۲۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۱۲
کد خبر: 85232419
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کانادا یک دیپلمات ارشد هندی را اخراج کرد

۲۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۱۲
کد خبر: 85232419
کانادا یک دیپلمات ارشد هندی را اخراج کرد

تهران- ایرنا- دولت کانادا در بحبوحه تنش در روابط با هند و در جریان تحقیقات در مورد قتل یک فعال سیک جدایی طلب، یک دیپلمات ارشد هندی را اخراج کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: کانادا همزمان با تحقیق در مورد ترور یک فعال سیک هندی در این کشور، یک دیپلمات ارشد هندی را اخراج کرد.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا دیروز (دوشنبه) در پارلمان این کشور گفت که سازمان‌های اطلاعاتی دولت اوتاوا به دنبال عوامل کشته شدن هاردیپ سینگ نجار رهبر سیک‌ها و یکی از حامیان سرسخت ایجاد یک سرزمین مستقل تحت عنوان «خالصتان» در استان بریتیش کلمبیا هستند.

خالصتان نامی است که گروهی با همین عنوان قصد دارند برای یک سرزمین مستقل برای سیک ها در ایالت پنجاب هند تاسیس کنند.

ترودو در این باره در پارلمان شرح داد که این قتل را با نارندرا مودی نخست وزیر هند در نشست گروه ۲۰ هفته گذشته در دهلی نو مطرح و تاکید کرده که هرگونه دخالت دولت هند غیرقابل قبول بوده و همکاری وی در این تحقیقات را خواستار شده است.

ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا نیز در این خصوص گفت که رئیس سازمان اطلاعات هند در کانادا به همین دلیل اخراج شده است.

جولی افزود: اگر صحت آن ثابت شود، نقض بزرگ حاکمیت ما خواهد بود. به همین دلیل ما یک دیپلمات ارشد هندی را اخراج کردیم.

همزمان، وزارت امور خارجه هند در واکنش به این اقدام دولت کانادا هرگونه دست داشتن در ماجرای ترور فعال سیک را رد کرده و آن را اقدامی «پوچ و با انگیزه های خاص» خواند. در بیانیه این وزارتخانه آمده است که ترودو در اجلاس گروه ۲۰ ادعاهای مشابهی را با مودی مطرح کرده بود.

در این بیانیه، جنبش جدایی طلبان سیک در هند تهدیدی امنیتی تلقی شده و ادعاهای دولت اوتاوا هم صرفا نوعی اتهام بدون مدرک و سند برای توجیه اسکان تروریست ها و بنیادگرایان خالصتانی در کانادا عنوان شده است.

آسوشیتدپرس در ادامه، اخراج این دیپلمات عالی رتبه هندی را در بحبوحه روابط پرتنش کانادا و هند قابل تامل دانست و نوشت: به همین دلیل مذاکرات تجاری میان دو طرف از ریل خارج شده و کانادا به تازگی یک ماموریت تجاری به هند را که برای پاییز برنامه ریزی شده بود، لغو کرده است.

کانادا بیش از ۷۷۰ هزار نفر از سیک های هندی را در خود جای داده که نزدیک به دو درصد از کل جمعیت کانادا را شامل می شوند.

جنبش خالصتان در هند ممنوع است و مقامات دهلی آن را تهدیدی برای امنیت ملی می دانند. اما این جنبش هنوز در شمال هند و در کشورهایی مانند کانادا و بریتانیا که محل زندگی شمار قابل توجهی از سیک‌ها هستند، حمایت می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha