حجت الاسلام محمدمهدی زارعی گلپایگانی به مناسبت روز اربعین در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: وقتی زیارت اربعین را می خوانیم، در واقع ضمن تجدید عهد، اعلام میکنیم بر همین خط پایدار و استوار هستیم و این همه تاکیدی که به زیارت به صورت کلی و به ویژه به زیارت اربعین شده، به دلیل آن است که خودمان را در افق متعالی سیدالشهدا (ع) تعریف کنیم و جایگاه خودمان را در این آرمان ها بیابیم. به عبارت دیگر اربعین نه یک روز، بلکه فرهنگ اتصال و ارتباط با سالار شهیدان است و اگر روز عاشورا جلوه ای در میان شیعیان دارد ولی اربعین روز ظهور جلوه ای دیگر است.
وی افزود: روز عاشورا روز شهادت و یادآور مصیبت های سیدالشهدا (ع) و تاریخ غمباری است که بر امت گذشته و امام حسین (ع) برای احیای مکتب نورانی اسلام و برای اصلاح امت پیامبر و نجات امت از شر افراد شرور که بر مردم مسلط شده بودند، قیام کردند و به شهادت رسیدند ولی روز اربعین در حقیقت روزی است که ما برای تجدید عهد با یک شهید بزرگوار آمده ایم که اگر خودشان به حسب ظاهر نیستند ولی خط و آرمانشان هست. به عبارت دیگر عاشورا تمام شدن خط حق نیست. اگرچه سپاهیان حق در آن روز در سرزمین کربلا به خاک و خون کشیده شدند و امام حق به شهادت رسید خط حق استمرار دارد و ما آمده ایم تا بگوییم اگر چه دیر رسیدیم؛ ما بر این خط هستیم و سیدالشهدا (ع) تجلی آیه ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا و زنده هستند.
زارعی اضافه کرد: در زیارت اربعین با ویژگی های امام حسین(ع) و یادآوری شخصیت ایشان آشنا می شویم و در بخشی از زیارت می گوییم سلام بر ولی خدا و حبیب او؛ سلام بر خلیل خدا و برگزیده او. این ویژگی ها بازگو می شود تا به مرحلهای می رسیم که نزد خدا شهادت می دهیم و خدا را بر این باور و عقیده و دلبستگی به سیدالشهدا (ع) شاهد می گیریم.
ضرورت دشمن شناسی در زیارت اربعین
وی افزود: در این زیارت به مباحث دیگری می رسیم که به آرمان های سیدالشهدا و اهداف ایشان اشاره می کند و از طرف دیگر به دشمن شناسی از نوع شخصیت و اخلاق و روحیات پرداخته شده که چه افرادی با چه ویژگی های اخلاقی و با چه انحطاط شخصیتی روبروی سیدالشهدا قرار گرفتند و یک زمینه ای باز می شود برای اینکه من به عنوان زائر از اخلاق دشمنان امام حسین(ع) فاصله بگیرم.
وی ادامه داد: ما در این زیارت می گوییم خدایا من شهادت می دهم امام حسین (ع) خون خود را در راه تو بذل کرد تا بندگان تو از ناآگاهی و سرگردانی ناشی از گمراهی نجات پیدا کنند. دقت کنیم که به هر گونه بخشش و عطایی بذل گفته نمی شود؛ بلکه به آن چیزی گفته می شود که وقتی انجام می دهید، برای شما سنگین نیست و احساس می کنید کوچک است و اهمیتی ندارد. لذا توقع هم ندارید که تشکر ویژه ای شود. مثلاً اگر به کسی هدیه سنگین بدهیم، توقع تشکر از طرف مقابل داریم اما ممکن است هدیه ما مهم نباشد مثلاً خرمایی تعارف می کنیم و در این صورت تصور نمیکنیم لطف بزرگی کردهایم و حتی ممکن است بگوییم طرف مقابل لطف کرده که خرما را بر داشته تا کار ما به نتیجه برسد.
این استاد حوزه افزود: بذل به بخشش هایی می گویند که از نظر شخص بخشنده، بزرگ و سنگین نیست. سیدالشهدا خون خود را بذل کردند. یعنی این کار را بزرگ ندیدند و منتی هم ندارند و حتی احساس نمی کنند لطف بزرگی برای خدا و دین خدا کردهاند و این خون دادن و تقدیم جان به عنوان یک هدیه خیلی سنگین نیست.
وی ادامه داد: نکته دوم در کلمه مهجه به معنای خون است ولی در زبان عربی به خونی گفته می شود که از قلب ریخته می شود. یعنی آن حضرت آخرین قطره های خون خود را نثار کرد. چون سیدالشهدا اینقدر با دست و دلبازی آخرین قطره های خون خود را هدیه کردند که من به عنوان زائر باید به این فکر باشم که خود را با این خط همراه کنم و همچون آن حضرت تلاش کنم تا بندگان خدا را از از ناآگاهی نجات دهم.
به چه کسی جاهل می گویند؟
زارعی افزود: مشخص میشود که تلخی و دردناکی جهالت مردم از تلخی و دردناکی شمشیرها سخت تر بوده است و امام حسین (ع) برای این که این ناآگاهی برطرف شود این شهادت را می پذیرد. ناآگاهی به معنای آن نیست که اطلاعات عمومی بسیاری داشته باشیم. ناآگاهی و جهالت یک منش است که ممکن است کسی سطح تحصیلات بالا داشته باشد ولی اینگونه زندگی کند. انسانی که هوا و هوس و تعصبات بر او حاکم باشد و کسی که اسیر هوا و هوس دیگران و تعصبات دیگران باشد جاهل است.
وی اضافه کرد: امام حسین (ع) میخواهد جهالتی را پاک کند که بر امت تحمیل شده و انسان ها اسیر هوا و هوس دشمنان خدا و جریان باطل شده و زندگی آگاهانه ای ندارند. امروز نیز هنر دشمن این است که ناآگاهی را پخش کند حتی جایی که به حسب ظاهر اگاهی های مخدوش و اطلاعات تحریف شده را منتقل می کند، به خاطر آن است که ما بیدار نشویم و نفهمیم.
پیام سیدالشهدا در زیارت اربعین
زارعی گفت: پیام سید الشهدا این است که باید آگاه زندگی کرد و فهمیده در میدانهای زندگی قدم برداشت و نهایتاً مرگ انسان باید مرگی در متن آگاهی ها باشد نه در متن جهالت ها و توهمات. امروز رسانه های دشمن تلاش می کند از آگاهی های واقعی و انتشار خبرهای صحیح و ارزشمند جلوگیری شود و خبرهای تحریف شده و دست دوم و خبرهایی که اولویت سوم یا چهارم نیست را چنان پرهیجان به ذهن ما بنشاند که گویی بزرگترین خبرهای جهان همین هاست. اینها بخشی از تلاش های دشمن است که می خواهند ما را جاهل نگه دارند و سرگردانی را بر ما تحمیل کنند تا راه را گم کنیم و اولویتهای ما فراموش شود و سرگرم مسائل بی ارزش شویم و در نتیجه متحیر و سرگردان بمانیم. همین تبیین امام صادق (ع) از هدف سیدالشهدا (ع) دنیایی از حرف دارد که آن ناآگاهی با این سرگردانی ناشی از گمراهی چه اندازه می تواند بشر را منحط و تهی کند و به خاک سیاه نشاند.
وی افزود: من به عنوان زائر در این روز می گویم اگر سیدالشهدا در آن روز شهید شد، امروز می خواهیم بگوییم پرچم او را زمین نمی گذاریم چون هدف این است و لذا امتی که با امام حسین (ع) بیعت می کند در راستای این سخن قرار می گیرد و فکر، اندیشه، تصمیم و حرکت هایشان در راستای این تبیین قرار می گیرد.
دستاورد اربعین چیست؟
وی افزود: دستاورد اربعین باید این باشد که یک حرکت جمعی برای رهایی بندگان خدا و همه انسان چنین نگاهی از ناآگاهی ها و گمراهی ها و سرگردانی ها تلاش صورت گیرد. یعنی تمام شور اربعین منتهی به این موضوع متعالی شود و طبیعی است که زیارت اربعین قرار است ما را به اینجا برساند. به همین دلیل بزرگان تاکید دارند زیارت اربعین را به عنوان یک ظرفیت متعالی شیعه برای آماده سازی همه دنیا جهت ظهور امام زمان (عج) درنظر بگیریم که چنین ظرفیتی آمیخته به شور و شعوری حیات بخش برای انسانهاست و میتواند انسانها را به آن جایگاه رفیع برساند.
نظر شما