۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۴۳
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85226728
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعاونی ها، محور هم افزایی جامعه و رونق اقتصادی

۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۴۳
کد خبر: 85226728
تعاونی ها، محور هم افزایی جامعه و رونق اقتصادی

خرم‌آباد - ایرنا - تعاونی ها، مشارکتی سودمند و اثربخش هستند که به عنوان محور هم افزایی و همفکری در جامعه زمینه ساز رونق اقتصادی و توسعه کسب و کارها در بخش های مختلف می شوند.

به گزارش ایرنا، تعاونی محفلی از همفکران و هم صنفان در حوزه های متعدد با منافع مشترک است که بر این اساس جمعی از افراد را در چارچوب این حقوق مشترک گرد هم جمع و در این راستا تلاش می شود تا به واسطه موفقیت در انجام تعهدات تعاونی، در حقیقت خواسته و مطالبات این اعضا نیز محقق شود.

افراد عضو در تعاونی ها با جمع آوری سرمایه ها در کنار یکدیگر علاوه بر اینکه از مشارکت فکری همدیگر جهت رسیدن به هدفی مشترک بهره مند می شوند، همراه و همیاری مطمئن خواهند بود تا در رسیدن به هدف های اقتصادی و کاری نیز یار یکدیگر باشند.

این افراد اگرچه جمعیتی کوچک را در کنار یکدیگر تشکیل می دهند، اما در حقیقت دنبال کننده اهدافی بزرگ در سایه همفکری و تجمیع آرا هستند، علاوه بر اینکه تعاونی ها میانبری پرنور به سمت مسیری موفق به شمار می روند و از طرفی نیز چراغ راهی برای کاهش واسطه گری ها و مشاغل کاذب در جهت ریشه کنی فقر و آسیب های اجتماعی هستند.

به همین منظور بر اساس اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی، به تشکیل شرکت‌های تعاونی، جهت ریشه‌کن کردن فقر، برآوردن نیازها و تامین شرایط و امکانات برای اشتغال‌زایی بیشتر از طریق قرار دادن وسایل کار در اختیار افراد محروم از راه وام بدون بهره و روش‌های مشابه، توجه بیشتری معطوف شده است.

این در حالی است که طی روزهای گذشته رییس جمهور در نخستین همایش اقتصاد تعاونی ایران اظهار کرد: تقویت تعاونی‌ها، تقویت عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی و مسئولیت‌پذیری، ایجاد اشتغال و جلوه روشن مردمی‌سازی حکمرانی و دولت است.

امروز نیز جشنواره تجلیل از تعاونگران برتر لرستان با حضور جمعی از مسوولان لرستان و تعاونگران برگزار و از ۱۲ تعاونگر برتر استانی و یک تعاونگر ملی تجلیل شد.

اختصاص ۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی به لرستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان در جشنواره تجلیل از تعاونگران برتر لرستان گفت: امسال در صورت تامین منابع سهم بانکی حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی به استان اختصاص خواهد یافت که ۲۵ درصد این اعتبار برای تعاونی ها است و این اختیار وجود دارد که بیش از این نیز به تعاونی ها کمک شود.

"سیروس ابراهیمی" افزود: تعاونی ها بخشی فعالی در سطح جامعه هستند که هرکدام در راستای تقویت و توسعه اقتصادی استان اقدام می کنند و فعالیت با ارزشی انجام داده اند.

وی با بیان اینکه تعاونی ها صاحب تجربه و کارآفرین، فرصت همراهی و همفکری هستند افزود: تعاونی ها باید به اندازه ظرفیت جامعه افزایش یابند چراکه آرامش جامعه در حوزه هم افزایی و جمع آوری دارایی ها بخشی از کارکرد تعاونی ها است.

معاون استاندار لرستان اظهار داشت: حرکت اغلب افراد جامعه به سمت تعاونی ها مانع از اخلال در نظم جامعه خواهد شد چراکه این افراد دارای هدف مشترک هستند و اگر روح تعاونی در جامعه زنده شد حکومت با پشتوانه مردمی و جامعه آرام ایجاد خواد شد.

ابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر بخش زندگی اقتصادی و اجتماعی ما خوب رشده نکرده است ادامه داد: در حالیکه ایران تحریم شرکت های فراملیتی است، مسوولان مربوطه مکلف به اتصال تعاونی ها هستند تا مردم بتوانند رونق تعاونی ها و اثرگذاری تعاونی را به خوبی درک کنند.

وی عنوان کرد: شکل گیری تعاونی ها نیازمند اجزای مربوطه می باشد که امید است در لرستان تحرک جدیدی در حوزه تعاونی ها رخ دهد تا سال آینده تعاونی های بیشتری تشکیل شود و تعاونی های قابل تقدیر در سطح ملی و استانی افزایش یابد.

تعاونی ها محور هم افزایی جامعه و رونق اقتصادی

یک هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال اعتبار به تعاونی های لرستان اختصاص یافت

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز در این جشنواره بیان کرد: اهمیت نقش تعاون بر اقتصاد در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است و با حمایت های دولت، پرداخت تسهیلات و فرهنگ سازی در سایر دستگاه های مربوطه، جهش در حوزه تعاون قابل مشاهده است.

"سید فرهاد ناصری نیا" با اشاره به تشکیل تعاونی های جدید و صادرات محصول تعاونی ها اظهار داشت:در لرستان با پیگیری طرح ها و برنامه های ابلاغی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسعه و حمایت تعاونی ها با جدیت در حال پیگیری است و هر ساله جشنواره تعاونی های برتر برگزار می شود.

وی با بیان اینکه پیش از این در ارزیابی تعاونی ها نقش اقتصادی و اشتغالزایی آنها مد نظر بود ادامه داد: امسال در ارزیابی ها نقش اجتماعی نیز مورد توجه قرار گرفته و در حوزه آموزش، دانش بنیان، فرهنگی ،روحیه جمعی و کارگروهی در تعاونی ها و ساختار آنها مورد تاکید بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان عنوان کرد: سرمایه گذاری و صادرات تعاونی ها اکنون مورد توجه می باشد که بخش اعظمی از این ارزیابی ها بصورت جامع و در سامانه هوشمند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده و سپس مورد راستی آزمایی قرار گرفته است.

ناصری نیا با بیان اینکه ۱۲ تعاونی دارای شرایط برتر با کسب ۹۵۰ امتیاز در سطح استان انتخاب شده اند گفت: این تعاونی ها، براساس مستندات بارگذاری شده رتبه برتر را کسب کردند و تعاون مصرف فرهنگیان دورود نیز رتبه شایسته تقدیر را کسب کرد.

وی با بیان اینکه ۲۳ شهرستان کم برخوردار و محروم در سطح کشور وجود دارد افزود: شهرستان رومشکان به عنوان پایلوت حوزه سرمایه گذاری تعاونی انتخاب شده است که در این راستا تعاونی های خوبی در حال تشکیل و پرونده ها در دست تکمیل می باشد که یک هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال در حوزه لرستان و ۹۱۰ میلیارد ریال از این مبلغ برای شهرستان رومشکان در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: در این راستا ۲۲ تعاونی با اشتغال ۱۹۶ نفر در حال تشکیل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha