۱۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85222324
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا در بجنورد آغاز شد

۱۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰
کد خبر: 85222324
نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا در بجنورد آغاز شد

بجنورد-ایرنا- سوگواره ملی هنری عاشورا به میزبانی مرکز خراسان شمالی از امروز (پنجشنبه) با اجرای تعزیه «مجلس حربن ریاحی» در پلاتو شمس بجنورد آغاز شد و تا ۱۹ شهریورماه جاری ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این رویداد ملی در راستای عرض ارادت به ساحت مقدس امام حسین (ع) و اتکا بر ظرفیت بی بدیل تعزیه در این خطه و فرصت دانش افزایی و بهره مندی از تجارب تعزیه خوانان و تعامل بین هنرمندان تعزیه از امروز پنجشنبه با حضور گروه های تعزیه و جمعی از مسوولان در پلاتو بجنورد کلید خورد.

۲ اجرای انفرادی و چهار اجرای گروهی در سئانس های ۹:۳۰، ۱۲، ۱۲:۳۰، ۱۶، ۱۶:۳۰ و ۱۸ اجرا می شود و «مجلس حربن ریاحی» به سرپرستی «قنبر علی سلطانی» از بجنورد، «مجلس شاه چراغ» به سرپرستی «فهندژ» از شیراز، «مجلس عبدالله عفیف» به سرپرستی «پارساپور» و «مجلس مرغ خونین بال» به سرپرستی «خسروان» از تهران اجراهای در نظر گرفته شده برای نخستین روز از سوگواره است.

در دومین روز از سوگواره، مجلس حربن ریاحی به سرپرستی «بیاتی» از اراک، اجرای «محمد مهدی نقابی» از خراسان رضوی، «مجلس خرابه شام» به سرپرستی «کسکنی»، اجرای «محمد مشایی» از تهران، مجلس «مخلب و قنبر» به سرپرستی «فرخنده» از شیروان» و «مجلس حضرت موسی بن جعفر (ع)» به سرپرستی «حدادی» از اصفهان برای علاقه مندان اجرا و شرکت کنندگان با یکدیگر به رقابت می پردازند.

نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا در بجنورد آغاز شد

همچنین در سومین روز از سوگواره در نوبت صبح و در سکانس ۹:۳۰، تماشاخانه شمس میزبان مجلس شهادت امام رضا (ع) به سرپرستی «کرمانی» از قم خواهد بود و «اسماعیل مجللی» از شیراز در پارک محوطه تماشاخانه ترنج و در سئانس ۱۲ برای علاقه مندان اولیا خوانی می کند و «علی شاه حسینی» از اراک «مجلس حمزه سید الشهدا» را در تماشاخانه ترنج در سئانس ۱۲:۳۰ و «سید میرزا شریعت دوست» از بجنورد، «حیدری» از اراک با «مجلس شهادت امام حسن (ع)»، «علی زاهدی» با «مجلس شهادت حضرت علی اکبر(ع)» در ۳ سئانس ۱۶، ۱۶:۳۰ و ۱۸ به هنرنمایی خواهند پرداخت.

شایان ذکر است که در چهارمین و آخرین روز نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا، «مجلس عابث و شوذب» به سرپرستی ابراهیم جعفری از بجنورد درسئانس ۹:۳۰ اجرا می شود و «هادی عامری» از شاهرود، و «علی شهری» از سمنان با اجرای مجلس «حدیث شریف کساء» در ۲ سئانس ۱۲ و ۱۲:۳۰ در پارک محوطه تماشاخانه ترنج به اجرای هنر تعزیه خواهند پرداخت.

هیات داوران متشکل از «داوود فتحعلی بیگی»، «محمدحسین ناصربخت»، «علی عزیزی» و «قاسم مهرنیا» و «حسین حصاری» هفت اثر در بخش انفرادی و ۱۴ اثر در بخش گروهی را داوری می کنند.

بر اساس این گزارش، نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا در خراسان شمالی در بخش های اجرای تعزیه، عکس عاشورا، طراحی کتیبه و پرچم و طراحی لباس عاشورا تا نوزدهم ماه جاری میزبان علاقه مندان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha