۱۳ مهر ۱۴۰۲، ۸:۱۹
کد خبرنگار: 1828
کد خبر: 85232360
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ناکجاآباد نظارت بر شهریه مهدهای کودک کرمان

۱۳ مهر ۱۴۰۲، ۸:۱۹
کد خبر: 85232360
ناکجاآباد نظارت بر شهریه مهدهای کودک کرمان

کرمان- ایرنا- مدیران آموزش و پرورش کرمان می‌گویند مهدهای کودک همچنان شهریه پارسال را بگیرند تا سطح و میزان شهریه آنها در سامانه تعیین شده تعیین و اعلام شود، مهدها اما شهریه دلخواهشان را معلوم نیست با کدام شاخص می‌گیرند و می‌گویند سامانه، شهریه تعیین نکرده است!

به گزارش ایرنا، سال گذشته نیز مدیران آموزش و پرورش کرمان در توجیهات خود برای ناکارآمدی نظارت بر شهریه مهدهای کودک می‌گفتند این بخش تازه از بهزیستی به ما منتقل شده و کرونا هم بوده لذا فرآیند خاصی برای این موضوع در دسترس نیست.

امسال آموزش و پرورش کرمان می‌گوید شهریه‌ها در یک درگاه ملی تعیین می‌شود که هنوز نهایی نشده لذا شهریه ها فعلا مثل قبل گرفته شود؛ انگار که مهدها نیز تبعیت می‌کنند یا باید در این گرانی بازار تبعیت کنند؛ واقعیت پیش روی شهروندان اما اینکه در این خلاء، مهدهای کودک به خودمختاری و یکه‌تازی خود ادامه می‌دهند و خانواده‌ها نیز به علت فاصله مهدها با محل سکونت یا دیگر دلایل مثل کیفیت آموزشی برخی مهدها مجبورند هر مبلغی که مطالبه می‌شود را بپردازند.

آنطور که والدین می‌گویند در برخی مهدهای کودک شهر کرمان که خود را در سطح بالای ارائه خدمات قلمداد می‌کنند، در برخی از آنها فرد باید ۱۰ تا ۱۲ میلیون ریال یا حتی بیشتر، اضافه‌تر از شهریه پارسال خود بپردازد و کسی هم پاسخگو نیست؛ مدیران آموزش و پرورش هم در نهایت می گویند والدینی که شکایت دارند حضوری به این اداره کل مراجعه و ثبت درخواست کنند.

سال گذشته نیز مهدهای کودک در سایه این ضعف نظارت، خودشان در تعیین شهریه یکه‌تازی کردند که گزارش ایرنا را در همان سال از طریق لینک زیر می توانید مطالعه کنید:

اما این درحالی است که والدین می گویند بنا به مولفه های مختلف مثل فاصله مهدها با منزل یا محل کار و دیگر مشخصه ها ناچارند فرزندانشان را به مهدهای مدنظرشان با هر قیمتی که در شهریه مطالبه کنند بفرستند اما مگر حقوق و دستمزدها آنقدر رشد داشته که مهدها در سایه ضعف نظارت آموزش و پرورش اینچنین آنان را در فشار گذاشته‌اند؟

یکی از این والدین که نخواست نامش در گزارش آورده شود گفت: به مدیر مهد می‌گویم شما دارید اجحاف می‌کنید که از من ۱۲ میلیون ریال بیشتر از پارسال مطالبه شهریه دارید، می روم به آموزش و پرورش شکایت می کنم که خیلی راحت پاسخ می دهد برای شما جا نداریم، بروید فرزندتان را جای دیگری ثبت نام کنید.

والدین می گویند بنا به مولفه های مختلف مثل فاصله مهدها با منزل یا محل کار و دیگر مشخصه ها ناچارند فرزندانشان را به این مهدها بفرستند اما مگر حقوق و دستمزدها آنقدر افزایش داشته که مهدها در سایه ضعف نظارت آموزش و پرورش اینچنین آنان را در فشار گذاشته اند؟بانوی دیگر متقاضی تمدید ثبت نام فرزندش در یک مهدکودک در شهر کرمان نیز گفت: دست ما بسته است و ناچار به پرداخت هر مبلغی که مهد تعیین کند؛ مسئولان آموزش و پرورش هم نهایت بگویند برای ثبت شکایت به ما مراجعه کنید، اینکه نشد حل مشکل چون مهدکودک دیگر فرزند ما را ثبت نام نمی کند یا فرصت کاغذبازی و مراجعه به آموزش و پرورش را نداریم؛ در این شرایط مجبوریم برای ثبت نام هرمبلغی بگویند بپردازیم.

«ع.س» افزود: چرا خود آموزش و پرورش نباید نظارت لازم داشته باشد و با این موارد برخورد کند و حتما منتظر باشند که والدین حضوری بروند، دردسرها و کاغذبازی های ثبت شکایت را انجام دهند؟ مگر این سازمان ها برای همین کارها ایجاد نشده اند که اجازه تخلف زیر مجموعه های خود را ندهند؟

مهدها فعلا براساس سال قبل شهریه بگیرند!

به دنبال بروز این مشکلات، به سراغ مسئولان آموزش و پرورش رفتیم تا پاسخ آنان را نیز بگیریم؛ معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه امسال شهریه مهدهای کودک‌ بعد از بارگذاری مدارک آنها از طریق درگاه ملی مجوزها توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تعیین و تصویب می‌شود، گفت: تا قبل از ثبت مدارک در این سامانه فعلا مهدکودک ها باید براساس شهریه سال قبل خود اقدام کنند.

به گزارش ایرنا ابتدا معلوم نیست که چرا تاکنون سازوکار نظارتی مهدها انجام نشده تا اینکه به شروع سال تحصیلی برسیم؛ از طرفی باید واقع بین بود و این درحالی است که مهدهای کودک نیز زیربار استدلال های آموزش و پرورش نمی روند و حق نیز دارند زیرا هزینه هایشان در جامعه افزایش یافته و باید زودتر تعیین تکلیف شوند.

نسخه واحدی نداریم

طاهره زحمتکش در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه نسخه واحدی برای شهریه همه مهدهای کودک‌ وجود ندارد، افزود: مهدهای کودک‌ براساس مدارکی که در سامانه درگاه ملی مجوزها بارگذاری می‌‍کنند، سطح بندی می شوند و طبق این سطح بندی و خدماتی که ارائه می‌دهند شهریه آنها تعیین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هر مهدکودکی که زودتر نسبت به بارگذاری کامل مدارک در سامانه درگاه ملی مجوزها اقدام کند قطعا زودتر می‌تواند شهریه جدید خود را دریافت کند.

نمی توانیم درصدی اعلام کنیم

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان تصریح کرد: نرخ مشخصی برای مهدهای کودک‌ وجود ندارد و نمی‌توان درصدی برای افزایش این شهریه اعلام کنیم.

ناکجاآباد نظارت بر شهریه مهدهای کودک کرمان

وی با تاکید بر اینکه مهدها از لحاظ فضای فیزیکی، مهارت نیروی انسانی و شرایط کاری بررسی می‌شوند، تاکید کرد: شهریه مهدهای کودک براساس کیفیت سنجی و خدماتی که‌ می‌دهند، متفاوت است

مهدها نمی توانند به دلخواه شهریه تعیین کنند!

زحمتکش با اشاره به اینکه شهریه هر مهدکودکی با توجه به امکانات، فضا و خدماتی که ارائه می‌کند، تعیین و سنجیده می‌شود، اظهارداشت: نظارت بر مهدهای کودک‌ مانند روال نظارت بر فعالیت مدارس است و از طریق ارزیابی عملکرد این نظارت صورت می گیرد که مهدهای کودک‌ نمی توانند به دلخواه خودشان شهریه تعیین کنند و تعیین شهریه برعهده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است که بعد از بارگذاری مدارک در درگاه ملی مجوزها آن را تعیین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بعضی مهدهای کودک‌ به ازای ساعات اضافه‌ای که خدمات به کودکان ارائه می‌دهند، هزینه بیشتری دریافت می‌کنند، اظهارداشت: موضوع ساعات اضافه هم در سامانه درگاه ملی مجوزها برای مهدهای کودک‌ مشخص شده و با تایید این گزینه، تعیین شهریه نیز با آن سنجیده می‌شود.

والدین چگونه به هزینه‌های گزاف بعضی مهدکودک‌ها اعتراض کنند؟

ناکجاآباد نظارت بر شهریه مهدهای کودک کرمان

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه مهدهای کودک طبق شیوه نامه ارسالی، زیرمجموعه آموزش ابتدایی محسوب می شوند، تصریح کرد: والدینی که به هزینه‌های مهدهای کودک‌ اعتراض دارند می‌توانند به واحد ارزیابی آموزش ابتدایی ادارت آموزش و پرورش به صورت حضوری مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند تا در اسرع وقت نسبت به اعتراض آنان رسیدگی شود.

وی اظهارداشت: اگر مهدکودکی برخلاف مقررات، شهریه گرفته باشد، کارگروه بررسی تخلفات در حوزه معاونت ابتدایی استان به محض گزارش، تیم ارزیابی، اعزام می کند و در مرحله اول تذکر شفاهی و در مرحله دوم، تذکر کتبی داده می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان شمار (مهدهای کودک) مراکز پذیرش کودکان صفر تا ۶ سال یا همان کودکستان ها را در استان کرمان یکهزار و ۸۰۰ مورد برشمرد و گفت: از این تعداد ۱۷۱ مهد در شهر کرمان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha