سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل نشان داد پروژه انزوای ایران شکست خورده است

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل را می‌توانیم اینگونه تحلیل کرد که دست جمهوری اسلامی ایران در این مرحله بسیار باز شده است و آنها دیگر قادر به انزوای ایران نیستند.

حسن عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا درباره سخنان رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و هشدار به کشورهای اروپایی در ارتباط با نقض قطعنامه 2231 گفت: جمهوری اسلامی ایران به مرحله‌ای از بازدارندگی در حوزه نظامی و اقتصادی رسیده است و سه کشور اروپایی به اضافه آمریکا تلاش کرده‌اند که در چارچوب برجام محدودیت‌هایی را بر جمهوری اسلامی تحمیل کنند.

وی افزود: ‌این محدودیت‌ها شامل کاهش سطح غنی‌سازی تا ۳.۶۷ درصد، میزان غنی‌سازی تا زیر ۳۰۰ کیلوگرم و عدم استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید بود که دولت وقت ایران نیز برای اینکه نشان بدهد که آمادگی این موضوع را دارد که میز مذاکره را ترک نکند و برای همیشه این پرونده غیرقانونی و بحران ساختگی کنار گذاشته و حل و فصل شود برجام را پذیرفت.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ تاکید کرد که برجام به عنوان موضوع بین‌المللی مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد اما دیدیم که ایالات متحده آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت از برجام به شکل یکجانبه خارج شد.

عابدینی عنوان کرد: سه کشور دیگر نیز علیرغم اینکه در چارچوب نامه ۱۱ ماده‌ای به جمهوری اسلامی وعده داده بودند که به تعهداتشان عمل می‌کنند آنها هم به تعهداتشان عمل نکردند.

شرایط با 2015 فرق کرده است!

وی خاطرنشان کرد: بنابراین مجلس شورای اسلامی در چارچوب قانون راهبردی و صیانت از دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی، دولت را ملزم کرد که اقدام به کاهش سطح موضوعاتی انجام بدهد که پذیرفته بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: این مساله موجب شد که جمهوری اسلامی نیز به‌تدریج شروع به استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید مانند IR۲، IR۴، IR۶ و IR۸ کرد و هم سطح غنی‌سازی را به ۶۰ درصد رساند.

همچنین تلاش کرد میزان اورانیوم غنی شده در کشور را افزایش دهد یعنی از ۳۰۰ کیلوگرم به چند صد کیلوگرم دیگر افزایش داد و به نوعی کاهش تعهدات را آغاز کرد.

عابدینی ادامه داد: در حال حاضر شرایط با سال ۲۰۱۵ یعنی ۸ ساله قبل متفاوت است و جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که به‌راحتی در حوزه فناوری تا جایی که مایل است و کشور نیاز دارد اقدامات خود را در حوزه هسته‌ای پیش ببرد.

وی یادآور شد: به لحاظ اقتصادی نیز کشورهای سه‌گانه اروپایی به اضافه آمریکا تلاش می‌کردند که از تحریم، ضد جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند با توجه به تعهداتی که در نظام بین‌الملل اتفاق افتاده عملا تحریم هم تاثیر چندانی ندارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد:‌ آنها قول داده بودند که میزان صادرات نفت ایران را به صفر برسانند اما ایران اکنون میزان صادرات خود را به بیش از یک و نیم میلیون بشکه در روز رسانده است و پول آنها را هم از طریق مبادلاتی که با کشورهایی مانند چین، روسیه، کشورهای عضو شانگهای و حتی بریکس انجام می‌دهد تلاش می‌کند که از مسیرهای دیگری غیر از سوئیفت موضوع را حل کند.

خارج شدن تخم مرغ‌ها از سبد انحصاری اروپا

عابدینی تصریح کرد: جمهوری اسلامی توانسته بازار تجاری خود را به حوزه‌های کشورهای آمریکای لاتین تا آفریقا، جنوب شرق آسیا و حوزه اورآسیا گسترش دهد و دیگر تخم‌مرغ‌ها را در سبد سه کشور اروپایی قرار نداده است.

وی گفت: بنابراین در این مرحله اگر سه کشور اروپایی به اضافه آمریکا به تعهداتشان وفادار نباشند آنها هستند که ضرر می‌کنند وگرنه جمهوری اسلامی ایران به سرعت با همکاری کشورهای عضو باشگاه تحریمی‌ها مانند روسیه و چین در حال دلارزدایی از تجارت بین‌المللی خود است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: بنابراین از صحبت‌های رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل را می‌توانیم اینگونه تحلیل کرد که دست جمهوری اسلامی ایران در این مرحله بسیار باز شده است و آنها دیگر قادر به انزوای ایران نیستند و نمی‌توانند جلوی صادرات و واردات جمهوری اسلامی را بگیرند.

عابدینی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف به پیروزی‌هایی دست پیدا کرده است و آنها مجبورند کوتاه بیایند و مشخصا چراغ سبزی که آمریکایی‌ها مجبور شده‌اند برای آزادسازی پول‌های ایران که ظالمانه‌ از سوی آنها بلوکه شده بود نشان بدهند حاکی از آن است که جمهوری اسلامی دست برتر را در این حوزه دارد.

وی در ارزیابی خود از سخنرانی رئیس جمهور مبنی بر اینکه از قفقاز تا خلیج‌فارس حضور بیگانگان را مشکل می‌دانیم نه بخشی از راه‌حل گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها این موضوع را مطرح کرده است که امنیت منطقه جز با کشورهای منطقه تامین نخواهد شد هر زمانی که کشورهای فرامنطقه‌ای به ویژه کشورهای غربی پا به منطقه گذاشته‌اند جز ناامنی، ایجاد اختلاف و شکاف میان کشورهای منطقه سودی برای مردم نداشته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: از زمانی که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها وارد منطقه شده‌اند به‌شدت دنبال ایجاد مشکل و ناامنی برای منطقه هستند از زمانی هم که اینها داعش را خلق کردند ناامنی را به کشورهای منطقه تزریق کردند و به این بهانه تلاش می‌کنند تا ثروت ملت‌های منطقه را به تاراج ببرند.

عابدینی اضافه کرد: برخی از کشورها را مجبور کرده‌اند تا به بهانه ناامن بودن منطقه آنها را به عنوان یک بازار گسترده اسلحه و انبار مهمات دربیاورند در حالی که کشورهای منطقه سالیان طولانی است که در کنار هم زندگی می‌کنند و ما می‌بینیم که از زمانی که شمار نیروهای آمریکایی در منطقه کاهش پیدا کرده اتفاقا تنش، ترور و انفجارها در منطقه نیز کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در حوزه قفقاز نیز وضعیت به همین شکل است دخالت‌های کشورهای فرامنطقه‌ای موجب ایجاد تنش در منطقه می‌شود که مردم منطقه و کشورهای منطقه خودشان می‌توانند بدون نیاز به بیگانگان موضوعات خود را حل و فصل کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha