۳ مهر ۱۴۰۲، ۹:۳۶
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85233480
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تولید انبوه کندوی بتنی فوق سبُک آرزوی مخترع ملایری+فیلم

همدان- ایرنا- مخترع ملایری که فراز و نشیب‌های زیادی را برای پرورش ایده و خلاقیت خود طی کرده تا امروز به مرحله ثبت اولین اختراع خود برسد، آروز دارد محصولش به تولید انبوه برسد تا بتواند خدمت بزرگی در صنعت زنبورداری کشور و جهان ارائه و زمینه اشتغال را برای جوانان و هم سن و سالان خود فراهم کند.

به گزارش ایرنا؛ آنچه در پیشبرد اقتصاد در دنیای امروز اهمیت دارد، منطبق شدن تجارت و پژوهش با دانش روز است، امری مهم که دولت سیزدهم بر تحقق آن اهتمام دارد و همواره اجرای منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه دانش‌بنیان‌ها را در راس امور قرار داده است.

تاکید دولت و کارشناسان نیز بر شناسایی و جذب مخترعان و اندیشمندان در همه سطوح از جمله اقتصادی، علمی، اجتماعی و فرهنگی است که برای حل مشکلات کشور اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

در این میان پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد گام‌های خود را در حمایت از ایده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، بلندتر برداشته‌اند تا به عنوان بازوانی توانمند در کنار دولت، با هدف افزایش ثروت در جامعه از طریق تشویق و ارتقا فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکت‌ها و مؤسساتی که متکی بر علم و دانش هستند، در محیط پارک فعالیت کنند، مسیری روشن که مخترعان کشور از جمله شهرستان ملایر در سایه حمایت این پارک‌ها، ایده خود را به تولید محصول رسانده‌اند و آرزوی جهانی شدن در سر می‌پرورانند.

«ایرج کریمی» یکی از جوانان نخبه این مرز و بوم و یک مخترع دهه هفتادی(۱۳۷۲) است که حین تحصیل در دانشگاه، ایده‌های نابی در سر می‌پروراند و خلاقیت او امروز موجب شده تا به یکی از مخترعانی تبدیل شود که پس از حدود چهار سال سختکوشی مضاعف، شرکت دانش‌بنیان خود را با عنوان "فناوران کیهان ساخت سیفیه" به ثبت برساند و هشتم اسفندماه ۱۴۰۱ موفق شد گواهی ثبت اختراع خود را در زمینه «کندوی دولایه بتنی سبُک با قابلیت جذب داخلی رطوبت» اخذ کند.

دوام، مقاومت و طول عمر بالا، ضد آب و ضد حریق بودن، قابلیت مونتاژ و دِمونتاژ، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، نداشتن حساسیت و محدودیتی برای زنبورها، کاهش آفات و بیماری، تولید انبوه و جلوگیری از قطع درختان و حفظ محیط زیست از جمله مزایای این اختراع مهم جوان نخبه ملایری است و آرزو دارد برای اینکه بهتر بتواند به کشور و همنوعان خود کمک کند، این محصول دانش‌بنیان را به مرحله تولید انبوه برساند.

در همین رابطه خبرگزاری ایرنا گفت‌وگویی صمیمی با «ایرج کریمی» مدیرعامل شرکت فناوران کیهان ساخت سیفیه و جوان نخبه و مخترع ملایری داشت که در پی می‌خوانید:

ایرنا: ضمن معرفی از اختراع خود، بفرمایید در چه حوزه‌ای مشغول به کارآفرینی و یا کسب و کار هستید؟

کریمی: اختراع من در حوزه صنعت زنبورداری است و پس از چهار سال موفق شدم کندوی بتنی فوق سبک با قابلیت جذب داخلی رطوبت را اختراع کنم و در کنار همکلاسی‌ام به صورت تخصصی چند سال روی این ایده کار کردیم تا بتوانیم با این اختراع مشکلات زیادی را از این صنعت مهم رفع کنیم و با توجه به نیاز بالایی که زنبورداران به کندوی زنبور عسل دارند، موفق شدیم این اختراع را در اسفندماه سال گذشته به ثبت برسانیم و آغاز راهی برای ورود ما به دنیای کسب و کار و کارآفرینی شد.

ایرنا: چه دلیلی باعث شد که به سمت راه‌اندازی یک کسب و کار و ثبت اختراع حرکت کنید؟

کریمی: صنعت زنبورداری یک صنعت راهبردی و مادر در دنیا است و طبق پیش‌بینی کارشناسان، زمانی‌که زنبور عسل از روی زمین منقرض شود، تنها هفت سال طول می‌کشد که نسل انسان هم منقرض شود و این موضوع اهمیت بسیار مهم صنعت زنبورداری را متذکر می‌شود و با توجه به اینکه کشورهای پیشرفته دنیا به این صنعت پراهمیت بها می‌دهد و توجه ویژه‌ای به آن دارند، بر آن شدیم تا ایده و نوآوری در این حوزه داشته باشیم و بتوانیم به صنعت زنبورداری کشور کمک کنیم.

تولید انبوه کندوی بتنی فوق سبُک آرزوی مخترع ملایری

ایرنا: از کندوهایی که امروز در صنعت زنبورداری مرسوم است، بگویید؟ چقدر توانسته پاسخگوی نیاز زنبورداران باشد؟

کریمی: کندوهایی که امروز در کشور و در دنیا مرسوم است، از نوع کندوهای چوبی است که البته معایب و مشکلات زیادی دارد و بسیار حجیم است و در طول سال‌های اخیر نیز چندین مدل کندو وارد بازار شده، اما نیاز اصلی این صنعت را نتوانسته پاسخگو باشد.

همانطور که می‌دانید چوب آفت‌های زیادی دارد و بدون شک می‌تواند زنبورهای عسل را تهدید کند، زمانی‌که آب به چوب می‌خورد، باد می‌کند، کنه می‌زند و مشکلات زیاد، بیماری‌ها و آفات زیادی دارد و از سوی دیگرهر سال قیمت این کندوها بالا می‌رود، از طرفی با توجه به شروع فصل بچه دهی زنبورها، زنبورداران نیاز بالایی به کندو دارند و این حجم از درخواست‌ها در بسیاری از مواقع نمی‌تواند پاسخگوی نیاز زنبورداران باشد و روند کار آنها را شاید با مشکل مواجه کند.

ایرنا: اختراع شما در این زمینه چه کمکی به زنبورداران می‌کند، تفاوت آن با کندوهای چوبی چیست؟

کریمی: کندویی که ما تولید کردیم، از جنس بتُن سبُک است و ۲.۵ کیلو وزنش از کندوی چوبی سنگین‌تر است، اما در مقابل مزیت‌های زیادی دارد که می‌تواند به زنبورداران کمک کند.

کندوی بتنی سبک که ما تولید کردیم، دوام، طول عمر و مقاومت بالایی دارد، ضد حریق و ضد آب است، لایه خارجی آن عایق رطوبت و لایه داخلی نیز جاذب رطوبت است و به صورت تخصصی برای رفع بیماری «نوزما» که در صنعت زنبورداری شایع است، خیلی مفید بوده و مشکل را برطرف می‌کند.

آفات و حشراتی که در کندوی چوبی وجود دارد، کندوی بتنی سبک از این نظر دوام بالایی دارد و اجازه نمی‌دهد این آفات به داخل ورود کنند و برای ضد عفونی کردن کندو، به راحتی می‌توان از شعله مستقیم استفاده کرد، چون این کندو عایق سرما و گرماست و با کیفیت بسیار بالا، هیچ حساسیتی برای زنبور عسل ندارد.

کندویی که ما تولید کردیم، قابل مقایسه با نوع کندوی چوبی نیست، برای حساسیت از نظر بیولوژیکی برای زنبورهای عسل حساسیتی ندارد.

تولید انبوه کندوی بتنی فوق سبُک آرزوی مخترع ملایری

ایرنا: از جزییات اختراع و قیمت تمام شده این محصول بیشتر بگویید و اینکه آیا نمونه مشابهی دارد یا خیر؟

کریمی: کندوی بتنی فوق سبک صرفه اقتصادی بسیار خوبی دارد و به سرعت قابل تولید است و می‌تواند به تولید انبوه برسد و قیمت تمام شده آن ۲۵ تا ۳۰ درصد برای مصرف کننده و زنبوردار از قیمت کندوی چوبی ارزان‌تر است.

با توجه به اینکه کندوی چوبی کالای مصرفی برای زنبوردار حجیم است، زنبورداران بسیار مشتاق هستند از مدل کندوهای بتنی سبک استفاده کنند، به خصوص زمانی‌که فصل بچه‌ دهی زنبورهاست و سرعت تولید باید در این زمان بالا برود.

کندوی بتنی فوق سبک با قابلیت جذب داخلی رطوبت هیچ نمونه مشابهی در داخل و خارج از کشور ندارد و روشی که ما این کندو را تولید کردیم، بسیار متفاوت و به روش پیشرفته و دانش‌بنیان است و به راحتی می‌تواند نیاز کل کشور را تامین کند، حتی می‌توانیم به خارج از کشور نیز صادرات داشته باشیم.

سال ۲۰۱۶ فردی اهل «ژوهانسبورگ» کندوی بتنی تولید کرد که مدلی که او تولید کرد، بسیار سنگین است، وزنی حدود ۸۰ کیلوگرم دارد و جابجایی و حمل آن هزینه‌بر و دردسرساز است، اما با وجود این سنگینی وزن، به ۱۳ کشور این تولید خود را می‌فروشد و روی قالب‌سازی کار کرده و قالب‌هایی که می‌فروشند و قابل استفاده است، حرفه‌ای نیست که بخواهد بین کل زنبورداران توزیع شود.

روشی که ما برای تولید کندوی بتنی فوق سبک استفاده می‌کنیم، بسیار متفاوت و از نوع پیشرفته است و هیچ شباهتی با این نمونه خارجی ندارد، وزن و روش ساخت و تولید آن متفاوت است و سرعت تولید بالایی دارد.

ایرنا: در حال حاضر نوع تولید شده کندوی بتنی سبک استانداردهای لازم را دارد و آیا امتحان خود را پس داده است؟

کریمی: کندوی بتنی سبک امتحان خود را به خوبی پس داده و چندین نمونه در زنبورستان خودمان تست‌های لازم را انجام دادیم و خوشبختانه جواب داد و سعی و خطاهایی زیادی در طول سه سال و نیم روی این محصول انجام دادیم تا هیچ عیب و نقصی در اختراع وجود نداشته باشد.

کندو به گونه‌ای طراحی شده که به راحتی سرِهم و مونتاژ می‌شود و اگر قطعه‌ای کم و زیاد بود، به راحتی می‌توانیم تعویض و یا تغییر دهیم، پایه‌های این کندو طوری طراحی شده که بسیار راحت داخل شیب‌های تند و کوهستان‌ها که زنبورداران تمایل دارند، مستقر شود و بسیار آسان جمع و خیلی راحت پایه‌ها از بدنه جدا می‌شود.

کندوی بتنی فوق سبک به صورت مونتاژ شده و یا دِمونتاژ قابل ارسال است و زنبورداران خودشان به راحتی می‌توانند آن را مونتاژ کنند، به راحتی قابل جابجایی است و استاندارهای مود نیازی که باید برای این کندو رعایت شود، ابعاد و اندازه است، چراکه زنبورها بسیار حساس هستند و باید ابعاد و اندازه‌ها رعایت شود که قابل استفاده برای تمام زنبورداران باشد.

از آنجا که ثبت اختراع مراحل بسیار زیادی دارد و باید ۱۵ تا ۱۶ مزیت را نسبت به محصولاتی که وجود دارد، داشته باشد و بتواند مشکل را رفع کند تا به ثبت برسد، محصول ما تمامی این مزیت‌ها و آیتم‌های لازم را کسب کرد و موفق شد مجوز ثبت اختراع را از سازمان ثبت اختراعات بگیرد.

تولید انبوه کندوی بتنی فوق سبُک آرزوی مخترع ملایری

ایرنا: حالا که به نوعی خیالتان از محصول راحت شده، برنامه‌ای برای تولید انبوه و یا صادرات دارید؟

کریمی: باید بگویم که تولید باید به حدی برسد که بتوانیم به صنعتی‌سازی فکر کنیم، از طرفی سرعت تولید این کندو به اندازه‌ای بالاست که می‌توانیم آن را به راحتی صنعتی‌سازی کنیم و وارد بازارهای رقابتی شویم.

محصول ما آنقدر از نظر محاسن و مزایا دارد که به راحتی می‌توانیم وارد بازار فروش شویم، از نظر فروش هم هیچ مشکلی نداریم، در حوزه صادرات می‌توانیم قوی کار کنیم و این مدل کندوی ما به راحتی قابل تنظیم با استاندارد کندوهای مختلف دنیا است و به راحتی می‌توانیم هر مدل کندویی که کشورها نیاز داشته باشند و سفارش دهند را تولید کنیم و قابلیت مونتاژ و دِمونتاژ دارد.

ایرنا: پس مانع اصلی کار شما پس از گذشت حدود چهار سال چیست؟

کریمی: مسلما در مسیری که یک ایده و نوآوری بخواهد به ثمر بنشیند، مشکلات و موانعی وجود دارد که متاسفانه ما نیز درگیر این موانع هستیم و هنوز نتوانستیم محصول‌مان را به مرحله تولید انبوه برسانیم و امیدواریم در دولت سیزدهم که حمایت ویژه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و ایده‌های نو و فناورانه دارد، بتوانیم به آرزوی خودمان در این حوزه برسیم.

تنها مشکل ما این است که حامی مالی نداریم و سرمایه‌گذار و اسپانسری نیست که از محصول ما حمایت کند تا به تولید انبوه برسد و اشتغالزایی کنیم، طبق برآوردی که انجام داده‌ایم، حدود ۲۰ میلیارد ریال اعتبار و سرمایه درگردش نیاز داریم تا بتوانیم برای تولید انبوه این محصول گام برداریم.

چند نمونه اولیه را با هزینه شخصی خودمان تولید کردیم و با توجه به نوسان قیمت‌ها، ۲۵ تا ۳۰ درصد قیمت تمام شده محصول ما از کندوهای چوبی پایین‌تر است و در تامین مواد اولیه هیچ مشکلی نداریم، تمام مواد اولیه در داخل کشور موجود است و همه تولید خودمان است و نیازی به ارز و واردات نداریم.

پیش‌بینی کردیم اگر بتوانیم کندوی بتنی فوق سبک را به تولید انبوه برسانیم، علاوه بر تامین نیاز کل کشور، به کشورهای همسایه عراق، پاکستان و ترکیه و دیگر کشورهای جهان نیز صادرات داشته باشیم و با توجه به اینکه قیمت این محصول بسیار به صرفه است، خیلی از زنبورداران در سراسر دنیا و کشور ترغیب می‌شوند از این محصول استفاده کنند.

هر زنبورداری به طور میانگین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کندوی زنبور عسل نیاز دارد که می‌توانیم این تعداد و حتی بیشتر را تولید کنیم و حتی قادر به این هستیم که برای تولید روزانه هزار کندو، بین ۵۰ تا ۸۰ نفر شغل ایجاد و با راه‌اندازی خط تولید این محصول، زمینه اشتغال خوبی را در این شهرستان فراهم کنیم.

در حال حاضر چند مورد از سوی زنبورداران سفارش داریم و گفتند هر تعدادی که تولید کردید، ما می‌فروشیم، مشتری آماده است و با توجه به اینکه بیشتر کارگاه‌های زنبورداران در فصل بچه‌ریزی زنبور شبانه‌روز کار می‌کنند و پاسخگوی نیاز مشتریان نیستند، به دلیل حجم کار، ما آمادگی تولید انبوه داریم، فقط نیاز به حمایت مالی داریم.

تولید انبوه کندوی بتنی فوق سبُک آرزوی مخترع ملایری

ایرنا: همیشه گفته‌اند راه موفقیت از شکست‌های زیاد می‌گذرد، چندبار در این مسیر شکست خوردید و ناامید شدید و چه کسی و کسانی به شما کمک کردند تا راه را ادامه دهید؟

کریمی: من با همکلاسی‌ام «محمد زند بابارئیسی» در دانشگاه رشته عمران می‌خواندیم، او هم دانشگاه تحصیل می‌کرد و هم زنبوردار بود، یادم هست آن زمان از مشکلات زنبورداری و کندوهای زنبور عسل می‌گفت، از اینکه نیاز به کندویی دارند که چوبی نباشد تا مشکلات، آفات و بیماری متوجه زنبورها نشود.

با هم اتاق فکری تشکیل دادیم و این ایده به ذهن ما آمد که جای چوب متریال و موادی را جایگزین و مزیت‌هایی را اضافه به آن بدهیم که هم قیمت تمام شده را پایین بیاورد و هم معایب و ضررهای کندوی چوبی را نداشته باشد و واقعا محصول قابل استفاده‌ای باشد، از سال ۱۳۹۸ انواع و اقسام روش‌ها و مدل‌ها را آزمایش کردیم، در این مسیر چالش‌های زیادی داشتیم و در بخشی از مسیر تولیدی که داشتیم، خراب شد و در برهه‌ای از زمان کار را رها کردیم و با خود فکر کردیم اگر این ایده قابل انجام بود، تا حالا آن را انجام داده بودند.

مشوق اصلی من همکلاسی‌ام بود که خیلی به هم کمک کردیم تا این ایده به محصول تبدیل شود، بعد از آن خانواده‌ام بود که بسیار از من پشتیبانی و حمایت کردند و در بخشی از کار پارک علم و فناوری استان همدان و مرکز رشد ملایر را به ما معرفی کردند که نقطه امید و قوتی برای ادامه کار ما شد و وقتی طرح‌مان را ارایه و از آن دفاع کردیم، آن را ناب و بکر دیدند و استقبال کردند و همین امر موجب شد حمایت مالی از سمت پارک علم و فناوری استان از ما صورت گرفت و در آن برهه زمانی توانستیم چند تا از کارهای‌مان را پیش ببریم.

از وقت و هزینه شخصی خودمان بسیار مایه گذاشتیم و تلاش زیادی کردیم، البته سنگ‌اندازی‌های زیادی در مسیر راه ما شد و برخی جاها همکاری نمی‌کردند، به خصوص آزمایش‌هایی که می‌خواستیم انجام دهیم، نیاز به نامه‌نگاری داشت، بروکراسی اداری بسیار ما را اذیت کرد، اما روزنه‌های امید از این طرف و آن طرف مسیر را برای ما روشن می‌کرد و منصرف و ناامید نشدیم و پرقدرت به راه‌مان ادامه دادیم.

یادم هست برای تست این اختراع باید از آزمایشگاه‌های خصوصی استفاده می‌کردیم که بسیار برای ما پرهزینه بود، از سویی اگر می‌خواستیم از آزمایشگاه دانشگاه‌ها استفاده کنیم؛ بسیار زمان‌بر می‌شد و این موجب کندی روند کار و دلسرد شدن ما می‌شد.

تولید انبوه کندوی بتنی فوق سبُک آرزوی مخترع ملایری

ایرنا: از دیگر سختی‌های کارتان بگویید، از لحظه‌های خوب، از ایده‌ها و ابتکارات جدیدی که در سر می‌پرورانید؟

کریمی: یادم هست بعد از یکماه و نیم سعی و خطا قطعه‌ای را درست کردیم و با چه شوق و ذوقی آن را برای آزمایش بدیم که تست خاصی روی آن انجام شود، دانشگاه گفت مسئول آزمایشگاه نیست و زمان می‌برد تا برگردد و اجازه ندادند خودمان تست را انجام دهیم، آن چند روز ما خیلی اذیت شدیم به طوری‌که ناامید شدیم و می‌خواستیم کار را رها کنیم، این لحظه به اندازه‌ای ما را اذیت کرد که هرگز از ذهن‌مان پاک نمی‌شود، یکماه زمان برد تا مسئول آزمایشگاه بیاید و تست آزمایشگاهی ما را انجام دهد.

از طرفی هستند افرادی که آنچنان به ما انرژی و انگیزه برای ادامه کار می‌دهند که در مسیر راه از هیچ چیزی هراس نداری، نمونه بارز آن زمانی است که کندوی ما درست شده بود و آن را نزد یکی از زنبورداران موفق ملایر بردیم، نگاهی به کندو کرد و بالا و پایین کرد و چند سوال پرسید، وقتی کندوی ما را تاییدش کرد حس بسیار خوشایند و انرژی مضاعفی به ما داد که مثل یک خاطره خوش در ذهن ما ماندگار شده است.

در کنار تولید کندوی بتنی فوق سبک، ساخت کانکس‌های بتنی پیش ساخته را در ذهنم دارم که با سرعت بالا تولید شود؛ همچنین دریچه منهول کامبوزیت بتن را تولید کرده‌ام که شرکت آب و فاضلاب و اداره گاز و مخابرات از این تولید استفاده می‌کنند و مقاومت و دوام بالایی در برابر خستگی دارد و از کیفیت بالایی برخوردار است و به دلیل قیمت پایین آن در مقایسه با نمونه‌های درجه چند، برای زیرساخت‌های دولتی به صرفه است.

با توجه به اینکه تاکنون اختراع ما پس از ثبت در هیچ نمایشگاه داخلی و خارجی عرضه نشده، در تلاش هستیم با کمک پارک علم و فناوری در نمایشگاه‌ها شرکت کنیم تا بتوانیم با مجموعه‌های قوی‌تری آشنا شویم و همکاری کنیم.

ایرنا: و سخن آخر:

کریمی: اگر یک کار علمی در هر کشوری بخواهد صورت گیرد، نیاز به حمایت دارد، چراکه اگر پشتوانه مالی نداشته باشی، طرح و ایده به نتیجه نمی‌رسد، در سال‌هایی که ما کار را شروع کردیم، سنگ‌اندازی و فشار روانی زیادی روی ما وارد شد و باید گفت که به ایده‌ها خیلی بها داده نمی‌شود.

اما خوشبختانه سال ۱۴۰۱ با حمایت دولت سیزدهم موفق به ثبت اختراع خود شدیم و امیدواریم در این دولت، بتوانیم با حمایت‌های ویژه و هدایت‌های خوب پارک علم و فناوری و مرکز رشد شهرستان ملایر به اهداف خودمان در تامین منابع مالی و سرمایه در گردش برای تولید انبوه برسیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha