۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۳۵
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85226736
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتقاد از عملکرد برخی ادارات خراسان جنوبی در پنجره واحد مدیریت زمین

بیرجند - ایرنا - سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: برخی دستگاه‌های اجرایی استان به وظایف خود در منشور پروژه "پنجره واحد مدیریت زمین" واقف نیستند و لازم است در این زمینه اقدامات موثرتری انجام شود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دادگستری کل خراسان جنوبی، علیرضا حیرانی روز سه‌شنبه در سومین جلسه بررسی وضعیت سامانه الکترونیکی پنجره واحد مدیریت زمین اظهار کرد: سامانه الکترونیکی پنجره واحد مدیریت زمین با هدف پیشگیری از مفاسد زمین خواری و ساماندهی نحوه ارائه خدمات حوزه زمین و ساختمان راه اندازی شده است.

وی ۲ موضوع اصلی در این سامانه را درگاه متقاضیان و زیر سامانه پایش عنوان کرد و افزود: مردم می‌توانند با ورود به سامانه، نقشه اراضی خود را بارگذاری کنند که در صورت تکمیل و بارگذاری نقشه‌های اراضی از سوی دستگاه‌های متولی توفیقاتی در پیشگیری از جرایم حوزه زمین خواهیم داشت.

این مقام قضایی با گلایه از آنچه ضعف هماهنگی بین دستگاهی در استان دانست، گفت: لازم است استانداری به عنوان مسئول هماهنگی و راهبری دستگاه‌های اجرایی استان نسبت به آموزش و بهره‌برداری از این ظرفیت در راستای راه اندازی هرچه سریعتر سامانه در استان اقدامات موثرتری انجام دهد.

وی با بیان اینکه تعلل و کوتاهی مدیران در اجرای وظایف مندرج در منشور پنجره واحد مدیریت زمین قابل قبول نیست افزود: ادارات اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گزارش وضعیت عملکرد دستگاه‌ها در سامانه را اعلام کنند تا تذکرات لازم از سوی دستگاه قضایی ابلاغ شود.

کارشناس اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی هم با اشاره به آخرین وضعیت این سامانه در استان گفت: از زمستان سال گذشته تاکنون پیگیری‌های لازم برای گردآوری اطلاعات اراضی و بارگذاری آن در سامانه آغاز شده است.

مسعود قلی‌زاده بیان کرد: تاکنون ۱۷ دستگاه اجرایی و شهرداری‌ها اقدام کردند و هشت شهرداری نیز به دلایلی موفق به جمع‌آوری و ارسال نقشه‌های اراضی نشده‌اند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز گفت: در پنج ماه اول سال جاری هزار و ۴۷۹ پرونده در سامانه صبا ثبت شده که هزار و ۴۰۶ مورد پاسخ داده شده است.

حمید باقرپور تعداد پرونده‌های ثبت شده در پنجره واحد مدیریت زمین استان را از پایان مرداد تاکنون ۱۱۷ مورد عنوان کرد و افزود: با توجه به بی‌سوادی و کم‌سوادی برخی از روستائیان امکان بارگذاری نقشه‌های اراضی توسط آنها وجود ندارد.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود دستگاه‌های اجرایی که استعلام اراضی از منابع طبیعی را انجام می‌دهند نسبت به بارگذاری نقشه‌ها در سامانه اقدام کنند تا ضمن تسریع در فرآیند، زمینه سوءاستفاده سودجویانی که برای ثبت این نقشه‌ها ارقام غیرمنصفانه‌ای دریافت می‌کنند از بین برود.

نماینده اطلاعات استان نیز ضمن ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌های متولی در راستای اجرای سامانه پنجره واحد مدیریت زمین گفت: زیر سامانه پایش به دلیل نبود تکمیل نقشه‌های اراضی منابع طبیعی و راه و شهرسازی استان تاکنون راه اندازی نشده است.

مهدوی تعداد درخواست‌های ثبت شده در سامانه استان را ۶۴۹ مورد اعلام کرد که ۳۷۶ درخواست مربوط به تعیین حدود روستا، ۱۳۹ درخواست تعیین نوع ماهیت اراضی، ۱۳۰ درخواست اراضی طبیعی و ۱۱ مورد مربوط به اراضی کشاورزی بوده است.

در ادامه این نشست نمایندگان دستگاه‌های متولی نقاط ضعف و پیشنهادات خود برای بهبود وضعیت سامانه در استان را ارائه کردند.

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به عنوان یکی از ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک، قابلیت شناسایی تخلفات زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی حساس کشور را دارد که ساز و کارهای مناسبی برای پیشگیری از بروز مفاسد و مشکلات حوزه زمین و ساختمان را فراهم می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha