ثبت جهانی کاروانسرای صائین گردشگران خارجی را به اردبیل می‌کشاند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ثبت کاروانسرای شهرستان نیر در فهرست آثار تاریخی و فرهنگی سازمان جهانی یونسکو را اتفاقی مهم دانست و گفت: این امر، سفر گردشگران خارجی را به این منطقه افزایش خواهد داد.

حسن محمدی ادیب روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گردشگران بین‌المللی، مقاصد سفرهای خود را از روی سایت سازمان جهانی یونسکو انتخاب می‌کنند و ثبت جهانی کاروانسرای صائین برای رونق گردشگری بسیار مهم است.

وی افزود: در کشور ما بیش از یک‌هزار کاروانسرا وجود دارد که ۵۴ مورد آن چند روز پیش در قالب یک پرونده در فهرست آثار تاریخی و فرهنگی سازمان جهانی یونسکو ثبت شد و یکی از آنها کاروانسرای صائین شهرستان نیر استان اردبیل است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردیگشری و صنایع دستی استان اردبیل ادامه داد: کاروانسراهای استان اردبیل اغلب به ثبت ملی رسیده‌اند اما کاروانسرای صائین نیز شرایط لازم برای ثبت در سازمان جهانی یونسکو را داشت و خوشبختانه پیگیری‌ها در این رابطه نتیجه‌بخش بوده است.

محمدی ادیب با تبریک ثبت جهانی کاروانسرای صائین به اهالی استان اردبیل اظهار کرد: از این پس حضور بیش از پیش گردشگران خارجی را در اردبیل و در محوطه کاروانسرای باستانی صائین شهرستان نیر شاهد خواهیم بود.

شهرستان نیر در ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل، ۲۰ کیلومتری شهر سرعین و ۴۵ کیلومتری شهر سراب واقع شده‌ و از تاریخ کهن و حائز ارزش مطالعه و تحقیق برخوردار است.

پل تاریخی قرمز (قرمیزی کورپی) بر روی رودخانه آغلاغان یا نیرچائی مربوط به دوره صفوی در بافت مرکزی شهر ، بقعه کورائیم در روستای کورائیم متعلق به قرن هفتم هجری ، کاروانسرای شاه عباسی یا رباط سنگی در کنار جاده قدیم نیر - سراب ، دهکده‌های صخره‌ای اباذر و گلستان با فضاهای معماری خاص ، غار فرهاد یا فرهاد کهلی و آیی قالاسی از جمله آثار تاریخی شهرستان نیر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha