گام بزرگ آموزش و پرورش فارس  برای جذب دیرآموزها، کلاس‌اولی‌ها در اولویت

شیراز - ایرنا - همیشه در کلاس درس بوده‌اند دانش‌آموزانی که به دلایلی توان همسویی با روند آموزشی کلاس را نداشتند، ضعف شناختی و رفتاری، آنها را از قافله آموزش کلاسی عقب می‌انداخت.استان فارس گام بزرگی برای جذب دیرآموزها انجام داده و کلاس‌اولی‌ها در اولویت هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هر چه زمان می‌گذشت، با افزایش سرفصل‌های تدریس شده، ندانسته‌های این گروه از دانش آموزان انباشته می‌شد و از آنجا که نداشتن دانش لازم و تراکم جمعیتی دانش آموزان در یک کلاس درس اجازه توقف بیشتر بر روی یک سرفصل و آموزش به دیرآموزها را به آموزگار نمی‌داد، زمینه برای عقب ماندن مداوم آنها از چرخه تحصیل و آموزش فراهم می‌شد.

این گروه از دانش‌آموزان اگر هم به سختی می‌توانستند یک پایه تحصیلی را بگذرانند و دچار تکرار پایه نمی‌شدند اما با ریشه و زمینه تحصیلی ضعیف گام به کلاس بالاتر می‌گذاشتند و باز با انباشته شدن پیش نیازهای درسی که به آن مسلط نبودند، رفته رفته توان ادامه نداشتند و در نهایت در مقطع بالاتر تصمیم به ترک تحصیل می‌گرفتند.

توانمندی آموزگاران ابتدایی برای آموزش دیرآموزها

دانش آموزانی که به اصطلاح "دیرآموز" نامیده می‌شوند از هوش بهر لازم برای تحصیل در مدارس عادی برخوردارند اما

با مشکلاتی مانند اختلالات یادگیری و مشکلات هیجانی و رفتاری مواجهند و برای اینکه بتوانند همسو با همکلاسی‌های خود مطالب درسی را فرابگیرند نیازمند خدمات ویژه‌ای هستند.

امسال معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که با توانمندسازی معلمان ابتدایی برای آموزش به دانش‌آموزان دیرآموز را کلد زده در فاز نخست ۷۳۰ نفر از معلمان ابتدایی در سراسر کشور در دوره ملی توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی و کیفیت بخشی آموزشی با تاکید بر آموزش دانش‌آموزان دیرآموز آموزش دیدند.

بر اساس این برنامه تدوین شده که از سوی مراکز جامع سنجش و اختلالات یادگیری انجام می‌شود، آموزش‌ها به صورت پلکانی و طراحی شده در اختیار تمام معلمان بویژه معلمان پایه اول ابتدایی قرار گیرد؛ به این شکل که حلقه‌هایی از معلمان ابتدایی هر منطقه آموزشی با یک سر حلقه شکل می‌گیرد و از این طریق آموزش‌ها و محتوای دانش آفزایی به آنها ارائه می‌شود.

گام بزرگ آموزش و پرورش فارس  برای جذب دیرآموزها، کلاس‌اولی‌ها در اولویت

گام بزرگ آموزش و پرورش برای جذب دیرآموزها، کلاس‌اولی‌ها در اولویت

خلیل عابدی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی فارس روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا توانمندسازی آموزگاران برای آموزش به دانش آموزان دیر آموز را قدم بزرگی دانست که وزارت آموزش و پرورش امسال برداشته و پیش از این برنامه جامعی برای این دسته از دانش‌آموزان وجود نداشت.

به گفته او پیش از این کودکان دیرآموز در مدرسه رها شده بودند، این دانش‌آموزان افت تحصیلی پیدا می‌کردند و در نتیجه دچار تکرار پایه می‌شدند و این چالش نظام آموزش و پرورش را از داخل و از سوی دستگاههای خارج از این نهاد مورد انتقاد قرار داده بود.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی فارس اضافه کرد: این دانش‌آموزان هر سال سهم کمتری از علم و آموزش می‌بردند و کار به جایی می‌کشید که دیگر نمی‌توانستند در این چرخه ادامه تحصیل دهند از سوی چون مدارس استثنایی نیز جایی برای اینگونه دانش‌آموزان ندارد، به سمت ترک تحصیل سوق داده می‌شوند.

عابدی در ادامه اذعان کرد: این یعنی با دستان خود نوجوانی را به سوی بزهکاری رانده‌ایم.

حالا با تدبیر وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم، طرح شهید همت به منظور توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی آغاز شده تا دانش و اطلاعات لازم برای آموزش دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری و رفتاری به این آموزگاران ارائه شود.

آنطور که رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی فارس گفت، با فعال شدن مراکز "جامع سنجش،آموزش، توانبخش و مداخله به هنگام در آموزش" برنامه‌ ویژه‌ای برای این کودکان دارای نیازهای ویژه طرح‌ریزی و اجرا شده است.

او توضیح داد: استان فارس ۳۰ هزار معلم ابتدایی دارد که هدف طرح شهید همت هستند تا آموزش‌های لازم را برای طرز برخورد با کودکان دیرآموز فراگیرند.

به گفته عابدی دانش‌افزایی معلمان ابتدایی فارس به صورت خوشه‌ای انجام می‌شود به این ترتیب که در هر منطقه آموزشی یک نفر این آموزش‌ها را فرا می‌گیرد و با همکاری معاون آموزش ابتدایی به همه معلمان ابتدایی انتقال داده می‌شود.

او تاکید کرد: هرچند اولویت طرح شهید همت در توانمندسازی آموزگاران با معلمان پایه‌ اول است اما هدف، همه معلمان ابتدایی هستند.

کارشناسان علوم تربیتی و آموزش و پرورش استثنایی معتقدند که کمک به دانش آموزان دارای اختلالات رفتاری و یادگیری زمان مشخصی دارد و اگر این موانع و مشکلات به موقع شناسایی نشود، امکان مداخله برای بهبودی از میان میرود.

اکنون با دانش‌افزایی معلمان بویژه آموزگاران اول ابتدایی، این امیدواری وجود دارد تا دانش آموزان دیراموز نیز بتوانند همراه با دیگر هم کلاسی‌های خود روند تحصیل خود را ه پیش بروند و از درس و مدرسه باز نمانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha