۱۵ یادمان شهید گمنام در خراسان رضوی آماده بهره برداری است

مشهد-ایرنا- مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: ۱۵ یادمان شهید گمنام در این استان آماده است و در هفته گرامیداشت دفاع مقدس به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار سرتیپ دوم پاسدار حسینعلی یوسفعلی زاده روز دوشنبه در نشست خبری تشریح برنامه های هفته دفاع مقدس در مشهد، افزود: با بهره برداری از این تعداد یادمان، شمار یادمان های شهید گمنام تکمیل شده در خراسان رضوی به ۱۰۰ مورد می رسد.

وی، تعداد مکان های دفن شهید گمنام در خراسان رضوی را ۱۲۹ مورد عنوان کرد و گفت: امسال عملیات احداث پنج یادمان شهدای گمنام در پارکهای مشهد توسط شهرداری آغاز می‌شود.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی بیان داشت: بعد از ۱۸ سال قرار است عملیات احداث یادمان فاخر شهدای گمنام "جبل النور" برفراز مجموعه کوهسنگی مشهد آغاز می شود.

یوسفعلی زاده از ایرادات مطرح شده برای ممانعت از احداث یک بنا برای هشت شهید مدفون در "جبل النور" طی حدود ۲ دهه گذشته انتقاد کرد و گفت: سرانجام استانداری، شهرداری مشهد و مهندسان مجری طرح کوهسنگی بر روی یک المان واحد توافق کرده و آن طرح به تصویب رسیده و عملیات اجرایی طرح در هفته دفاع مقدس آغاز می شود.

وی اظهار داشت: هزار و ۹۸۷ برنامه در قالب ۴۳ مناسبت دفاع مقدسی طی سال گذشته تا هفته دفاع مقدس امسال در شهرهای مختلف استان اجرا شده است و طی هفته دفاع مقدس نیز صدها برنامه اجرا خواهد شد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی اضافه کرد: ویژه برنامه های هفته دفاع مقدس روز پنجشنبه هفته جاری در تالار قدس حرم مطهر رضوی با پخش سخنرانی سراسری رهبر معظم انقلاب در استان آغاز می شود و عصر همان روز سخنرانی سردار نقدی بر مزار شهید کاوه در بهشت رضا(ع) از دیگر ویژه برنامه های این روزهاست.

یوسفعلی زاده خاطر نشان کرد: رژه نیروهای توانمند مسلح در مشهد مانند سایر مراکز استانها در روز جمعه ۳۱ شهریور در بلوار نماز برگزار می شود.

وی بیان داشت: نمایش آیینی "نوری در نیمروز " با محوریت حماسه آفرینی های شهدای خراسانی از جمله شهیدان شوشتری و صیادشیرازی است که در حاشیه بلوار نماز طی حدود یکماه اجرا خواهد شد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: عطر افشانی مزار شهدا در استان طی ۲ روز در هفته دفاع مقدس اجرا خواهد شد و همچنین بسیجیان، رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس در ۶۰ نماز جمعه استان حضور خواهند داشت که با سخنرانی فرماندهان و روایتگران دفاع مقدس همراه خواهد بود.

یوسفعلی زاده اظهار داشت: فیلم های دفاع مقدس تولید فیلم سازان استانی در سینماهای استان اکران خواهد شد که فعلا برای نمایش هفت فیلم در سینما هویزه برنامه ریزی شده است.

وی به شبیه سازی میدان جنگ در قالب "شهرکت ایستادگی و مقاومت" در مجموعه فرهنگی دفاع مقدس مشهد اشاره و بیان کرد: مدارس می توانند در قالب یک گردش آموزشی سه ساعته دانش آموزان خود را به این شهرک تاریخی و حماسی بیاورند و با تاریخ و حماسه دوران دفاع مقدس آشنا سازند.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی همچنین گفت: کنگره شهدای نیشابور نیز از ۱۵ تا ۲۶ مهرماه برگزار خواهد شد که طی ۱۰ روز برنامه های متنوعی در چهار شهرستان زبرخان، فیروزه، نیشابور و میان جلگه اجرا می شود.

یوسفعلی زاده بر مقابله با انحراف ها و تحریف حقایق دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: وقتی جامعه ای از گذشته اش غافل شد نسبت به گذشته اش علاوه بر جهل، ناسپاسی هم پیدا می کند لذا باید تبیین کرد که جهاد و دفاع مقدس همچنان در متن جامعه جاری است و دفاع مقدس یک حرکت بین نسلی است و اختصاص به نسل دوران دفاع مقدس ندارد.

وی همچنین گفت: مجموعه فرهنگی دفاع مقدس یا همان باغ موزه دفاع مقدس خراسان رضوی در مجموع ۱۹ هزار متر مربع مساحت دارد که تاکنون هفت هزار مترمربع آن ساخته شده و در حال حاضر نیز سه هزار مترمربع شامل سالن همایش به ظرفیت ۶۰۰ نفر در حال ساخت است.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر مشهد طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در مجموع هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت باغ موزه در نظر گرفته شده که بخشی به صورت تهاتر زمین با پیمانکار پرداخت شده و بخشی نیز به صورت پرداخت ماهانه ۵۰ میلیارد ریال توسط شهرداری و اجرای طرح توسط سازمان عمران شهرداری پرداخت می شود.

براساس اعلام اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی، از مجموع ۱۲۹ یادمان شهدای گمنام در استان حدود ۷۰ درصد تکمیل شده و بقیه در حال ساخت بوده و یا هنوز عملیات ساخت آنها آغاز نشده است.

یادمان های شهدای گمنام استان در بوستانهای عمومی، پادگانها و مراکز نظامی، مکانهای اداری، گلزار شهدا و اردوگاهها و مراکز آموزشی از جمله دانشگاهها ساخته شده است که البته بیشتر این یادمانها در بوستانها و مکانهای عمومی است.

تاکنون پیکر مطهر ۳۴۲ شهید گمنام دفاع مقدس در ۱۲۹ نقطه سراسر خراسان رضوی تدفین و ۲۴۰ مزار دارای یادمان ساخته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha