۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۲۴
کد خبرنگار: 3107
کد خبر: 85224210
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سوگواره ملی عاشورا از دریچه نگاه هنرمندان 

۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۲۴
کد خبر: 85224210
سوگواره ملی عاشورا از دریچه نگاه هنرمندان 

بجنورد- ایرنا- هنرمندان تعزیه حضور در نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا در خراسان شمالی را فرصتی برای تبادل تجربه هنرمندان در این بخش عنوان کردند و معتقدند که این رویدادها، هنر تعزیه را از غربت خارج و بستر لازم در جامعه را برای انس با این هنر آیینی فراهم می‌کند.

به گزارش ایرنا، هنرهای نمایشی در طول تاریخ کشورهای متمدن سابقه بالایی داشته‌اند و تقریبا تمامی این کشورها نمایش آیینی سنتی را به‌عنوان پیشانی فرهنگی خود معرفی کرده‌اند.

تعزیه خوانی نیز یکی از نمایش های سنتی و آیینی این سرزمین محسوب می شود؛ تعزیه‌گردان ها و شبیه خوانان در نمایش‌ها سعی می‌کنند با پوشیدن لباس های نزدیک به دوران گذشته و استفاده از ادوات جنگی کهن مانند نیزه، شمشیر و سپر و خواندن اشعاری حماسی، ‌صحنه های آن مقطع از تاریخ اسلام را بازآفرینی کرده و بینندگان را با عبور دادن از دالان تاریخ به تماشای سرگذشت امام حسین(ع)، اصحاب و یارانش بنشانند.

هنر دینی تعزیه در میان مردم و به خصوص اقشار متدین و مذهبی طرفداران بسیاری دارد و در عین حال با جذابیت های دیداری و سرگرم کننده، کودکان، نوجوانان و جوان‌ترها را با آن برهه از تاریخ و شخصیت های حاضر در آن دوران آشنا کرده و در شکل گیری اطلاعات تاریخی و نیز شخصیت و هویت دینی آنان نقش کم نظیری دارد.

گنجینه فرهنگ ها نیز در نخستین سوگواره ملی عاشورا میزبان تعزیه خوانانی از ۱۵ استان کشور است و هنرمندان این بخش در تماشاخانه های بجنورد با ارادت به ساحت مقدس امام حسین (ع) و اتکا به ظرفیت بی بدیل تعزیه در این خطه شورآفرینی می کنند.

نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا، هم در راستای عرض ارادت به ساحت مقدس امام حسین (ع) و اتکا بر ظرفیت بی بدیل تعزیه در این خطه و فرصت دانش افزایی و بهره مندی از تجارب تعزیه خوانان و تعامل بین هنرمندان تعزیه از

۱۶شهریورماه سالجاری در بخش های تعزیه، عکس عاشورا، طراحی لباس، پرچم و کتیبه و اجرا و رقابت هفت اثر تعزیه در بخش انفرادی و ۱۴ اثر در بخش گروهی در تماشاخانه شمس و ترنج درحال برگزاری است، شرکت کنندگان در این سوگواره از ضرورت برگزاری این رویداد که کلاس درس و دانشگاهی برای فعالان این عرصه است، سخن گفتند و خروج این هنر از غربت و تبادل تجربه با یکدیگر را از دستاوردهای مهم این رویداد برشمردند و ضرورت نگاه درست در داوری آثار را لازمه تعالی این هنر بیان کردند که در ادامه بیشتر به دیدگاه ها و نظرات هنرمندان این عرصه می پردازیم.

خروج تعزیه خوانی از غربت

یکی از شرکت کنندگان تفرشی در این سوگواره که با مجلس «حربن زیاد» به سرپرستی «حبیب بیاتی» در نقش «ابن زیاد» هنرنمایی کرد، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین رویدادهایی، تعالی و رشد هنر تعزیه را از دستاوردهای مهم این اتفاق عنوان می کند و می افزاید: با برگزاری این سوگواره ها تعزیه از حالت غربت خارج شده و به طور قطع با تداوم آن شاهد رویدادهای بیشتری در این عرصه خواهیم بود.

حمیدرضا حیدری تقویت انجمن تعزیه، فراهم شدن بستری برای حضور و گردهمایی تعزیه خوان‌ها به منظور تبادل اطلاعات در کنار برگزاری دوره‌های آموزشی با بهره‌گیری از ظرفیت پیشکسوتان به ویژه برای آشنایی و آگاهی جوانان علاقه‌مند در این عرصه را لازمه ارتقای این هنر در کنار برگزاری رویدادهای هنری مختلف بیان کرد.

وی ضمن استقبال از حضور در این رویداد در صورت تداوم، بیان می کند: این رویداد سنگ محکی برای هنرمندان تعزیه است تا به نقاط ضعف خود پی برده و نسبت به رفع آن گام بردارند.

تبادل تجربه هنرمندان

علی اصغر حکیم شناس، هنرمند تعزیه خوان اسفراینی که با تعزیه «خرابه شام» به سرپرستی «سعید کسکنی» به اجرای تعزیه در این سوگواره پرداخته است، برگزاری این رویداد ملی را بستری برای دستیابی به نقاط ضعف و قوت و تعالی

هنر تعزیه عنوان می کند و نگاه درست و بدور از تخریب در داوری را آثار لازمه رشد هنر تعزیه و ایجاد انگیزه در میان نسل جوان برای ورود به این عرصه می داند.

یکی دیگر از هنرمندان و فعالان تعزیه خراسان شمالی که با مجلس «عابث و شوذب» در این سوگواره به هنرنمایی می پردازد با اشاره به اینکه در مجموع هدف برگزاری سوگواره خوب است اما اگر از ظرفیت تعزیه خوان ها برای داوری استفاده می شد به خاطر آشنایی و اشراف بیشتر با هنر تعزیه شاهد رخدادهای بهتری در این رویداد هنری بودیم.

ابراهیم جعفری تصریح می کند: این رویداد فرصت مناسبی برای فعالان این عرصه که با یکدیگر آشنا و تجربه‌های خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

یکی دیگر از هنرمندان راه یافته به سوگواره ملی عاشورا و نویسنده مجموعه ای تحت عنوان «سیمای حضرت شاه چراغ در تعزیه» برگزاری رویداد ملی برای اولین بار را اتفاق بزرگی در خراسان شمالی می داند و این رویداد بستری را برای ورود جوانان و نوجوان به عرصه تعزیه فراهم می‌کند.

فراهم شدن زمینه تبادل بین هنرمندان تعزیه

مهران فوهندژ که مجلس «شاه چراغ» را در این سوگواره روی صحنه برد، بیان می‌کند: این رویداد علاوه بر اینکه بستری را برای رقابت فعالان این عرصه فراهم کرده است، موجب تبادل اطلاعات و تجربیات شده و هنرمندان را نسبت به روزرسانی هنر تعزیه را هم ترغیب می کند.

وی اجرای تعزیه در فضای باز در دوره های بعد را اتفاقی خوشایند و اثرگذار در هنر تعزیه عنوان می کند و می افزاید: این امر علاوه بر تقویت جنبه مردمی این هنر، بستری برای اریه بهتر هنرمندان با بهره گیری از امکانات و ادوات بیشتر می شود.

قنبرعلی سلطانی یکی دیگر فعالان هنر تعزیه استان است که با نقش «حربن ریاحی» در این سوگواره به هنرنمایی می کند، ضمن ابراز خرسندی از این رویداد هنری، این اتفاق را کلاس درسی برای هنرمندان تعزیه دانست و خواستار بهره گیری از هنرمندان و فعالان تعزیه در امر داوری شد.

حبیب بیاتی که ۳۰ سال است در زمینه نسخه تعزیه فعالیت دارد و خود مجلس گردان تعزیه «حربن ریاحی» در این سوگواره است، سوگواره ها را یکی از ارکان مهم، اساسی و دستاوردی برای هنر تعزیه می داند و خاطرنشان می کند: به طور حتم رویدادهایی از این دست موجب ترقی، پیشرفت و سازمان دهی بهتر تعزیه می شود و بارقه امیدی برای هنرمندان این حوزه محسوب خواهد شد.

ایجاد بستر لازم برای انس با تعزیه

یکی دیگر از هنرمندان در این رویداد ملی که با مجلس «زره پوشی حارث» به هنرنمایی پرداخته است، با بیان این که تعزیه اقیانوسی بی پایان است و هر چه بیشتر در آن غوطه ور می شوی بیشتر احساس نیاز می کنی، تصریح می کند: در حقیقت اگر چه تعزیه دانشگاهی ندارد، اما برگزاری رویدادهایی از این دست، خود دانشگده ای برای هنر تعزیه است و هنرمندان باید از این فرصت فراهم شده به خوبی استفاده کنند و به تقویت نقاط قوت و رفع ضعف وکاستی های موجود بپردازند.

محمدمشایی که بیش از سه دهه است که در این عرصه مخالف خوانی می‌کند، بیان می کند: هنرمندان باید بدون ادعا بیاموزند؛ زیرا تعزیه هنری بی پایان و به واسطه این که هنرهای مختلفی را در دل خود جای داده، مادر تمامی هنرهاست.

وی خاطرنشان می کند: برگزاری این سوگواره در فضای عمومی بستری برای انس و الفت بیشتر مردم با هنر تعزیه است و به نظر می رسد این مساله در دوره های بعد هم مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد.

نخستین سوگواره ملی عاشورا به میزبانی خراسان شمالی از ۱۶ شهریورماه سالجاری در بخش های تعزیه، عکس عاشورا، طراحی لباس، پرچم و کتیبه آغاز شده است و شامگاه ۱۹ شهریورماه با معرفی برترین ها در بخش های مختلف به پایان می رسد.

خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری در شمالشرق کشور واقع است که نیمی از آنها در مناطق روستایی ساکن هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha