۱۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۵:۱۴
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 85221591
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فیلم/ آیین شبیه‌خوانی در مناطق مختلف استان اردبیل برگزار شد

اردبیل - ایرنا - همزمان با اربعین حسینی، آیین های شبیه خوانی در شهرها و روستاهای استان به ویژه در محله های مختلف شهر اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با روز اربعین آیین شبیه خوانی در شهرها، بخش‌ها و روستاهای استان به ویژه در محله های مختلف شهر اردبیل برگزار و هنرمندان اردبیلی ماجرای حماسه کربلا، اسارت و زیارت مزار سرور شهیدان توسط اسیران کربلا را به تصویر کشیدند.

هنر مردمی شبیه خوانی یا تعزیه خوانی ویژگی و نقش خاصی در ارایه تصویری زنده از حماسه عاشورا دارد که علاوه بر اردبیل در سایر شهرها، بخشها و روستاهای این استان در روز اربعین حسینی اجرا شد.

هنر شبیه خوانی به عنوان یکی از کامل ترین نمونه هایی است که در قالب نمایش با رعایت مولفه های تشکیل دهنده یک نمایش میدانی روز اربعین حسینی در محله های مختلف اردبیل و دیگر مناطق استان برگزار و هر محله بر اساس سبک و سیاق مخصوص خود با همت و همکاری جوانان محله اجرا می‌کند.

عوامل اجرایی این آیین نه کلاس دیده های تئاتر که همان مردم عادی کوچه و بازار هستند که صحنه های کربلا را با زبان نظم و نثر به زیبایی هر چه تمام تر برای عزاداران ارائه می کنند و اشک جاری بر گونه های تماشاگران عمق تاثیرگذاری تعزیه را نشان می دهد.

شبیه خوانی در اردبیل با استفاده از ظرفیت های نمایشی ارتباط تنگاتنگی با تماشاگران برقرار می کند و این نوع نمایش قابلیت های بسیار تاثیرگذاری دارد.

متون کلامی و نسخه هایی که مورد استفاده شبیه خوان ها و تعزیه گردان ها قرار می گیرد بیشتر نثرها و نظم هایی هستند که از گذشته به دست امروزی ها رسیده و سینه به سینه منتقل شده اند.

هم اکنون در اردبیل مراسم شبیه خوانی به دو نوع ثابت و سیار به اجرا در می آید ، در عزاداری های عاشورا ، دفن شهدای کربلا و اربعین گروه های شبیه خوانی سیار در حالی که در نقش های خود بر اسب نشسته اند با عبور از خیابان های شهر صحنه های کربلا را روایت می کنند.

به گزارش ایرنا ، استان اردبیل همزمان با اربعین حسینی غرق در ماتم و عزا است و مردم دیندار و ولایمتدار این استان همگام با مردم سراسر کشور به یاد حسین بن علی (ع) نوه پیغمبر اسلام و ۷۲ تن از یارانش که در روز عاشورا به دست لشکریان یزید به شهادت رسیدند، اشک ماتم می‌ریزند.

امروز و همزمان با سراسر کشور همایش پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی با حضور دلدادگان اباعبدالله الحسین و یاران باوفایش در شهرها و روستاهای استان اردبیل برگزار شد.

در این مراسم که از ساعت ۹ صبح با قرائت زیارت اربعین حسینی(ع) همراه با سخنرانی و مداحی در مسجد اعظم اردبیل توسط هیأت رزمندگان اسلام آغاز شده، دسته‌های عزاداری و همایش خانوادگی پیاده‌روی حرم تا حرم ویژه جاماندگان اربعین حسینی(ع) از مقابل امام‌زاده صالح(ع) اردبیل واقع در میدان عالی‌قاپو به‌سمت میدان قیام، دروازه مشگین، میدان وحدت و امام‌زاده سیدصدرالدین(ع) برگزار شد.

در همایش مردمی پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی اقشار مختلف مردم و دسته های عزاداری مسیر پنج کیلومتری امام‌زاده صالح (ع) تا امام‌زاده سیدصدرالدین (ع) اردبیل را پیاده طی کردند.

جمعی از خانواده های اردبیلی نیز با پخش اقلام خوراکی نذری از قبیل غذای گرم، حلوا، شربت، چایی، شیر کاکائو، انواع آش و غذاهای دیگر در منازل خویش در حال پذیرایی از عزاداران هستند.

علاوه بر بسیاری از منازل و مکان های صنفی، در اکثر معابر و تقاطع شهر اردبیل مردم به صورت خودجوش اقدام به راه اندازی موکب کرده اند که در آنها نیز بازار نذر و احسان گرم بوده و از اقشار مختلف مردم به ویژه عزاداران پذیرایی می شود.

بر اساس گزارش‌های دریافتی علاوه بر اردبیل، در دیگر شهرستان‌های استان از جمله در پارس آباد، بیله سوار، اصلاندوز، مشگین‌شهر، گرمی ، خلخال، کوثر، سرعین، نیر و نمین و در بسیاری از مناطق دیگر استان، مردم در حال برگزاری مراسم عزاداری و آیین‌های راهپیمایی بازماندگان از پیاده‌روی اربعین هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha