مطالبه اعضای طرح کشاورزی جفیر از طریق وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است

اهواز - ایرنا - مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بر پیگیری جدی مطالبه اعضای تعاونی‌های ۱۶ گانه طرح کشاورزی جفیر تاکید و گفت: علاوه بر انجام اقدامات لازم از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان برای پیگیری مطالبه اعضا، تقاضای آن‌ها نیز به وزارت جهاد کشاورزی منعکس و در حال پیگیری است.

جهانشیر سراج‌الدین‌میرقائد روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به جزییات مطالبه تعدادی از اعضای تعاونی‌های طرح کشاورزی "جفیر" واقع در ۵۰ کیلومتری شهر اهواز اظهار کرد: موضوع اعضای این تعاونی‌ها در خصوص اراضی واگذاری به تعاونی‌های رزمندگان در سطح ۴۰ هزار هکتار است که حدودا در سال ۷۴ طی قراردادی به صورت اجاره واگذار و اقداماتی برای رفع مشکلات اسنادی اراضی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تعدادی زیادی از اعضا، اراضی خود را به بهره‌برداری نرساندند ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان به این موضوع ورود کرد، پرونده‌ها در شورای و هیات‌های تخصصی بررسی شد و سپس پرونده‌ها و نقشه‌ها اراضی تکمیل و جلسات متعددی با حضور نمایندگان اعضای تعاونی برگزار شد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بیان کرد: با وجود همه اقدامات صورت گرفته برخی اعضا توجیه نشدند و مطالبه آن‌ها خرید اراضی بود اما حاضر به پرداخت مال الاجاره حقوق دولت نشدند در حالی که براساس قانون باید مال الاجاره دولت نسبت به عرصه ۴۰ هزار هکتاری پرداخت و قراردادها کامل و به‌روز رسانی شود تا سازمان جهادکشاورزی بتواند قراداد اعضا را تمدید کرد.

وی با اشاره به اینکه مال الاجاره این اراضی حداقل قیمت محاسبه شده است بیان کرد: در حال حاضر مقرر شد ابتدا قراردادها به‌روزرسانی شود و اعضا اجاره را پرداخت کنند تا سازمان نیز بتواند به انجام فرآیندهای بعدی اقدام کند.

سراج‌الدین در خصوص درخواست اعضا مبنی بر انتقال قطعی اراضی و صدور سند به نام اعضا گفت: در این راستا اقدامات لازم در حیطه وظایف سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان انجام شده است. پرونده اعضا در کمیسیون هیات بررسی، تصمیمات لازم اتخاذ و نقشه اراضی اصلاح شده است.

وی یکی از مطالبات اعضا را عدم توان لازم برای پرداخت اجاره بها عنوان کرد و گفت: این موضوع و مواردی از این دست که به وزارت جهاد کشاورزی برمی‌گردد را به این وزارتخانه منعکس شده و درحال پیگیری است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان خاطرنشان کرد: همچنین روز گذشته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با اعضا در نشستی صمیمانه گفتگو کرد و مقرر شد خواسته های اعضا از طریق وزارت جهادکشاورزی همچنان مورد پیگیری قرار گیرد و نتیجه مربوطه اعلام شود.

مطالبه اعضای طرح کشاورزی جفیر از طرق وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در ادامه با یادآوری اینکه فروش یا انتقال قطعی این اراضی تنها باید مطابق دستورالعمل و بخشنامه‌های دولت باشد توضیح داد: تاکنون تعداد زیادی از اعضا پرداخت اجاره را به طور کامل انجام نداده‌اند که این مساله بارها به آن‌ها نیز اطلاع رسانی شده است.

وی بیان کرد: براساس قانون مجاز هستیم که تا قبل از تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ واگذاری اراضی که منجر به قرارداد اجاره شده باشد را به فرد اجاره کننده بفروشیم یا انتقال قطعی دهیم از این رو با توجه به اینکه اراضی طرح جفیر پیش از تاریخ مذکور بوده است همه مشمول خرید هستند اما لازمه آن به‌روزرسانی و پرداخت کامل اجاره‌ها و بهره‌برداری ۱۰۰ درصد اراضی است.

سراج‌الدین ادامه داد: اجاره کنندگان پس از پرداخت کامل اجاره خود می‌توانند درخواست مالکیت کنند که درخواست آن‌ها براساس روال قانونی پیگیری می‌شود.

به گزارش ایرنا اراضی کشاورزی جفیر در قالب طرح محرومیت زدایی در سال ۱۳۷۴ به صورت واگذاری اجاره به شرط تملیک ۱۰ ساله، به ایثارگران خوزستان که پس از جنگ شغل رسمی نداشتند، واگذار شد.

اعضا تعاونی‌های این طرح معتقدند اراضی پس از ۱۰ سال می بایست به آنها واگذار و سند مالکیت صادر می‌شد. این اعضا با انتقاد از تعلل در واگذاری اراضی، از متولیان و مسئولان مربوطه انتظار دارند به این مساله به صورت جدی رسیدگی شود.

اعضای این طرح سال گذشت نیز با راه اندازی کارزاری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور اعلام کرده بودند که برای صدور سند زمین‌های طرح ۴۰هزار هکتاری جفیر که متعلق به سه هزار و ۲۵۰ خانواده ایثارگر است، اقدامات لازم انجام پذیرد.

بنا بر اعلام اعضا، ایثارگران مذکور به کرات برای اخذ سند این زمین‌ها به ادارات جهاد، تعاون روستایی، منابع طبیعی و ثبت اسناد مراجعه کرده‌ و نتیجه‌ای کسب نکرده‌اند و ۲۷ سال است که آنان چشم‌انتظار تحویل گرفتن این زمین‌ها هستند.

منطقه جفیر در جنوب غرب خوزستان قرار دارد و حدود ۵۰ کیلومتری غرب اهواز واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha