تعزیه‌خوانی نیازمند یک مرکز آموزشی است

بجنورد - ایرنا - رییس هیات مدیره انجمن تعزیه ایرانیان جایگاه تعزیه در بین عامه مردم را مناسب دانست و گفت: راهی به غیر از آموزش برای حفظ و احیای هنر آیینی تعزیه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، داود فتحعلی بیگی شامگاه یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آیین اختتامیه نخستین سوگواره ملی هنری عاشورایی در بجنورد اظهار کرد: در ایران اسلامی همواره آیین‌های سنتی پیوندی محکم با اصول اعتقادی دارند و یکی از مهم‌ترین آن‌ها نماینده ایرانی نمایش‌های سنتی یعنی «تعزیه» و یا «شبیه‌خوانی» است.

وی افزود: تعزیه ایرانی یکی از تاریخی‌ترین و اصیل‌ترین نمایش‌های آیینی سنتی به‌شمار می‌رود که از گستره بسیار زیادی بهره می‌برد.

رییس هیات مدیره انجمن تعزیه ایرانیان تاکید کرد: یک مرکز ملی هنرهای آیینی سنتی نیاز است که باید بخش عمده فعالیت آن به تعزیه اختصاص یابد و چنین مرکزی باید حول سه محور پژوهش، آموزش و آفرینش فعالیت داشته باشد، یعنی باید در باب هنر شبیه‌خوانی علاوه بر پژوهش اقدامات آموزشی نیز داشته باشیم اما مطلب اینجاست که این آموزش باید به خود شکل دانشگاهی بگیرد تا به آفرینش برسد.

وی با اشاره به اینکه این هنر آیینی سنتی بیش از سه قرن از شکل‌گیری آن می‌گذرد خاطر نشان کرد: هنر تعزیه منحصر به چند مجلس نیست، بلکه ۵۳۷ عنوان مستقل شبیه خوانی وجود دارد که بخش عمده آنها منتشر نشده است و این امر نشان از گستردگی این هنر در بعد تاریخی و جغرافیایی دارد.

رییس هیات مدیره انجمن تعزیه ایرانیان بیان کرد: تعزیه ایرانی اسلامی، بزرگ‌ترین مبلغ فرهنگ جهاد و شهادت و یکی از اصلی‌ترین عناوین فرهنگی این مرز و بوم است.

حمایت مسوولان از هنر تعزیه خوانی

فتحعلی بیگی تصریح کرد: این هنر طبق اسنادی که موجود است به‌عنوان یک رسانه تلقی می‌شده و نماد هنر ایرانی و اسلامی و شیعی بوده است؛ تعزیه یک هنر جامعی است که همه مختصات یک هنر نمایشی را دارد.

وی با اشاره به جایگاه تعزیه در فرهنگ مردم گفت: شبیه‌خوانی که به‌عنوان یک هنر اصیل آیینی مطرح است باید مورد توجه و حمایت مسوولان فرهنگی قرار بگیرد.

نسخه‌های تعزیه خوانی در خراسان‌شمالی اصلاح می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: نسخه شناسی، جمع آوری نسخ و تصحیح نسخه های موجود هنر تعزیه خوانی در استان بمنظور تعالی هنر تعزیه و سازماندهی این هنر است.

تقی صادقی شامگاه یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آیین اختتامیه نخستین سوگواره ملی هنری عاشورایی اظهار کرد: یکی از ضرورت های تعزیه خوانی آموزش و پژوهش برای ساماندهی این هنر است که در همین راستا در صدد هستیم تا با همراهی و همیاری اساتید این حوزه این امر مهم در استان برای علاقه‌مندان و هنردوستان انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای حمایت از تعزیه خوان ها در نظرداریم تا زمینه اجرا گروه های برگزیده و منتخب استانی را در مناسبت های مختلف فراهم کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با توجه به اعلام آمادگی استاندار خراسان شمالی در تداوم این رویداد ملی به میزبانی خراسان شمالی اظهارامیداوری کرد و گفت: این مسیر را ادامه خواهیم داد و با همراهی مسوولان مربوطه گام های مثبتی خواهیم برداشت.

صادقی در ادامه بیان کرد: از دیرباز خاستگاه هنر تعزیه‌ خوانی بوده و مردم استان هر ساله در مناسبت‌های مختلف به ویژه درماه‌های محرم و صفر با برگزاری مراسم تعزیه‌ عشق و ارادت خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نشان می‌دهند.

نخستین سوگواره ملی عاشورا به میزبانی خراسان شمالی که از شانزدهم ماه جاری در بخش های تعزیه، عکس عاشورا، طراحی لباس، پرچم و کتیبه آغاز شده است با معرفی برترین‌ها در بخش‌های مختلف به کار خود پایان می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha