سخنرانی رئیس‌جمهور تبیین نظم پساغربی در جهان بود

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل در تبیین محورهای سخنان رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: آیت‌الله رئیسی در سخنرانی خود تلاش کرد این موضوع را مطرح کند که علیرغم تمام فشارهای غرب برای ریشه‌کنی بنیان تمدن اسلامی حتی با اقداماتی چون قرآن‌سوزی، ایران و جهان اسلام و کلیت شرق زمین، در حال طلوع و طلیعه و تبدیل به قدرت اول جهان است. 

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی ایرنا، مصطفی خوش‌چشم در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و پس از پایان سخنرانی روسای جمهور ایران و آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به تکراری بودن سخنان «جو بایدن» درباره جنگ اوکراین و ایران اشاره کرد و گفت: بایدن برای کاستن از انتقادات شدید داخلی که در پی دریافت امتیازات بیشتر ایران در تبادلات اخیر شدت گرفت، سعی کرد مسئله حقوق بشر را مطرح کند تا فشارهایی که اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران به او وارد می‌کنند، کمتر شود.

خوش‌چشم در تبیین محورهای سخنان رئیس‌جمهور ایران گفت: سخنرانی آیت‌الله رئیسی سخنرانی جامع درباره وضعیت کنونی جهان و اسلام‌هراسی‌های اخیر بود و هر یک از بندهای سخنرانی رئیس‌جمهور انعکاس بخشی از واقعیت جهان و ایران بود که نیازمند تحلیل و تفسیر است.

وی افزود: آیت‌الله رئیسی در سخنرانی خود تلاش کرد این موضوع را مطرح کند که علیرغم تمام فشارهای غرب برای ریشه‌کنی بنیان تمدن اسلامی حتی با اقداماتی چون قرآن‌سوزی، ایران و جهان اسلام و کلیت شرق زمین، در حال طلوع و طلیعه و تبدیل به قدرت اول جهان است.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره اینکه هیچ‌کس نظم پساغربی را انکار نمی‌کند، گفت: نه‌تنها غرب در حال افول است بلکه ما از نظم غربی به رهبری آمریکا عبور کردیم و در چند سال گذشته نظم جدیدی در حال حاکم شدن است که روسیه، چین، ایران و هند در ائتلاف‌های مختلفی چون شانگهای و بریکس در این نظم تعیین کننده هستند.

خوش‌چشم با تاکید بر اینکه ایران در غرب آسیا عامل ایجاد ثبات منطقه‌ای است، گفت: این‌کار به رهبری شهید سلیمانی انجام شد و رئیس جمهور هم در سخنرانی خود از ایشان یاد کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش ویژه‌ای از سخنرانی رئیس‌جمهور به موضوع دیپلماسی اقتصادی اختصاص داشت، گفت: اولویت نخست سیاست خارجی دولت، معیشت‌محور و برمبنای دیپلماسی کریدورها، افزایش روابط با همسایگان، ایجاد ثبات منطقه‌ای و امنیت به منظور بالا بون مراودات تجاری بوده، تا صادرات کشور بیشتر شود.

این کارشناس مسائل راهبردی گفت: رئیس‌جمهور همچنین به ادعاهای رئیس جمهور آمریکا هم پاسخ داد و بار دیگر این مهم را به رخ کشید که به رغم جنگ ترکیبی، ایران با اراده به مسیر خود ادامه می‌دهد و این خصلت آمریکاست که بحران زا و بحران‌زی است.

وی یادآور شد: آنها در تلاش هستند تا از تثبیت نظم نوین جهانی، به رهبری کشورهای شرقی، با ایجاد جنگ‌های نیابتی و بی‌ثباتی در خاورمیانه پیشگیری کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha