۳۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۵:۲۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85235090
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاشینیان: ارمنستان باید برای حفظ استقلال خود از درگیری دور باشد

تهران-ایرنا- نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بعد از تسلیم شدن ارمنی‌های ساکن منطقه قره‌باغ به نیروهای جمهوری آذربایجان، گفت ارمنستان به خاطر استقلال خود باید «فارغ از درگیری» باشد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: پاشینیان روز پنجشنبه (امروز) در یک نطق تلویزیونی به مناسبت روز استقلال ملی ارمنستان بدون اشاره مستقیم به تحولات اخیر قره باغ گفت: امروز در شرایط دشواری زندگی می کنیم و از آسیب های فیزیکی و روانی بیشماری رنج می بریم.

وی گفت: ارمنستان از دموکراسی، حاکمیت قانون و سیاست اصولی مبارزه با فساد منفعت برده است اما همچنین به صلح نیاز دارد. صلح عاملی است که امنیت، استقلال و حاکمیت را تضمین می کند.

پاشینیان اظهار داشت: (ارمنستان) باید به خاطر استقلال، کشورداری و آینده خود این مسیر را طی کند.

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه گفت که او برای این واقعیت ارزش قائل است که ارمنستان - که گزینه های معدودی داشت - تلاشی برای مداخله در حمله برق آسای باکو نکرد.

علی اف افزود: این مساله موانع مذاکرات صلح گسترده تر بین دو کشور همسایه را برمی دارد.

رویترز نوشت، سقوط قره باغ، منطقه ای که کنترل آن با حمایت ایروان در اختیار ارامنه قومی ساکن این منطقه بوده است به طرح درخواست هایی برای استعفای پاشینیان منجر شده است.

پاشینیان در سال ۲۰۲۰ شاهد جنگی بود که در آن جمهوری آذربایجان کنترل بخش هایی از خاک این کشور را تا قبل از این در اختیار جدایی طلبان بود در اختیار گرفت و زمینه را برای پس گرفتن کل منطقه در این هفته ایجاد کرد.

چند ماه بعد از این جنگف پاشینیان بار دیگر در انتخابات کشورش پیروز شد.

به گزارش ایرنا، دور تازه تنش‌های نظامی در قره‌باغ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) آغاز شد. باکو اعلام کرد که در این منطقه یک عملیات «ضدتروریستی» را آغاز کرده و خروج نیروهای نظامی ارمنستان از قره‌باغ را خواستار است. ارمنستان اعلام کرد که هیچ نیرویی در قره‌باغ ندارد و اقدام باکو را «تهاجم گسترده» خواند.

بعد از چند روز درگیری دوباره در قره باغ، نیروهای جدایی طلب ارمنستان بعد از شکست سنگین در مقابل نیروهای جمهوری آذربایجان، در نهایت با آتش بس دیگری که توسط نیروهای صلح بان روسی پیشنهاد شد، موافقت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha