمی است.

محمدی نژاد ادامه داد: در اغتشاشات هم مواردی وجود داشت که مرتبط با شبکه های بیگانه بودند و مشکلاتی ایجاد کردند که طبق قانون با آنها برخورد شد و تعداد زیادی از آنها را نظام با صبوری مورد بخشش قرار داد و بسیاری را هم به یک تذکر بسنده شد. در مواردی هم که لازم بوده قاطعانه نظام ایستاد و امیدواریم با این روند بستر مناسبی ایجاد شود که دانشگاه ها به دور از هیاهوی چنین بازی های تبلیغاتی کارهای علمی و فناوری های خود را دنبال کنند.

وی یکی دیگر از دلایل این گونه بزرگ نمایی ها و غوغاسالاری را جلوگیری از پیشرفت های علمی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: ما در حوزه علم و فناوری با همه تحریم ها و مسایل و مشکلات خیلی خوب در حال پیشرفت هستیم. تحریم ها فرصتی ایجاد کرد که محققان و دانش آموختگان و اساتید دستاورهای خوبی داشته باشند.

مسوول بسیج اساتید استان کرمان تاکید کرد: دشمنان دوست ندارند مردم شیرینی پیشرفت های کشور را بچشند و نگاه ها را از این اتفاقات علمی منحرف کنند، آنها تلاش دارند مواردی که روال طبیعی و عادی است را سیاه نمایی کنند و بزرگ و اتفاقات علمی را کوچک جلوه دهند و این هم مانند همه مکرهایی که داشته اند با شکست روبرو شده و می شود و ناکام خواهند ماند.

به گزارش ایرنا، به تازگی در مورد قطع همکاری تعدادی از دانشگاه های کشور با برخی اساتید اخباری در شبکه های مجازی دست به دست می شود. در این اخبار آمده است که این اساتید بیشتر به دلیل دیدگاه های سیاسی از دانشگاه ها اخراج شده اند، این درحالی است که مسوولان این دانشگاه ها بارها تاکید کردند که ارزیابی این اساتید براساس فعالیت های علمی و آموزشی این اساتید بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha