استان سمنان پایگاه ذخیره ژنی شتر در شمال شرق کشور است

سمنان- ایرنا- سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد شتر در طرود شاهرود تنها ایستگاه‌ فعال در شمال شرق کشور است که وظیفه ‌حفظ و حراست از ‌منابع ژنی و اصلاح نژاد شتر کشور را به عهده دارد.

حمیدرضا عادل روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان سمنان در شاخص داشتن جمعیتِ شتر رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: مطابق با سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی مدیریت امور جاری ایستگاه‌های اصلاح نژاد دام و طیور در سراسر کشور باید به بخش غیردولتی واگذار شود و بر این پایه، مدیریت امور اجرایی ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد و بانک ژن شتر شمال شرق کشور واقع در طرود از توابع شهرستان شاهرود در استان سمنان به بخش غیردولتی واگذار شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان ادامه داد: ۱۵ هزار نفر شتر و بیش از ۴۰۰ نفر بهره‌بردار در این استان در زمینه پرور شتر فعالیت دارند.

وی با اشاره به مقاومت بالای شتر در مقابل کم آبی و استفاده از مراتع ضعیف، افزود: پرورش شتر فعالیتی درآمدزا و سازگار با اقلیم برخی مناطق استان سمنان است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با تاکید بر ترویج فرهنگ استفاده از گوشت شتر و تقویت بازارپسندی، گفت: افزایش تولید گوشت شتر می‌تواند به عنوان فرصتی برای خودکفایی و افزایش تولید گوشت قرمز باشد.

ایستگاه پرورش شتر شمال شرق کشور در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و با ساختمان ها و تأسیساتی با زیربنای سه هزار و ۲۰۰ متر مربع در روستای طرود شاهرود قرار گرفته است. این ایستگاه حدود ۸۰ نفر شتر و ۱۰ هزار هکتار مرتع در اطراف این روستا در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha