۳ مهر ۱۴۰۲، ۸:۰۱
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85235739
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ساز گردشگری پاییزی ملایر با جشنواره «ترشی» سامن کوک شد+فیلم

همدان- ایرنا- سامن یکی از کُهن‌ترین شهرهای ایران، سال‌هاست خالق صحنه‌های زیبایی از حضور پرشکوه مردمانی است که با پرورش هنر و فرهنگ یک سر و گردن بالاتر از دیگر شهرها قرار دارد و با برگزاری سومین دوره جشنواره ترشی و شوری، اصالت و دیرینگی خود را به نمایش گذاشت.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر با وجود ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوانی که در حوزه‌های مختلف دارد، به شهر جشنواره‌ها و رویدادها شناخته شده و هر فصل دروازه گردشگری این شهرستان به روی گردشگران باز است.

هر نقطه از جهان شهر ملایر ظرفیت‌ها ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف دارد و با بهره‌گرفتن از این داشته‌ها، در تلاش هستند تا سهم خود را از صنعت گردشگری کسب کنند، همچون سامن که روز گذشته با برگزاری جشنواره ترشی و شوری سامن، آغازگر فصل گردشگری پاییزی ملایر شده است.

در کنار جشنواره‌های بهاره و تابستانی، امروز به همت دست‌اندرکاران این شهرستان، فصل جشنواره‌های پاییزی با چهار جشنواره ترشی و شوری سامن، جشنواره خوشه برتر و جشنواره شیره‌پزی سنتی در دره جهانی جوزان و جشنواره گردو و بادام علی‌آباد شروع شده تا بار دیگر دروازه‌های گردشگری در جنوب استان، در یکی از شاهراه‌های ارتباطی کشور به استان‌های غربی و شمال غربی امتداد یابد.

باغ شهر سامن داعیه‌دار کّهن‌ترین شهر زیرزمینی است که به دوره اشکانیان برمی‌گردد و با بیش از ۲ هزار سال قدمت، گواه روشنی بر قدمت بالا و دیرینگی شهر سامن است که بدون شک یکی از بال‌های گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن به شمار می‌رود.

امامزاده ابراهیم(ع)، برج خانقلی، امامزاده هام و سام، مجموعه توریستی و گردشگری تپه مصلی(بام سامن) و مسجد قدیمی روستای علمدار تنها بخشی از جاذبه‌های تفریحی و دیدنی سامن در کنار قابلیت‌های کشاورزی شاخص این شهر است که مسیر را برای رشد و توسعه آن بیشتر از گذشته فراهم کرده است.

ساز گردشگری پاییزی ملایر با جشنواره «ترشی» سامن کوک شد

و امروز به همت شهرداری و شورای اسلامی اسلامی شهر سامن، با نواختن ساز و دُهُل جشنواره ترشی و شوری، فصل گردشگری پاییزی از جنوبی‌ترین شهر ملایر آغاز شد و دست‌اندرکارانش فرش قرمز زیر پای هنرمندان مطرح کشوری همچون "فرج علیپور" از چهره‌های سرشناش موسیقی لری پهن کرد و بسترساز حضور هزاران نفر از مشتاقان و گردشگران بسیاری از سراسر کشور باشد تا برای سومین سال پیاپی، داشته‌ها و ظرفیت‌های خود را در حوزه‌های مختلف به ویژه گردشگری و کشاورزی ارائه کند.

اجرای موسیقی سنتی، فروش محصولات شوری و ترشی، فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی و برگزاری مسابقه و اهدای جوایز نفیس با برپایی غرفه‌های مختلف و حضور برندهای معروف محصولات کشاورزی ترشی و شوری، از بخش‌های دیگر این جشنواره بود که برگ دیگری از فصل گردشگری این شهر کُهن را با استقبال پرشور مردم رقم زد.

تولید بیش از ۲۰ هزار تُن محصولات ترشی و شوری‌ در سامن

از آنجا که سامن مهد تولید ترشی‌ و شوری‌ است و خیارشور آن شهره جهانی پیدا کرده، فعالیت تنها شهرک تخصصی مواد غذایی استان و شهرستان در این شهر ایجاد شد و در حال حاضر بیش از ۵۰ واحد ترشی و شوری مستقر شده و سالانه بیش از ۲۰ هزار تُن تولید دارد.

این میزان تولید نشان می‌دهد که سامن یکّه‌تاز و قطب تولید این صنعت غذایی در استان همدان است و ۸۰ درصد مردم آن در کارگاه‌های تولیدی شوری‌ و ترشی‌ مشغول به فعالیت هستند و حدود ۵۰ درصد صادرات این حوزه از استان همدان را به خود اختصاص داده است.

ساز گردشگری پاییزی ملایر با جشنواره «ترشی» سامن کوک شد

سامن آبستن تحولات بزرگ است

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر هم در این جشنواره بر این ظرفیت سامن صحه گذاشت و بخش و شهر سامن را آبستن تحولات بسیار بزرگی دانست.

"سلمان اسماعیلی" برگزاری سومین جشنواره شوری و ترشی سامن را یک رویداد بسیار خوب در این شهر دانست و حمایت، تبلیغ و برندسازی از واحدهای تولیدی شوری و ترشی سامن را ضروری خواند.

وی حمایت از تولیدکنندگان ترشی و شوری را از جمله اهداف برپایی این جشنواره برشمرد و ببان کرد: در حال حاضر ۴۵ واحد تولیدی مجوزدار و دارای پروانه در سامن فعال هستند.

فرماندار ویژه ملایر ادامه داد: با توجه به تولید بیش از ۲۰ هزار تُن محصول توسط این واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال برای صدها نفر، حمایت، تبلیغ و برندسازی از این واحدها یکی از ضرورت‌ها است.

ساز گردشگری پاییزی ملایر با جشنواره «ترشی» سامن کوک شد

اسماعیلی همچنین رونق تپه مصلی سامن ظرف چند ماه را در سطح شهرستان و استان کم‌نظیر دانست و گفت: این مجموعه توریستی و گردشگری یکی از اقدامات بسیار خوب در سامن است که طرح توسعه دارد و سال آینده پیشرفت‌های بیشتری خواهد داشت.

احیای منطقه ویژه اقتصادی سامن؛ پس از ۱۶ سال وقفه

وی آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید شیشه خودرو با سرمایه‌گذاری ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذاری در تاریخ شهرستان ملایر و آغاز اولین پالایشگاه انگور و در حال اجرا بودن بزرگترین گلخانه غرب کشور در بخش سامن را از جمله اتفاقات بسیار بزرگ و بی‌نظیر در این بخش عنوان کرد که نشان دهنده ظرفیت‌های بالایی سامن است.

فرماندار ویژه ملایر همچنین احیای منطقه ویژه اقتصادی سامن پس از ۱۶ سال وقفه را اتفاق خوب دیگری در بخش سامن عنوان و بیان کرد: همه این اقدامات خوب، موجب تحولات بسیاری در سامن خواهد شد.

ساز گردشگری پاییزی ملایر با جشنواره «ترشی» سامن کوک شد

اسماعیلی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: مردم در دوران دفاع مقدس و سایر عرصه‌ها، با دست خالی در برابر دشمنان ایستاده و از تمامیت ارضی کشور دفاع کردند و امروز ما به پشتیبانی این ایثارگری‌ها در یک امنیت پایدار هستیم.

وی آبادانی، پیشرفت، توسعه، اشتغال، پیشرفت و رفاه را از آرمان‌های همه خانواده‌های ایرانی دانست و اضافه کرد: تمام این اهداف و آرمان‌ها از مسیر سامن، ملایر و دیگر شهرهای تابعه این شهرستان می‌گذرد.

به گفته وی؛ اجنبی نمی‌تواند برای ما تصمیم‌گیری کند، ممکن است اختلاف نظر و سلیقه‌های اجتماعی متفاوتی داشته باشیم، اما هر آنچه وجود دارد، راهکارش در درون کشور است و فراری‌ها نمی‌توانند برای ما تعیین تکلیف کنند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: مردم به دنبال اعتلا و حفظ استقلال کشور هستند و زنان و دختران سرزمین ما همواره جزء پرچم‌داران این پیشرفت بودند.

ساز گردشگری پاییزی ملایر با جشنواره «ترشی» سامن کوک شد

سامن در خلق اتفاقات خوب پیشتاز است

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: باید به مردم سامن برای ایجاد این نشاط، شادابی، مهمان‌نوازی و خوش‌ذوقی تبریک گفت که بسترهای لازم را برای حضور مهمانان زیادی از سراسر کشور در این شهر مهیا کرده‌اند.

حجت الاسلام "احد آزادیخواه" تلاش جهادی و همراهی و وحدت شهردار و شورای اسلامی شهر سامن را قابل تقدیر خواند و افزود: وجود بزرگان فرهیخته در سامن که زمینه‌های لازم را برای رشد و توسعه این شهر مهیا کرده‌اند، موجب افتخار است.

شهردار سامن نیز با اشاره به اتفاقات خوبی که از دی‌ماه سال قبل در تپه مصلی سامن اتفاق افتاد، گفت: شهید گمنامی که در تپه مصلی خاکسپاری شد، اتفاقات خوبی را در تپه مصلی رقم زد.

"سید شهاب‌الدین تقوی" با بیان اینکه از چند ماه قبل تپه مصلی آماده برگزاری رویدادهاست، افزود: بخش آمفی‌تئاتر روباز این مجموعه برای برگزاری یادواره‌ها و مراسم‌های ملی و مذهبی آماده شده و در صدد هستیم آن را تا ظرفیت ۱۰ هزار نفر توسعه دهیم.

ساز گردشگری پاییزی ملایر با جشنواره «ترشی» سامن کوک شد

وفاق و همدلی؛ عامل مهم توسعه سامن است

وی ضمن اشاره به وفاق و همدلی شکل گرفته بین اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری سامن، بیان کرد: همه چیز در سامن برای خدمتگزاری به مردم مهیا است.

شهردار سامن نخستین گام برگزاری این جشنواره را حرکت به سمت برندینگ و توسعه صادرات ترشی‌ و شوری‌ سامن و تلاش برای تشویق و ترغیب تولیدکنندگان برای توسعه تولیدات عنوان کرد.

تقوی استقبال مردم از سومین جشنواره ترشی و شوری سامن را چشمگیر و کم‌نظیر دانست و بیان کرد: سامن یک شهر توریستی است و در همین راستا در صدد هستیم در کنار این ظرفیت و توریست‌پذیری سامن، این جشنواره را ادامه دهیم تا مقصدی برای ورود بیشتر توریست و گردشگران باشد.

ساز گردشگری پاییزی ملایر با جشنواره «ترشی» سامن کوک شد

به گزارش ایرنا؛ در سومین جشنواره ترشی و شوری سامن که در مجموعه توریستی تپه مصلی این شهر برگزار شد، بیش از ۲۰ غرفه عرضه و فروش محصولات ترشی و شوری تولیدی سامن برپا شد و به قید قرعه به ۱۱ نفر از شرکت‌کنندگان هدایایی اهدا شد.

سامن در ۱۵ کیلومتری شهر ملایر واقع شده و یکی از کُهن‌ترین شهرهای ایران است که دارای بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت و ۶۵ روستا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha