سفیر آمریکا: اطلاعات کشورهای غربی به اتهام زنی کانادا علیه هند انجامید

تهران – ایرنا - دیوید کوهن سفیر آمریکا در کانادا خبر داد که اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در شبکه اطلاعاتی پنج کشور آنگلوساکسون (پنج چشم) منجر به آن شد که اتاوا به صورت علنی دولت هند را متهم به دست داشتن در ترور رهبر جدایی طلبان سیک کند.

به گزارش ایرنا، سی ان ان، نوشت که "پنج چشم" پیمانی میان آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزلند است که در چارچوب آن سازمان های اطلاعاتی کشورهای مذکور اطلاعات خود را به اشتراک می گذارند. با این حال سفیر آمریکا تائید نکرد که اطلاعات اخیر از جانب واشنگتن به اشتراک گذاشته شده است.

وی گفت: تحت هیچ شرایطی تائید نمی کنم.

سی ان ان ادامه داد که روابط میان دهلی نو و اتاوا زمانی تیره شده است که جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اعلام کرد که مسئولان این کشور مشغول تحقیق در مورد "اتهام های موثقی" در مورد نقش احتمالی دهلی نو در تیراندازی منجر به قتل چند ماه پیش دو مرد نقاب پوش به هاردیپ سینگ نیجار هستند.

کوهن در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی تی وی کانادا ادامه داد که آمریکا نگرانی از این اتهام ها را به هند منتقل کرده و از دهلی نو خواسته تا با کانادا در مورد این تحقیقات همکاری کند.

دیپلمات آمریکایی گفت: اگر ثابت شود که این اتهام ها صحت دارند، نظم مبتنی بر قوانین بین المللی به نحو فاحشی نقض شده است.

روابط بین کانادا و هند در ماه‌های اخیر پرتنش بوده و چندی پیش مذاکرات تجاری میان دو کشور متوقف شد و مسوولان کانادایی به تازگی یک سفر تجاری به هند را که برای اواخر امسال برنامه ریزی شده بود، لغو کردند.

پس از اخراج یک دیپلمات هندی توسط کانادا به اتهام قتل یک جدایی طلب سیک، هند نیز در یک اقدام دیپلماتیک متقابل، از یک دیپلمات کانادایی خواست ظرف پنج روز خاک این کشور را ترک کند.

پس از هشدار وزارت امور خارجه هند به اتباع این کشور در کانادا مبنی بر «فعالیت‌های فزاینده ضد هند» و «جنایت‌های نفرت‌آمیز سیاسی»، دهلی نو خدمات ویزا در کانادا را متوقف کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha