پنجمین دستگاه آشکارساز چمدانی مرز خسروی راه اندازی شد

قصرشیرین - ایرنا - پنجمین دستگاه آشکارساز «ایکس-ری» چمدانی در گمرک خسروی روز سه‌شنبه به صورت ویدیو کنفرانس توسط «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حضور جمعی از مسوولان استان کرمانشاه در پایانه این مرز بین المللی راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه در این آیین، گفت: با توجه به اهمیت گمرک خسروی در ارائه خدمت به مسافران عراقی و زواری که باید در کنگره اربعین حسینی حضور یابند این دستگاه آشکار ساز (ایکس ری) با برنامه ریزی گمرک ایران در پایانه مرزی خسروی نصب و راه اندازی شد تا شاهد ارائه خدمت بهتری به مسافران باشیم.

«علی اصفر عباس زاده» افزود: این دستگاه با هزینه ۳۰ میلیارد ریال توسط صنعتگران و شرکت های دانش بنیان ایرانی تجهیز و نصب شد و مایه خرسندی است که از نظر تولید داخل به جایی رسیده‌ایم که نیازی به خارجی ها نداریم چون ساخت و نصب این دستگاه در انحصار کشورهای خاصی بود.

وی ادامه داد: اربعین امسال دومین سالی بود که شاهد حضور زائران در مرز خسروی بودیم و یک رشد ۲ برابری را از نظر تعداد زائران در این مرز نسبت به اربعین پارسال داشتیم بنابر این نصب و راه‌اندازی این دستگاه یک نیاز مبرم بود.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه در ادامه گفت: در اربعین امسال از اول تا ۲۶ ماه صفر یک میلیون نفر زائر از مرز خسروی تردد کردند که ۵۳ درصد این تعداد را زائران خروجی و ۴۷ درصد را زائران ورودی تشکیل دادند.

به گفته عباس‌زاده در این ایام ۱۰۷ نفر از همکاران گمرک خسروی، کرمانشاه و پرویزخان و سایر گمرکات کشور همچنین شرکت نوین نظم و شرکت تعاونی گمرک نیز در کنار سایر دستگاه ها به صورت شبانه روزی در خدمت زائران بودند و توانستیم خدمت شایسته و درخور زوار اربعین ارائه دهیم.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری قصرشیرین نیز در این مراسم گفت: خسروی قدیمی ترین و اصلی ترین مرز با عراق است که پیشینه بسیار قدیمی در تردد زوار و مبادلات تجاری دارد و در گذشته در مسیر راه ابریشم بوده‌ و با توجه به قدمت طولانی، این گذرگاه اهمیت بسیار زیادی برای ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق در مبادلات تجاری و مسافری دارد.

«مراد باباخانی» افزود: امسال در ایام اربعین برای اولین بار مرز خسروی در طول حیات خود شاهد تردد یک میلیون نفر زائر بود که با توجه به زیرساخت های بسیار مناسب و با هدف گذاری هایی که استاندار کرمانشاه و مسوولان برای توسعه و تقویت زیرساخت های مرز دارند در سال های آینده شاهد افزایش حجم زوار خواهیم بود و از این رو می توان با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی شاهد استقرار بیشتر امکانات و خدمات در این نقطه راهبردی باشیم.

پنجمین دستگاه  آشکارساز چمدانی مرز خسروی به بهره‌برداری رسید

مراسم بهره برداری از پروژه های عمرانی و آشکار سازی گمرکات «میرجاوه، آستارا، ساری، عسلویه، خسروی، شلمچه، چذابه، ریمدان و مهران »امروز به صورت ویدیو کنفرانس با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha