۴ آذر ۱۴۰۲، ۷:۲۵
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85301117
T T
۱۲ نفر

برچسب‌ها

برندی جهانی که کارآفرین ملایری خلق کرد

۴ آذر ۱۴۰۲، ۷:۲۵
کد خبر: 85301117
برندی جهانی که کارآفرین ملایری خلق کرد

همدان- ایرنا- اول راه که بود فکرش را هم نمی‌کرد از کار در حوزه کفاشی به برندی جهانی برسد و امروز در صف نخست برندهای واکس قرار گیرد.

به گزارش ایرنا؛ تبدیل ایده به محصول و پیرو آن رونق کسب و کار، اراده‌ای قوی و محکم می‌خواهد تا این مسیر پُر فراز و نشیب طی شود و با خلق یک اثر، بر بام موفقیت تکیه کنی.

"محمدرضا آذریون" کارآفرین نمونه ملایری که ابتدا کارش را در حوزه کفاشی در تهران آغاز کرده و تا قبل از اینکه به تعمیرات کفش روی آورد، تخصص اصلی‌اش تولید کفش بوده و با پشت سر گذاشتن مشکلات عدیده‌ای به موفقیت کنونی رسیده است.

با اینکه در تهران شرایط برای پیشرفت و کار مهیا بود، اما برای ادامه کار به شهر خودش ملایر بازگشت، او معتقد است در سال‌های گذشته با ورود کفش‌های چینی به بازار ایران، تولید کفش ایرانی با مشکل مواجه شد و برخی تولیدکنندگان کفش در خطر ورشکستگی قرار گرفتند.

برگشت از پایتخت ریسک بزرگی داشت که آیا در این حرفه موفق می‌شود یا نه! با این وجود با عزم جدی در یک کفاشی مشغول به فعالیت شد و از همان ابتدا، به دنبال یک ایده جدیدی بود که مردم دوباره به خرید کفش ایرانی روی آورند.

گفت‌وگوی این کارآفرین ملایری که موفق به خلق یک برند ملی و جهانی به نام "پی‌واکس" شده است، با ایرنا را در پی می‌خوانید:

ایرنا: کار را از کجا شروع کردید و چرا کفاشی؟

آذریون: تولید کفش تخصص اصلی من است و دوست داشتم هر تحول و خلاقیتی که قرار است برای من رخ دهد، در این حرفه باشد، با وجود مشکلاتی که در ابتدای فعالیتم در ملایر داشتم، کار خود را به عنوان شاگرد در یکی از کفاشی‌های ملایر آغاز کردم و یکسری فنون را در کفاشی آموختم.

در کفاشی آموخته بودم کفش‌هایی که قابلیت تعمیر نداشت را به بهترین شکل ممکن تعمیر و با قیمت مناسب تحویل می‌دادم که با استقبال خوب همشهریانم روبرو شد و به همین خاطر عملکرد من موجب شد مشتریان زیادی را جذب کنم و این تفکر باعث عوض شدن مسیر فعالیت کاری من شد.

ایرنا: ایده شما برای تحول در حوزه کفاشی چه بود؟

آذریون: در حین انجام کار همیشه به دنبال ایجاد خلاقیت و ایده‌های نو در حوزه کفش و کفاشی بودم و اینکه چه کاری انجام دهم که مردم به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند و کفش زیبا داشته باشند، از طرفی محصول تولیدی من هم از کیفیت لازم برخوردار و هم ریخت و پاش و هزینه اضافی نداشته باشد.

در این فکر بودم که چگونه می‌توانم یک واکس باکیفیت تهیه کنم که به راحتی مورد استفاده عموم قرار بگیرد، چون واکس‌های موجود در بازار استاندارد نیستند و دارای یکسری مواد و بخارات سمی است که می‌تواند برای انسان مضرّ باشد، به خاطر همین بسیاری از استادکارانی که در حوزه کفش مشغول فعالیت هستند به مرور زمان دچار مشکلات تنفسی و از همه مهمتر آلزایمر می‌شوند.

برندی جهانی که کارآفرین ملایری خلق کرد

ایرنا: از مشکلات واکس‌های موجود در بازار بگوئید و تفاوت آن با محصول شما؟

آذریون: قبل از اینکه واکس‌های جدید به بازار ییایند، در گذشته از مواد طبیعی، غیرنفتی و پارافینی برای براق کردن و نرم کننده کفش استفاده می‌شد، با ورود واکس‌های جدید و شرکتی به بازار، استفاده از مواد سنتی منسوخ شد، اما در حال حاضر اکثر واکس‌های موجود در بازار حتی بیشتر واکس‌های ترکیه‌ای، کیفیت لازم را ندارند و من به دنبال این بودم که واکس‌هایی با کیفیت همان مواد طبیعی قدیمی تولید و وارد بازار کنم.

در کنار کفاشی شروع به کار تحقیقاتی و آزمون و خطای مواد تولیدی دست‌ساز کردم و در مدت کوتاهی توانستم به استاندارد لازم اولیه برای تولید واکس برسم و در این میان هم به مشتریان این واکس را معرفی می‌کردم که با استفاده از این واکس مشتری دائمی من شدند و به همین خاطر برای تولید این واکس مصمم‌تر شدم.

به یاد دارم یکی از دوستان من که در نیروی هوایی خدمت می‌کرد، تعداد ۵۰۰ عدد از این واکس‌های را از من خریداری کرد و برای همکاران خود برد که بسیار راضی بودند.

ایرنا: چطور به تولید واکس رسیدید و ایده‌های دیگری برای این محصول داشتید؟

آذریون: تولید واکس را ابتدا در سطح کمی در ملایر آغاز کردم و با اتفاقات خوبی که رقم خورد، مصمم شدم کار خود را ادامه دهم و به دنبال این بودم که این واکس را داخل تیوب قرار دهم، چون حالت خلائی که در آن وجود دارد، موجب می‌شود برای مدت طولانی این واکس را نگهداری کند و به طور کامل مورد استفاده قرار گیرد.

این موضوع سبب شد برای تهیه جای واکس تولیدی به تهران سفر کنم و و دنبال این بودم که یک طرح جدید ابداع کنم، البته همیشه به دنبال این طرح جدید بودم که واکس داخل تیوب به خریداران ارائه دهم که گاهی مواقع هم با واکنش برخی دوستان و آشنایان روبرو می‌شدم که مگر امکان دارد واکس را داخل تیوب کرد.

بعد از خرید ظروف‌های مورد نیاز، به ملایر بازگشتم، لیبل‌هایی که برای ظروف سفارش داده بودم، تهیه و مواد تولیدی را داخل ظرف‌ها ریختم.

ایرنا: چرا نام "پی‌واکس" را برای محصول تولیدی خود انتخاب کردید؟

آذریون: ابتدا نام "آل کالر" را برای واکس تولیدی انتخاب کردم، بعد از مدتی که این نام را به "pwax" تغییر دادم که این نام تجاری برگرفته از کلمات wax & polish (پولیش و واکس در یک مرحله و با ابر و حذف واکس زدن و سپس براق کردن) است که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

با این محصولات و بسته‌بندی‌های ساده در یک نمایشگاه بین‌المللی تهران شرکت کردم که برندهای مطرح کشور در حوزه چرم و کیف و کفش حضور داشتند و فقط به دنبال رایزنی و قرارداد بستن بودند و این یک شروع خوب می‌توانست برای من باشد.

در این نمایشگاه فروش ممنوع بود و شرکت‌های حاضر به دنبال رایزنی و بازاریابی بودند که این موضوع موجب شد شرکت‌های فعال در این صنعت بیشتر محصول تولیدی ما را بشناسند و روز آخر نمایشگاه یک شرکت فروش دستگاه‌های بسته‌بندی به غرفه ما آمد و پیشنهاد خرید دستگاهی را داد که می‌تواند واکس را در تیوب قرار دهد.

بلافاصله پس از بازگشت به ملایر و کسب اطلاعات تخصصی در این زمینه، به فکر خرید این دستگاه افتادم و با تهیه قسط اول خرید این دستگاه، با شرکت مورد نظر وارد قرارداد شدم.

ایرنا: از مشکلات و موانعی که در مسیر راهتان بود، بگویید؟

آذریون: زمانی که دستگاه بسته‌بندی را سفارش دادم، به علت عدم آشنایی با مسائل حقوقی دستگاهی که قرار بود ظرف مدت ۷۰ روز به دستم برسد، ۱۱ ماه طول کشید تا به دستم برسد.

ماه آخر پرداخت قسط یکی از سخت‌ترین ماه‌های عمر کاری من بود و تحت فشارهای شدیدی قرار گرفته بودم، پولی برای پرداخت نداشتم و از طرفی تا رسیدن دستگاه بیکار شده بودم، برای فرار از این فشارها به مسجد رو آوردم، هیچگاه فراموش نمی‌کنم در مسجد عاشورا خدمت مرحوم آیت‌الله جلال لطیفی گنبدی رسیدم که مرا به آرامش و صبر دعوت کرد.

پس از اتمام نماز، با چند تن از دوستان مشغول صحبت بودم که دوست و شریک دلسوزم "رسول رنجبر" از مسجد بیرون آمد و پس از سلام و احوالپرسی خداحافظی کرد و رفت، پس از چند قدمی دوباره برگشت و گفت: آقا رضا شریک نمی‌خواهی؟ من که از شنیدن این سوال شوکه شده بودم، گفتم: چطور؟ گفت که می‌خواهم کارم را عوض کنم و کار جدیدی راه‌اندازی کنم.

ناخودآگاه نگاهی به آسمان کردم و از ته دل خدا را شکر کردم و از فردای آن روز شراکت‌مان را به طور جدی با "رسول رنجبر" آغاز کردیم و موفق شدیم با پرداخت قسط آخر دستگاه را وارد کارگاه کنیم.

ایرنا: تلاش‌تان برای تولید محصول نتیجه داد و آیا این شراکت به نفع شما بود؟

آذریون: با نصب و راه‌اندازی دستگاه تازه مشکلات‌ ما شروع شد، در حین راه‌اندازی متوجه شدیم که دستگاه روشن نمی‌شود با سختی و مشقت فراوان باید قطعات مختلف دستگاه را برای تعمیرات به تهران می‌بردیم، بالاخره فعال شد و پس از روشن کردن دستگاه، در حین کار متوجه شدیم به خوبی کار پلمب و پر کردن مواد در تیوب را انجام نمی‌دهد.

با هر سختی بود عیب کار را پیدا کردیم و تنها با تغییر هوای مرطوب به هوای خشک، توانستیم این مشکل را حل کنیم، بعدها فهمیدیم این شرکت مونتاژکار بوده هیچگونه اطلاعی از نحوه عملکرد دستگاه ندارد.

به جرات می‌توانم بگویم بعد از لطف خداوند، اگر "رسول رنجبر" نبود، قطعا موفقیتی حاصل نمی‌شد، من شاید تولید کننده خوبی باشم که ۱۰ درصد کار را شامل می‌شود، اما داشتن همراه و شریک خوب، بازار فروش و رایزنی برای کسب بازارهای مختلف ۹۰ درصد دیگر کار است و هر دو با هم سعی کردیم محصول تولیدی را با بهترین کیفیت و بسته‌بندی به بازار عرضه کنیم.

ایرنا: معمولا کسب و کارهای این چنینی مشکلات خود را در جذب بازار دارند، از نحوه فروش و رونق بازارتان بگوئید؟

آذریون: در کل کشور بازار فروش داریم و خوشبختانه محصول تولیدی ما در سراسر کشور مشتری خود را دارد و از این نظر مشکلی نداریم، مقداری از محصول را نیز به خارج از کشور صادر کردیم که در صدد هستیم بتوانیم صادرات بیشتری را در این زمینه داشته باشیم.

در زمان همه‌کیری کرونا سختی‌هایی برای فروش داشتیم که اگر تلاش‌های "رسول رنجبر" نبود، کار ما نیز همانند برخی مشاغل با تعطیلی مواجه می‌شد.

وضعیت فروش ما در تابستان مقداری کاهش پیدا می‌کند، اما در اواسط شهریور با آغاز فعالیت مدارس، بازار ما نیز رونق می‌گیرد که بیشتر بازار هدف ما شهرهای بزرگی همچون تهران، اصفهان، تبریز و جنوب کشور است که با استقبال خوبی مواجه شده است.

ایرنا: درباره نوع محصول تولیدی و هدف‌گذاری شما برای این محصول خاص چیست؟

آذریون: عمده واکسی که ما تولید می‌کنیم در تیوب‌های ۶۵ میلی است و عمده کار ما برای مصرف کننده نهایی به عنوان مکمل کار از طریق کفش فروشی‌ها است.

در حال حاضر ۲ نوع محصول تولیدی داریم که یک طیف آن کرم واکس است که نرمی بیشتری دارد و به صورت تک‌رنگ و بی‌رنگ تولید می‌شود و یک طیف دیگر آن سوپر شاپن است که براقیت آن بیشتر است و در پنج رنگ مشکی، سرمه‌ای، سماقی، قهوه‌ای و بی‌رنگ تولید می‌شود.

با برنامه ریزی‌هایی که انجام دادیم یک خط تولید جدید هم راه‌اندازی کردیم و محصول تولیدی واکس تستر اشانتیونی است و هدف ما این است که مردم با کاربرد و ویژگی‌های این واکس آشنا کنیم که خشک نمی‌شود و تا آخر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صدد گرفتن نیروی کار هستیم و با توسعه بازار می‌توانیم بیش از ۴۰ درصد بازار را در اختیار بگیریم که این کار سخت اما شدنی است.

محصول جدید دیگر ما در زمینه ابرهای مخزن‌دار است که حدود پنج ماه روی آن کار تحقیقاتی انجام دادیم و کیفیت آن در حد واکس‌های ترک است.

ایرنا: و سخن آخر:

آذریون: ایران یک سرزمین بکر و دست نخورده است که همه می‌توانند در آن کار کنند، در بین ۸۰ میلیون نفر افرادی هستند که به کار ما نیاز دارند و توصیه من این است که ابتدا کار را از کم شروع کنیم تا بتوانیم به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

اعتقاد من این است اگر من خودم نتوانم کاری انجام دهم، پس مسئولان هم نمی‌توانند و نباید از آنها توقعی داشته باشیم، اما انتظار ما در مسیر پیشبرد کار این است که حداقل مسیر دریافت تسهیلات را برای کارآفرینان هموار کنند تا بتوانند به راحتی ایده خود را اجرایی و فعالیت خود را آغاز کنند.

گفتنی است مدیران پی‌واکس در سال ۱۳۹۵ به عنوان کارآفرینان برتر استان همدان معرفی شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha