برگزاری اولین رویداد استعدادیابی در کنگره میکروب‌شناسی/ رودررویی صنعت و صاحبان ایده

تهران- ایرنا- دبیر علمی بخش میکروبیولوژی بنیادی و صنعتی بیست و چهارمین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی ایران از برگزاری اولین رویداد استعدادیابی در کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی به نام استارواکس خبر داد و گفت: هدف از این رویداد، بیان حضوری و رودرروی طرح‌های مرتبط از سوی صاحبان ایده با صنایع است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران روز گذشته - از دوشنبه تا چهارشنبه- (۲۷ تا ۲۹شهریور) میزبان بیست‌وچهارمین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی ایران است که با کمک و حمایت انجمن میکروب‌شناسی ایران و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار می‌شود.

در این کنگره ۱۳۰۰ پژوهشگر داخلی و خارجی شرکت کرده اند ، ۸۰۰ مقاله به صورت شفاهی یا پوستر نیز برای این کنگره داوری‌شده است.

در بیست‌وچهارمین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی ایران موضوعات متنوعی در حوزه میکروب‌شناسی پزشکی، میکروب‌شناسی کاربردی و صنعتی و زیست‌فناوری میکروبی در ۳۵ حوزه مختلف در قالب نشست‌های تخصصی در بیش از ۶ تالار سخنرانی به‌صورت همزمان بررسی شد و پژوهشگران نتایج تحقیقات و تجارب خود را مطرح کردند.

دبیر علمی بخش میکروب‌شناسی بنیادی و صنعتی بیست و چهارمین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی ایران نیز گفت: اولین رویداد استعدادیابی استارواکس برای شناسایی و حمایت از افراد مستعد حوزه میکروب‌شناسی در این کنگره برگزار می‌شود.

مهرداد آذین توضیح داد: این رویداد اولین برنامه استعدادیابی در کشور در حوزه میکروب‌شناسی است. افراد مستعد در این حوزه طرح‌های خود را در یک نشست رو در رو با صاحبان صنایع و شرکت‌های دانش بنیان ارائه خواهند داد و توسط شرکت‌های نیازمند این فناوری حمایت می‌شوند. امیدوارم تا پایان سال دومین رویداد استارواکس را نیز در کشور برگزار کنیم.

برگزاری اولین رویداد استعدادیابی در کنگره میکروب‌شناسی/ رودررویی صنعت و صاحبان ایده

راه‌اندازی پژوهشکده زیست‌فناوری در سال ۱۳۶۱

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز در مراسم افتتاحیه این کنگره که با حضور شخصیت‌های مطرح علمی در حوزه میکروب‌شناسی از جمله نسرین معظمی و محمدمهدی فیض‌آبادی رییس انجمن میکروب‌شناسی برگزار شد، گفت: میکروب‌شناسی در تمام زوایا و شئونات زندگی بشر ریشه دوانده است. علاوه بر میکروب‌شناسی پزشکی که ارتباط مستقیمی با سلامت انسان دارد، از میکروب‌شناسی صنعتی در علوم مختلف از جمله زمین‌شناسی، محیط زیست، سلامت و دیگر عرصه ‌های فناوری بهره برده می‌شود.

پژوهشکده زیست‌فناوری این سازمان در سال ۱۳۶۱ راه اندازی شد. این پژوهشکده با دو برنامه ۵ ساله به یکی از پژوهشکده‌های تراز اول کشور و تاثیرگذار تبدیل شده است. برنامه پنج ساله اول به تجهیز آزمایشگاه‌های مادر، تخصصی و مرجع در پژوهشکده زیست‌فناوری اختصاص داشت و برنامه پنج‌ساله دوم به راه‌اندازی ۳ «پایلوت نیمه صنعتی» زیستفناوری که در کشور بی‌نظیر هستند.

زمانیان درباره پایلوت‌ نیمه صنعتی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران توضیح داد: اولین پایلوتی که در سازمان برای تولید محصولات میکروبی با همکاری یونسکو راه‌اندازی شد، راه اندازی فرمانتورهای ۱۵، ۷۵ و ۷۰۰ لیتری بود.

وی به پایلوت «میکروآلگ»؛ دومین پایلوت راه‌اندازی‌ شده در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: دومین پایلوت برای تولید غذا، سوخت و روغن از میکروآلگ‌های دریایی استفاده شده است. پایلوت سوم نیز پایلوت بیو مالچ در این سازمان است که با استفاده از مالچ‌های زیستی به عنوان یکی از روش‌های تثبیت ریزگردها و از روش‌های جلوگیری از بیابان‌زایی مطرح است. این پایلوت در سازمان راه‌اندازی و در منطقه بزرگی از بیابان‌های ارومیه استفاده شده و تنها آزمایشگاه مرجع مالچ در کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران وجود دارد.

معاون وزیر علوم درمورد مرکز کلکسیون میکروارگانیسم‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در پژوهشکده زیست فناوری این سازمان توضیح داد: این مرکز به دلیل داشتن چند هزار سویه استاندارد باکتری، مخمر و کپک به صورت روزانه به صنایع مختلف بخصوص صنایع دارویی و دانشگاه‌ها خدمت‌رسانی می‌کند.

زمانیان در مورد موزه گلسنگ‌شناسی پژوهشکده زیست‌فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران یادآور شد: این موزه تنها موزه گلسنگ‌شناسی در کشور است و در هرباریوم آن چند هزار نمونه گلسنگ در کشور جمع‌آوری، شناسایی و کدبندی شده است.

برگزاری اولین رویداد استعدادیابی در کنگره میکروب‌شناسی/ رودررویی صنعت و صاحبان ایده

تولید آنتی‌بیوتیک نوترکیب

وی در مورد دانش‌های فنی تولید شده در پژوهشکده زیست‌فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران همچنین گفت: در این پژوهشکده دانش فنی زیادی تولید و به صنعت واگذار شده است. یکی از آن‌ها دانش فنی کنترل بیولوژیک پشه آنوفل بود که به‌صورت پتنت بین‌المللی ثبت اختراع شد در این فرمولاسیون با ترکیب شناسایی شده، پشه آنوفل در کشور کنترل شد.

در پژوهشکده زیست‌فناوری چند طرح کلان ملی در دست اجرا است. اولین طرح کلان، طرح تولید داروی هپارین برای جلوگیری از انعقاد خون است که سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برای اولین‌بار موفق به تولید داروی هپارین بصورت آزمایشگاهی شده است. طرح تولید آنتی‌بیوتیک نوترکیب آندولیزین نیز برای مقابله با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک نیز در دست اجراست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha