برخلاف اظهارات تکراری بایدن، سخنان رئیسی جامع و دارای محورهای متعدد بود

نیویورک- ایرنا- تحلیلگر روابط بین‌الملل با همسنجی محتوای سخنان رئیسان جمهوری ایران و آمریکا در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که برخلاف ادعاهای تکراری بایدن، سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران جامع و دارای محورهای بسیار متعددی بود که هر یک از بندهای آن برای تحلیل و تفسیر قابل توجه است.

به گزارش ایرنا، «سیدمصطفی خوش‌چشم» تحلیلگر روابط بین‌الملل در گفتگو با ایرنا در ارتباط با محتوای سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سخنان بایدن چه در مورد جنگ اوکراین و چه در مورد ایران مبنی بر ممانعت از دستیابی تهران به سلاح اتمی، همان صحبت‌های گذشته و تکرار مکررات بود.

به گفته وی، بایدن از آن جهت که به دلیل واگذاری امتیازات بیشتر به ایران در زمینه تبادل زندانیان، تحت فشار گروه‌های داخلی قرار دارد، تلاش کرد تا مساله حقوق بشر را مطرح کند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا با این موضع‌گیری و طرح مساله حقوق بشری سعی کرد انتقاداتی که به وی مبنی بر پشت کردن به اپوزیسیون مطرح می‌شود، چه در زمینه داخلی جناح خود و چه در ابعاد دیگر پوشش دهد. بنابراین بایدن نکات جدیدی را ارائه نکرد.

خوش‌چشم اضافه کرد که سخنان رئیس‌جمهوری ایران اما جامع و دارای محورهای بسیار متعددی بود که هر یک از بندهای آن برای تحلیل و تفسیر قابل توجه است.

وی با بیان اینکه بخشی از سخنرانی رئیس جمهور ایران به وضعیت کنونی جهان در زمینه اسلام‌هراسی اختصاص یافت، گفت: به رغم اینکه غرب تمام تلاش خود را به کار بسته‌است تا بنیان تمدن اسلامی را ریشه کن کند و در این راستا کار را به قرآن‌سوزی رسانده‌است، ایران و جهان اسلام و به عبارتی کلیت جهان شرق در حال طلوع و طلیعه است و در آستانه تبدیل شدن به قدرت اول جهان قرار دارد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی هیچ کس ایجاد نظم پساغربی را انکار نمی‌کند، افزود: نه تنها قدرت غرب در حال افول است بلکه ما از نظم غربی به رهبری آمریکا عبور کرده‌ایم. از این رو چند سالی است که نظم جدیدی در حال حاکم شدن در دنیا است که روسیه، چین، هند، ایران و چندین کشور دیگر که در ائتلاف‌های مختلفی از قبیل «شانگهای» و «بریکس» قرار دارند، تعیین کننده هستند به ویژه ایران در منطقه غرب آسیا یک عامل ایجاد ثبات است که این کار به رهبری شهید حاج قاسم سلیمانی انجام گرفت و رئیس جمهور هم در سخنان خود از حاج قاسم یاد کرد.

خوش چشم به بخش مهمی از سخنان رئیس‌جمهور که به موضوع اقتصاد و معیشت ارتباط می‌یافت، اشاره و اظهار کرد: در واقع سیاست و اولویت اول دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، افزایش تجارت خارجی، دیپلماسی کریدورها، افزایش روابط با همسایگان، ایجاد ثبات و امنیت منطقه‌ای به منظور بالا بردن مراودات تجاری بود تا از این رهگذر، کارخانه‌های بیشتری کار کند و صادرات کشور افزایش یابد. بنابراین این بخش نیز اهمیت فزاینده‌ای داشت که رئیس‌جمهوری به آن اشاره کرد.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری در پایان هم پاسخ‌هایی را نسبت به اظهارات بایدن، مطرح کرد و یک بار دیگر این موضوع را به رخ کشید که به رغم جنگ ترکیبی که سال گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداختند، توفیقی نداشتند. البته این خصلت آمریکا است که «بحران‌زا» و «بحران‌زیست» است و سعی در زندگی کردن در بحران دارد.

تحلیلگر روابط بین‌الملل به پشت پرده آتش‌افروزی آمریکا در اوکراین و دیکر نقاط جهان اشاره و تاکید کرد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که جلوی تثبیت نظم نوین جهانی را که به رهبری گروه‌ها و کشورهایی در شرق در حال شکل‌گیری است، با ایجاد جنگ‌های نیابتی مانند اوکراین و بی‌ثباتی در خاورمیانه بگیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha