حداکثر آمادگی کشور در مواجهه با بلایای طبیعی ۱۱ درصد است

ساری- ایرنا - مدیرکل دفتر هماهنگی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: نتایج  منتشر شده از بررسی‌هایی که توسط برخی پایگاه‌های علمی داخلی صورت گرفت نشان می‌دهد حداکثر میزان آمادگی ما در مبارزه با بحران و مواجهه با بلایی طبیعی حدود ۱۱ درصد و آسیب‌پذیری‌مان بیش از ۹۰ درصد است.

سیف‌الله آقابیگی روز پنجشنبه در حاشیه نخستین جلسه کمیته استانی راهبری کنترل و کاهش خطر سیل مازندران که در سالن جلسات شرکت آب منطقه‌ای مازندران برگزار شد، اظهار کرد: مشکل عمده ما در مدیریت بحران باور نداشتن به قدرت بحران‌ها و اتفاقاتی است که در کشور رخ می‌دهند و این نکته مسائل و مشکلات ما را پیچیده می‌کند.

وی افزود: اگر قرار است در استانی مانند مازندران جلوی بحران را بگیریم، باید یک بار دیگر شرایط و موقعیت و خطرات احتمالی استان را مرور کنیم تا ببینیم در کجای معادلات مدیریت بحران هستیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: حادثه‌ای که در لیبی رخ داد و منجر به کشته و مفقود شدن حدود ۲۱ هزار نفر شد ممکن است در هر نقطه‌ای از جهان اتفاق بیفتد. سیلی که به دلیل بارش‌های فراتر از پیش‌بینی‌ها طی روزهای اخیر در آستار رخ داد می‌تواند در مازندران هم رخ دهد. پس باید به فکر افزایش آمادگی در مقابله با بحران‌ها باشیم تا از بروز خسارات جلوگیری شود.

آقابیگی اظهار کرد: در حوزه مدیریت سیلاب یکی از چالش‌های ما وجود سازه‌های تقاطعی فاقد آبگذر ایمن است که در نقاط مختلف کشور بارها شاهد خطرآفرینی این سازه‌ها بودیم و حتی عامل جان باختن برخی هموطنان نیز شدند.

حداکثر آمادگی کشور در مواجهه با بلایای طبیعی ۱۱ درصد است

به گفته وی در حال حاضر طبق بررسی‌های انجام شده ۷ هزار و ۸۱۱ مورد سازه تقاطعی فاقد آبگذر ایمن مانند پل و زیرگذر در کشور وجود دارد که به بازسازی و اصلاح این سازه‌ها برای جلوگیری از بحران‌سازی نیاز است.

به گزارش ایرنا، شرایط اقلیمی و طبیعی مازندران سبب شده که همواره این استان روی خط حادثه باشد. بر اساس آمارها از ۴۲ نوع حادثه طبیعی شناخته شده، دست‌کم ۳۲ نوع آن در مازندران رخ می‌دهد.

مازندران هفت هزار کیلومتر رودخانه دارد که حدود ۵۰۰ کیلومتر آن در محدوده داخلی شهرها واقع شده و همین امر نیز خطر بروز سیلاب‌های مخرب و ویرانگر را بیش از هر زمان دیگری آشکار می‌سازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha