قشم در آستانه ۲۸ صفر، رنگ و بوی ماتم گرفت

قشم - ایرنا - جزیره تمدنی قشم به عنوان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس در آخرین روزهای ماه صفر و در آستانه رحلت پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا رنگ و بوی ماتم گرفت و یکپارچه سیاهپوش شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بسیاری از خیابان ها، مساجد، تکایا و حسینه های شهر سیاه پوش شده است و سوگواران و هیات های مذهبی از صبح (چهارشنبه) خود را برای حضور در آیین های عزاداری روزهای پایانی ماه صفر آماده می کنند.

هیات ها و دسته های عزاداری شهرستان مرزی قشم در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس در حال برنامه ریزی هستند تا با برگزاری آیین های فاخر و ارزشی بومی جزیره نشینان به اقامه عزا برای سه دُردانه آفرینش بپردازند تا از این طریق عشق و ارادت خود را به خاندان پیامبر اکرم(ص) اظهار دارند.

در آستانه ۲۸ صفر؛ مردم سرزمین آب و آفتاب از کوچک و بزرگ گرفته تا زن و مرد و شیعه و سنی یکپارچه سیاه پوش و ماتم زده در انتظار اقامه عزا برای رحلت پیامبر اکرم(ص) و دو سبط اکبرش هستند.

جزیره تمدنی قشم این روزها آماده وداعی با شکوه با ماه صفر می شود تا با رو سفیدی تمام به استقبال حلول ماه ربیع الاول برود.

رییس تبلیغات اسلامی قشم از فراهم بودن تمامی تمهیدات لازم برای برگزاری آیین های سوگواری ۲۸ و ۳۰ صفر در این جزیره خبر داد و افزود: آیین عزای رحلت پیامبر(ص) و امام حسن مجتبی (ع) همزمان با ۲۸ صفر(پنجشنبه) از ساعت ۱۰ صبح با حضور اقشار مختلف قشموندان و هیات های عزاداری به صورت دسته های پیاده از مساجد به سمت امامزاده سید مظفر(ع) آغاز خواهد شد.

حجت الاسلام غلامعلی کاظمی با بیان اینکه حجت الاسلام حسین طائب، مشاور عالی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخنران مراسم ویژه شام رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن (ع) است، گفت: قرائت قرآن، زیارت پیامبر اکرم (ص)، مداحی و سینه زنی از دیگر برنامه های این آیین سوگواری از ساعت ۲۰ پنجشنبه شب در مسجد امام حسین(ع) واقع در بلوار شهید رجایی شهر قشم است.

وی در خصوص آیین سوگواری ۳۰ صفر، سالروز شهادت امام رضا (ع) نیز اظهار کرد: در این روز، هیات های عزاداری به شکل خودجوش در مساجد، تکایا، حسینیه ها و معابر شهر قشم به عزاداری می پردازند.

رییس تبلیغات اسلامی قشم بیان کرد: در این مدت سه موکب آل طاها مسجد امام حسین(ع)، امامزاده سید مظفر و دفتر امام جمعه قشم از عزاداران و سوگواران آخرین روزهای ماه صفر پذیرایی می کنند.

پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) در ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری در مدینه رحلت کرد و امام حسن مجتبی(ع) نیز در چنین روزی در سال ۵۰ هجری قمری در سن ۴۷ سالگی با نقشه شوم معاویه به دست همسرش به شهادت رسید.

حضرت امام‌ رضا (ع) آخر ماه صفر در سال ۲۰۳ قمری در سن ۵۵ سالگی در طوس به دست مامون به شهادت رسیدند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha