سیمرغ سینمای خراسان رضوی و انتظار فیلمسازان از این رویداد استانی + فیلم

مشهد- ایرنا- پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی در حالی به آخرین روز برگزاری خود رسیده است که این رویداد هر ساله بر دامنه توقعات و انتظارات فیلمسازان جوان این خطه برای برپایی جشنی درخور این استان و ظرفیت‌های بالای آن در حوزه فیلمسازی می‌افزاید.

به گزارش ایرنا، سیمرغ آرزوهای جوانان فیلمساز خراسان رضوی هنوز به پرواز درنیامده است تا بال گشوده و بر ستیغ جشنواره ملی فجر یا جشنواره فیلم کوتاه تهران فرود آید، زیرا از دیدگاه فیلمسازان جوان استان می طلبد که غربالگری فیلم ها برای نمایش در جشن سالانه سینمای استان دقیق تر و با وسواس بیشتری انجام گیرد.

فیلم های کوتاه و در مجموع تولیدات سینمایی خراسان رضوی به دلایلی در جشنواره های داخلی توفیق زیادی ندارند، هر چند آثار برخی از فیلمسازان بنام استان در سطح ملی و پس از مهاجرتشان به تهران، پرآوازه شده و در جشنواره های بین المللی نیز درخشیده اند یا برخی فیلم های کوتاه فیلمسازان جوان استان در جشنواره های خارجی به عناوین برتر زیادی دست یافته اند.

سینمای خراسان رضوی که برآیند تولیدات سالانه آن در جشنی تحت عنوان جشن سیمرغ سینمای استان به رقابت گذاشته می شود به نظر می رسد هنوز تا رسیدن به معیارهای استاندارد یک جشن یا جشنواره فاصله زیادی دارد.سینمای خراسان رضوی که برآیند تولیدات سالانه آن در جشنی با عنوان "سیمرغ سینمای استان" به رقابت گذاشته می شود به نظر می رسد هنوز تا رسیدن به معیارهای استاندارد یک جشن یا رویداد هنری فاصله زیادی دارد و باید دست‌اندرکاران و متولیان استان در این خصوص طرحی نو دراندازند.

امسال پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی با نمایش ۵۵ اثر از تولیدات سینمایی استان در پردیس سینمایی پارک بازار مشهد از ۲۷ شهریورماه به اجرا درآمده است که قرار است آثار برتر آن امروز "۲۹ شهریور" همزمان با دومین جشن مهر سینمای ایران در مشهد از سوی داوران معرفی شود.

به سراغ فیلمسازانی که آثار آنان در بخش نمایش جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی به نمایش درآمده بود، رفتیم تا نظر آنان را در خصوص کم و کیف برگزاری این رویداد جویا شویم.

یکی از مستندسازان جوان خراسانی که از دانشجویان پیشین انجمن سینمای جوانان ایران بوده و فیلم او در پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی به نمایش درآمده است، معتقد است که باید جشن ها یا جشنواره هایی مانند سیمرغ سینما در استان بیشتر برنامه ریزی و برگزار شود.

امیررضا صفایی تبار به خبرنگار ایرنا گفت: هر چقدر جشن یا جشنواره هایی مانند جشن سیمرغ سینمای استان در طول سال بیشتر برگزار شود، انگیزه جوانان فیلمساز برای ساخت فیلم و شرکت در چنین رویدادهایی بیشتر می شود و متاثر از آن کیفیت کارها نیز افزایش می یابد.

وی بیان کرد: انتظار می رود که جشنواره های تولیدات سینمایی خراسان رضوی به صورت فصلی نیز برگزار شود تا علاوه بر حضور پرتعداد جوانان، فعالان اقتصادی و کسانی که می توانند حامی فیلمسازان باشند به شناخت بیشتری از استعدادهای این بخش رسیده و به حمایت از فیلمسازان راغب شوند.

وی درباره فیلم مستندش که در پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی به نمایش درآمده است، گفت: مستند " آخرین وداع" درباره زندگینامه دکتر "حسین امینی"، نویسنده، شاعر و استاد دانشگاه فقید دانشگاه فردوسی مشهد است که همسر ایشان هر ساله مراسم یادبودی در قالب برگزاری شب شعر و چاپ و نشر اشعار و نوشته هایش برای وی برگزار می کند.

صفایی تبار بیان کرد: این مستند در سال ۱۴۰۰ در مشهد ساخته شده که ۲۵ دقیقه است و زندگی و آثار مرحوم دکتر امینی و مراسمی را که همسر ایشان هر ساله برای او برگزار می کند، به تصویر می کشد.

این فیلمساز جوان سهم جوانانی مانند خود در پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: فیلمسازان برای ساخت فیلم به تنهایی هزینه می کنند و برای دیده شدن آثارشان و کیفیت بخشی به آنها نیاز به حمایت بیشتری از سوی متولیان فرهنگ و هنر و فعالان این بخش دارند.

جشن نه، جشنواره

"نسیم سهیلی" از مستندسازان شناخته شده خراسان رضوی است که آثار ویژه ای در خصوص زنان شاخص استانهای مختلف ساخته و در جشنواره های مختلف به نمایش درآمده است. او امسال فیلم "ایل بانو" را به جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی آورده است که به عنوان یکی از آثار مستند و خوب به نمایش درآمده و مورد استقبال نیز قرار گرفت.

سهیلی درباره اثرش به خبرنگار ایرنا گفت: مستند ایل‌بانو در باره یک زن فعال فرهنگی در دهستان "ویلایی" استان کهگیلویه و بویراحمد است که با حمایت صدا و سیمای آن استان ساخته شده و برای اولین بار در جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی به نمایش درآمده است.

وی درباره کیفیت برگزاری پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی گفت: من پارسال انتقادی به نحوه برگزاری این جشن داشتم که امسال نیز همان ضعف را در این رویداد مشاهده کردم و آن هم سطح داوران این جشن است.

این مستندساز گفت: هرچند داوران حاضر از جشن، نفرات کارآزموده و پیشکسوت در عرصه فیلمسازی خراسان رضوی هستند اما به نظر می رسد متولیان می توانند با انتخاب داورانی با عیار بالاتر، سطح جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی را نیز بالا ببرند.

به جای اینکه ۵۵ فیلم برگزیده فیلمسازان خراسان رضوی در پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی به نمایش گذاشته شود، ۱۰ فیلم خوب برای نمایش انتخاب می شد، زیرا من از بین فیلمهایی که دیدم فقط سه یا چهار فیلم را خوب دانستم، برخی از آنها اصلا فیلم نبودند، گویی هیچ معیاری برای انتخاب فیلمها برای نمایش نبوده است.به گفته سهیلی، گاهی جشنواره ها به فیلم ها اعتبار می دهند، گاهی فیلم ها به جشنواره ها و گاهی هم داوران به جشنواره ها اعتبار می بخشند.

وی ادامه داد: افزون بر این بهتر است بعد از چهار دوره برگزاری جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی، این رویداد از حالت جشن خارج شده و به یک جشنواره تبدیل شود و بدین منظور از حضور داوران حرفه ای بهره گرفته می شد

سهیلی اظهار داشت: انتقاد دیگر من به این جشن، حضور پرتعداد آثار است، در هر صورت جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی یک رویداد رقابتی است و هفته فیلم و عکس استان نیست که همه فیلم های تولیدات استان در آن به نمایش درآید.

به گفته این مستندساز، به جای اینکه ۵۵ فیلم برگزیده فیلمسازان خراسان رضوی در پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی به نمایش گذاشته شود، باید ۱۰ فیلم خوب برای نمایش انتخاب می شد، زیرا من از بین فیلم هایی که دیدم فقط سه یا چهار فیلم را قابل قبول یافتم، برخی از آثار اصلا فیلم نبودند، گویی هیچ معیاری برای انتخاب فیلم ها برای نمایش در میان نبوده است.

سهیلی افزود: خراسان رضوی بعد از تهران بیشترین بودجه حوزه سینما را دارد اما نمی دانم چرا اغلب فیلم های تولیدی آن ضعیف است و حتی حضور فیلم های استان در جشنواره های دیگر داخلی نیز چندان قوی نیست و باید این مشکل بررسی و واکاوی شود.

سینمای استان حامی می‌خواهد

یکی دیگر از فیلمسازان خراسان رضوی که فیلمش در پنجمین جشن سیمرغ سینمای استان به نمایش درآمده است به خبرنگار ایرنا گفت: جشن سیمرغ استان می تواند بستر تولیدات آثار آینده سینمای خراسان رضوی را فراهم کند، استعدادهای جدید می توانند مسیر رشد و اعتلای خود را از طریق این رویدادها پیدا کنند یا توانمندی خود را به نمایش بگذارند.

صادق رمضانی‌مقدم گفت: این جشن می تواند زمینه حمایت مجموعه سینمایی استان را از جوانان و استعدادهای جدید این عرصه فراهم کند تا بتوانند آثار بهتری را در سالهای آینده رقم بزنند لذا لازم است نگاه این جشنواره به تولید آثار در سالهای آینده تغییر کند.

وی اظهار داشت: جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی یکی از جشنواره های خوب استانی است که می تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند، اینکه فیلمسازان استان می توانند آثار خود را در یک مکان و با هم به تماشا بنشینند و به دستاوردها، نقاط قوت و ضعف خود پی ببرند، اتفاق مبارکی است.

وی بیان کرد: فیلمسازان در یک رقابت سازنده در جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی کنار هم قرار گرفته و ظرفیتهای خود در بخشهای فنی، کارگردانی، بازیگری، نویسندگی و ... را یکجا دیده و ارزیابی می کنند.

این فیلمساز جوان گفت: فیلم داستانی "مرد نبرد" من امسال در پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی به نمایش درآمد که پانزدهمین اثری است که در ژانر فیلم کوتاه ساخته ام.

رییس گروه سینمایی و سمعی - بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، استقبال از پنجمین جشن سیمرغ سینمای استان را که با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی، تثبیت جایگاه فیلم های کوتاه و بلند به عنوان یکی از مقوله‌های مهم فرهنگی و جلب حمایت‌های هرچه بیشتر مسوولان استانی برگزار شده است، مطلوب خواند و گفت: استقبال در حدی بود که پردیس سینمایی پارک بازار، مجبور شد در روز دوم جشنواره بزرگترین بزرگترین سالن خود را به نمایش فیلمها اختصاص دهد.

سوسن محمدزاده افزود: این جشن توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن سینمای جوانان ایران - خراسان رضوی با نمایش فیلم ها در روزهای ۲۷ تا ۲۹ شهریورماه در پردیس سینمایی پارک بازار مشهد برگزار شد که از زمان اعلام فراخوان پنجمین جشن سینمای سیمرغ خراسان رضوی در ۱۹ تیرماه تا پایان ۱۲ مرداد امسال، در مجموع ۱۱۶ اثر از تولیدات سینمایی استان اعم از مستند، داستانی و کوتاه به دبیرخانه این جشن رسید که پس از بررسی آثار ۵۵ اثر برای نمایش در این رویداد انتخاب شد.

وی بیان کرد: سه نفر از فعالان شناخته شده عرصه سینمای استان خراسان رضوی شامل "عادل تبریزی"، "مسعود زارعیان" و "سیدمحمد مداح‌حسینی" داوری آثار پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی را برعهده دارند.

بیشتر بخوانید:

پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی فراخوان داد

آثار راه یافته به جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی اعلام شد

فرصتی ویژه برای شناسایی ظرفیت‌های استانی در «جشن مهر سینمای ایران»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha