۱۵ مهر ۱۴۰۲، ۸:۱۶
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85248968
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رونق اقتصادی، کلید واژه جشنواره‌های گردشگری روستایی در ملایر

همدان- ایرنا- پرونده جشنواره های گردشگری پاییزی ملایر که با جشنواره ترشیجات و شوریجات سامن آغاز شد با جشنواره گردو و بادام "علی‌آباد دمق" بسته شد، استقبال بالای مردم و گردشگران نکته ویژه این رخدادها بود که بدون شک به رونق اقتصادی روستاهای این شهرستان کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا، شهرستان ملایر عنوان "شهر جشنواره‌ها" را به نام خود ثبت کرده است، شهری که دفتر گردشگری آن مملو از ظرفیت‌ها و داشته‌هایی است که آوازه آن تا آن سوی جهان رسیده است.

از دورترین نقاط روستایی تا شهرها و بخش‌های ملایر، سور و سات جشنواره‌ها برپا بود و از نیمه‌های شهریور ساز تقویم گردشگری ملایر و میزبانی از گردشگران و مسافران کوک شد و بار دیگر ملایری‌ها ثابت کردند که از یکّه‌تازان گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین هستند.

از درّه جهانی جوزان گرفته تا مانیزان، ازناوله و روستاهای انگورخیز، از مهد کُهن سامن قطب تولید خیار شور و ترشی‌جات، از روستای تاریخی جوزان تا علی‌آباد دمق "نگین سبز الوند"، همه شور بود و نشاط و صحنه تلاش کشاورزان و باغدارانی که در جای‌جای این شهرستان قطعه‌ای از بهشت خدا را خلق کرده‌اند.

فرجام خوش برنامه‌های گردشگری پاییزی ملایر با جشنواره گردو و بادام علی آباد

حُسن ختام جشنواره‌های این شهرستان و پایان فصل گردشگری کشاورزی ملایر پس از رویداد ترشی‌جات و شوری‌جات سامن، شیره‌پزی سنتی ازناوله و خوشه برتر انگور جوزان، دومین جشنواره گردو و بادام علی‌آباد دمق بود که دست‌اندرکاران این رویداد از همه توان خود برای برگزاری هر چه بهتر آن بهره گرفتند تا دروازه‌های گردشگری ورود به نگین سبز الوند را همیشه باز نگه دارند.

"علی‌آباد دمق" از توابع بخش جوکار، با جمعیتی بیش از پنج هزار نفر، علاوه بر آب و هوای خوب، کوهستان زیبا، باغ‌های وسیع، درختان میوه، رودخانه نشات گرفته از رشته‌کوه الوند، چشمه‌های جوشان و معماری سنتی خانه‌های روستایی، مهد تولید گردو و بادام است.

"علی‌آباد دمق" از توابع بخش جوکار، با جمعیتی بیش از پنج هزار نفر، علاوه بر آب و هوای معتدل، کوهستان های زیبا، باغ‌های میوه وسیع و رودخانه نشات گرفته از رشته‌کوه الوند، چشمه‌های جوشان و معماری سنتی خانه‌های روستایی، مهد تولید گردو و بادام است.

اجرای موسیقی محلی، حضور هنرمند مطرح کشوری "اقبال واحدی"، اجرای همتوازی زنده گروه موسیقی سنتی همراز، اجرای برنامه شاد "عمو حمید"، عرضه مستقیم بادام و گردو، برپایی غرفه‌های فروش سوغات محلی و محصولات کشاورزی، چای ذغالی، آش‌های سنتی و محلی، پخت گرده مغزی و نان محلی، برنامه‌های زیبایی از جشنواره علی‌آباد بود که مردم مهمان‌نواز و خونگرم این روستا، تلاش کردند بخشی از آداب و رسوم خود را به گردشگران و مسافران معرفی کنند.

فرجام خوش برنامه‌های گردشگری پاییزی ملایر با جشنواره گردو و بادام علی آباد

"هاجر حیدری" بانوی خوش‌ذوق ۵۱ ساله روستای علی‌آباد دمق است که برای دومین سال با آش خوشمزه و سنتی "رشته سماق" میزبان گردشگران و مسافران و اهالی روستا است و با چهره‌ای گشاده نحوه پخت آش را برای مهمانان توضیح می‌دهد.

اینکه برای پخت آش ابتدا لوبیای سفید و نخود را پخته و چغندر را به صورت نگینی خرد می‌کند و می‌پزد، برگه زردآلو، آلوچه و پیاز داغ هم از دیگر افزودنی‌های آش رشته سماق است که مرحله به مرحله آماده و به مواد در حال پخت آش اضافه و در انتها رشته را اضافه می‌کند.

برای اینکه طعم آش مَلس شود، رشته که با مواد پخته شد، چند دقیقه بعد سماق غذا را اضافه می‌کند که تزئین آش با پیاز داغ، گردو، خلال بادام بادام و پسته و شیره انگور، پایان بخش این آش خوشمزه است، آشی که مختص روستای علی‌آباد دمق است و بیشتر فصل پاییز پخته می‌شود چون مُصلح گردو است.

این کدبانوی علی‌آبادی درباره خواص درمانی این آش گفت: روزی حکیمی از منطقه‌ای عبور می‌کرد که دید گردوی زیادی آنجا وجود دارد، گفت درد زیادی در اینجا است، بعد از گشتی در آن منطقه به درختان سماق برخورد کرد و با خود گفت اگر دردی وجود دارد، بی‌شک درمانی داشته و این مُصلح همان گردو است.

فرجام خوش برنامه‌های گردشگری پاییزی ملایر با جشنواره گردو و بادام علی آباد

هاجر خانم بیان کرد: آش سماق چربی‌سوز است و برای بیماری‌های گوارشی، سرفه و مشکلات ریوی مفید است.

آش‌های دیگری همچون آش دوغ، آش ترخینه، ماسوا، آش چغندر دوغ و آش کاچی از دیگر آش‌های محلی روستای علی‌آباد است که اخیرا آش "ماسوا" این روستا ثبت ملی شده است.

جوکار قطب تولید محصولات کشاورزی

بخشدار جوکار عصر پنجشنبه در دومین جشنواره گردو و بادام علی‌آباد با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره گردو و بادام علی‌آباد در مهرماه سال گذشته، گفت: علی‌آباد یکی از پرجمعیت‌ترین روستاهای این شهرستان و بخش جوکار است که جشنواره گردو و بادام رونق بسیار خوبی در این روستا پیدا کرده است.

"محمد فارسی" یکی از اهداف برگزاری این جشنواره را معرفی برند گردو و بادام، رونق اقتصادی، برپایی غرفه‌های فروش محصولات و ایجاد نشاط و شادابی در روستا عنوان و بیان کرد: مردم از سراسر این شهرستان، استان و خارج از استان در این جشنواره حضور پیدا کردند و از محصولات تولیدی علی‌آباد با قیمت مناسب خریداری کردند.

بخشدار جوکار: حضور هنرمندان ملی و استانی رونق خوبی به این جشنواره داده و در دومین جشنواره گردو و بادام علی‌آباد آئین شگرگزاری برداشت گردو و بادام و مسابقه گردوی برتر برای اولین سال برگزار شد که با استقبال خوب باغداران مواجه شد.

وی با بیان اینکه حضور هنرمندان ملی و استانی رونق خوبی به این جشنواره داد، گفت: در دومین جشنواره گردو و بادام علی‌آباد آئین شگرگزاری برداشت گردو و بادام و مسابقه گردوی برتر برای اولین سال برگزار شد که با استقبال خوب باغداران مواجه شد.

بخشدار جوکار یادآور شد: ۴۵ باغدار در سطح شهرستان و روستای علی‌آباد در مسابقه گردوی برتر شرکت کردند و جهاد و مرکز تحقیقات کشاورزی هفت آیتم را برای تعیین گردکی برتر در نظر گرفتند که در نهایت ۱۰ گردوکار برتر انتخاب شدند.

فارسی تاکید کرد: بدون شک مسابقه گردوی برتر سال آینده همپای خوشه برتر انگور خواهد بود.

فرجام خوش برنامه‌های گردشگری پاییزی ملایر با جشنواره گردو و بادام علی آباد

تجلیل از ۱۰ گردوکار برتر شهرستان ملایر

وی با اشاره به اینکه بخش جوکار ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد و به واسطه وجود ۲ شهر ازندریان و جوکار و ۲۵ اداره، یکی از شاخص‌ترین بخش‌های استان همدان است، افزود: بخش جوکار ۴۳۹ شهید والامقام را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

وی با بیان اینکه روستای علی‌آباد با ۶۷ شهید، حسین‌آباد با ۵۷ شهید و دهنو با ۳۳ شهید، به اندازه یک بخش شهید تقدیم انقلاب کرده‌اند، بیان کرد: وجود تعداد بالای شهدا و ایثارگران، وظیفه ما را در خدمت‌رسانی به مردم سنگین‌تر کرده است.

فارسی، بخش جوکار را قطب فروسیلیس و آندولوزیت کشور دانست و گفت: محصولات فروسیلیس و آندلوزیت تولیدی علاوه بر تامین نیاز داخلی، صادر نیز می‌شود.

وی ادامه داد: بخش جوکار رتبه اول تولید گندم با ۶۰ درصد تولید، رتبه اول تولید بادام و گردو با ۶۰ درصد تولید، رتبه اول شیر و دام سنگین با ۶۵ درصد تولید شیر این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

فرجام خوش برنامه‌های گردشگری پاییزی ملایر با جشنواره گردو و بادام علی آباد

تولید سالانه ۳۴۵۰ تُن گردو در ملایر

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز اظهار کرد: این شهرستان دارای ۲۳ هزار هکتار باغ است که از این میزان ۱۲ هزار هکتار آن باغ انگور است و اولین محصول باغبانی ملایر است.

"یوسف کاکاوند" افزود: از این میزان اراضی باغی، چهار هزار و ۴۵۰ هکتار زیر کشت گردو است که سالانه سه هزار و ۴۵۰ تُن گردو تولید می‌شود.

وی سطح زیر کشت بادام دیم و آبی این شهرستان را نیز چهار هزار هکتار با میزان تولید پنج هزار تُن بادام عنوان کرد و گفت: ملایر بعد از تویسرکان دومین تولیدکنتده گردوی استان همدان است.
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: بادام و گردو جزو محصولات خشکباری است و از کیفیت بالایی برخودار است و در بازارهای داخلی و خارجی خریداران خود را دارد.

کاکاوند با اشاره به برگزاری دومین جشنواره بادام و گردوی علی‌آباد دمق، بیان کرد: روستای علی‌آباد بالغ بر ۷۰۰ هکتار اراضی باغی دارد که اغلب زیر کشت بادام و گردو است و قطب بادام و گردوی شهرستان ملایر است.

کاکاوند با اشاره به برگزاری دومین جشنواره بادام و گردوی علی‌آباد دمق، بیان کرد: روستای علی‌آباد بالغ بر ۷۰۰ هکتار اراضی باغی دارد که اغلب زیر کشت بادام و گردو است و قطب بادام و گردوی شهرستان ملایر است.

وی یادآور شد: یکی از تعاونی‌های مطرح باغداران کشور در ملایر فعال است و گردوکاران به جای تشکیل یک تعاونی جدید، عضو تعاونی باغداران این شهرستان شوند که هم موجب تقویت تعاونی باغداران می‌شود و هم با توجه به سوابقی که این تعاونی دارد، می‌تواند به گردوکاران کمک کند.

فرجام خوش برنامه‌های گردشگری پاییزی ملایر با جشنواره گردو و بادام علی آباد

کاکاوند با بیان اینکه تمام کلاس‌های آموزشی جهاد کشاورزی در زمینه سرشاخه‌کاری گردو برگزار می‌شود، افزود: با توجه به وجود نهالستان و زنجیره تولید گردو در تویسرکان، ارقام جدید گردو تهیه می‌شود.

وی ادامه داد: از پیوندک‌های گردوی تویسرکان برای شهرستان ملایر و علی‌آباد استفاده می‌کنیم که بهترین ارقام را از لحاظ کیفیت دارد و میزان برداشت افزایش خوبی دارد.

دهیار روستای علی‌آباد دمق نیز در حاشیه این جشنواره بیان کرد: این روستا میزبان دومین جشنواره بادام و گردو با هدف اشتغال جوانان، توجه به بومگردی روستا و کمک به کشاورزان است.

"باقر هاشمی" با اشاره به استقبال خوب مردم از این جشنواره، با اشاره به برپایی حدود ۱۵ غرفه در حاشیه این جشنواره، افزود: برخی از غرفه‌ها به ویژه برای اهالی روستا، رایگان در اختیار غرفه‌داران قرار گرفته و انواع محصولات کشاورزی روستا همچون گردو، بادام، شیره انگور و باسلوق عرضه شده است.

وی گفت: امسال بدلیل شرایط جوی و آب و هوایی، جشنواره را به سالن ورزشی هنرستان خیرساز "برادران محسنی" منتقل کردیم.

فرجام خوش برنامه‌های گردشگری پاییزی ملایر با جشنواره گردو و بادام علی آباد

پیگیری برای ثبت ملی جشنواره گردو و بادام علی آباد

دهیار روستای علی‌آباد دمق خشکسالی چند سال اخیر را یکی از چالش‌های جدی باغداران و کشاورزان این منطقه برشمرد و بیان کرد: استفاده از سموم، کود و توجه ویژه به آموزش‌های مهندسان جهاد کشاورزی می‌تواند برخی از مشکلات باغداران و کشاورزان را حل کند.

هاشمی به ثبت ملی آش سنتی "ماسوا" روستای علی‌آباد در فهرست میراث ناملموس کشور به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس ملی شهرستان اشاره کرد و گفت: به دنبال ثبت آش "چغندر به دوغ" و "گرده مغزی" علی‌آباد نیز هستیم.

وی ثبت این روستا به عنوان روستای بومگردی و ثبت ملی "جشنواره گردو و بادام علی‌آباد" را از دیگر اولویت‌ها برشمرد و گفت: انتظار داریم با شهر شدن علی‌آباد بتوانیم اعتبارات خوبی را جذب کنیم تا اهالی روستا از امکانات و مزایای شهر شدن بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا؛ در این جشنواره با حضور حجت الاسلام "احد آزادیخواه" نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، معاونان فرماندار ملایر، مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان همدان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و استقبال پرشور مردم، ۱۰ نفر از گردوکاران برتر این شهرستان و علی‌آباد تجلیل شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha