رییس جمهور مقتدرانه مواضع جمهوری اسلامی را در عرصه بین‌الملل مطرح کرد

تهران- ایرنا- عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه رییس جمهور در سخنان خود مقتدرانه مواضع جمهوری اسلامی را در عرصه بین‌الملل مطرح کرد، گفت: اشاره آیت‌الله رئیسی به پایان دوره یکجانبه گرایی و زورگویی در جهان و ضعف در سیاست‌های آمریکا، دقیق و شفاف بود.

محمد وحیدی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره سخنران آیت الله سیدابراهیم رییسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: رییس جمهور در سخنان خود مقتدرانه مواضع جمهوری اسلامی را در عرصه بین المللی مطرح و به ویژه اینکه به این موضوع اشاره کردند که دوره یکجانبه گرایی و زورگویی در جهان به پایان رسیده و زمینه‌های ضعف در سیاست‌های آمریکا کاملا آشکار است.

عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: سیاست آمریکا این است که با دستکش مخملی و چماق دمکراسی، وارد حوزه‌های سیاست خارجی سایر کشورها شود و در عمل با زورگویی در نظام سیاسی آنها مداخله کند و اگر جنگ‌هایی در سایر کشورها حتی به صورت نیابتی رخ می‌دهد، ناشی از سیاست‌ها و دخالت مستقیم آمریکا برای اختلال در استقلال آن کشورها است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس با اشاره به بخش دیگری از سخنان رییس جمهور عنوان کرد: یکی دیگر از نکات مورد توجه در سخنان آیت الله رییسی، موضوع چگونگی مبارزه با تروریسم و رفع ناآرامی‌ها در کشورهای مختلف بود. مبنی بر اینکه اگر کشورهایی نظیر ایران برای مبارزه با تروریسم هزینه می‌کنند باید سایر کشورها به صورت مشترک در این زمینه سهیم شوند.

وحیدی ادامه داد: نمونه این مبارزه، پرچمداری جمهوری اسلامی ایران و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با داعش بود که ایشان جان خود را در این راه نثار کرد. ولی در طرف مقابل، غرب مدافع جریان داعش و ایجاد آن در سایر کشورها است تا سبب بروز مشکلات و ناامنی برای جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه شود.

تاکید رییس جمهور، خروج غرب از نگاه کالا محور به زنان است

این نماینده مجلس درباره حفظ سلامت نظام خانواده که رییس جمهور در سخنان خود بر آن تاکید داشت نیز تصریح کرد: رییس جمهور در سخنان خود به این موضوع اشاره داشت که کانون خانواده در نظام بین الملل و در کشورهای مختلف مبتنی بر ادیان الهی، به عنوان یک اصل پذیرفته شده است تا مناسبات مردمی و توسعه کشورها را تقویت کرده و سبب رشد خانواده‌ها در نظام اخلاقی شود.

وی ادامه داد: این عامل سبب حضور اخلاقمدارانه زنان و مردان در جامعه برای فعالیت در عرصه‌های مختلف خواهد شد و آیت الله رییسی این موضوع را به عنوان یک اصل مهم مورد تاکید قرار دادند که باید غرب از نگاه کالا محور بودن به زنان پرهیز کند و به زنان به عنوان یک مخلوق الهی کامل با ارزش‌های انسانی جایگاه اجتماعی داده شود.

آیت الله رییسی به اتحاد کشورهای غرب آسیا در برابر زورگویان تاکید داشت

وحیدی درباره سخنانی که رییس جمهور در حوزه توجه به همسایگان در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد، گفت: غرب آسیا همیشه مورد توجه و تعرض قدرت‌های مختلف بوده در حالی که کشورهای این منطقه می‌توانند با استفاده از امکانات داخلی و منابع انرژی خود، بیش از گذشته با یکدیگر متحد شده و قدرت خود را در نظام بین الملل تقویت کنند. این رویکرد سبب خواهد شد برابر نظام‌های زورگو که قصد برهم زدن مسیرهای توسعه‌ای آنها را دارند، بایستند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس درباره سخنانی که رییس جمهور در کراهت قرآن سوزی و لزوم توجه همه کشورها به ادیان مطرح کرد، یادآور شد: یکی از مسائلی که در حوزه بین الملل به بهانه آزادی بیان ترویج یافته، توهین به ادیان و کتب آسمانی از جمله قرآن کریم است.

وی افزود: این رویکرد توطئه حساب شده جهان غرب است تا دشمنی بین ادیان الهی را رقم بزند در حالی که معتقدیم همه پیامبران الهی یک هدف را دنبال می‌کردند و در همه ادیان به منجی عالم بشریت تاکید شده و قطعا نباید اجازه دهیم افراد یا جوامعی به نام آزادی باب توهین به مقدسات الهی را باز کنند.

عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: رییس جمهور به درستی به این موضوع اشاره کردند که اگر سیاستمداران به دنبال آرامش در کشورهای خود و ایجاد فرصت‌های توسعه‌ای هستند، نباید اجازه دهند هیچ کشوری به مقدسات ادیان الهی از جمله قرآن کریم توهین کند و به بهانه آزادی مقدسات سایر کشورها را مورد تعرض قرار دهند. چرا که رشد و توسعه در مرحله نخست احترام به ادیان کشورهای جهان است.

به گزارش ایرنا، «آیت الله سیدابراهیم رئیسی» به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل بامداد بامداد روز دوشنبه ۲۷ شهریور با بدرقه حجت الاسلام قمی نماینده مقام معظم رهبری، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور و جمعی از وزرا و اعضای هیات دولت در صدر هیات سیاسی عازم نیویورک شد.

رئیس جمهور در نخستین برنامه سفر خود به نیویورک گفت‌وگویی صریح با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا از جمله رویترز، واشنگتن پست، نیوزویک، پولیتیکو، NBC و ABC برگزار کرد و با آرامش و حوصله به سوالات مختلف آنان پاسخ داد. آیت الله رئیسی همچنین با جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا به گفت‌وگو نشست.

نشست‌های سالانه مجمع عمومی به‌عنوان «مهم‌ترین رویداد بین‌المللی»، فرصت مناسبی برای رایزنی‌های سیاسی بین‌المللی است که به دلیل حضور اکثر مقامات بلندپایه کشورهای جهان گفت‌وگوهای دوجانبه را نیز فراهم می‌کند.

رئیس جمهور اسلامی ایران که در صدر هیات بلند پایه سیاسی برای شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، چهارشنبه شب به وقت محلی این شهر را به مقصد تهران ترک کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha