یاد و خاطره نخستین شهید خلبان نیروی هوایی در مهاباد گرامی داشته شد

مهاباد - ایرنا - مسوولان شهرستان مهاباد به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس و سالگرد شهادت سرلشکر خلبان «خالد حیدری» نخستین شهید نیروی هوایی کشور، مزار وی را غبارروبی و گلباران کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین غباروبی و گلباران مزار نخستین شهید خلبان نیروی هوایی جمهوری اسلامی عصر روز جمعه و با حضور فرمانده تیپ لشکر ۶۴ پیاده ارتش جمهوری اسلامی، فرماندار مهاباد و مسوولان دستگاه‌های اجرایی، فرماندهان نظامی و انتظامی، خانواده معظم شهید حیدری و جمعی از فرماندهان و سربازان تیپ ۳۴۶ شهید نصیرزاده ارتش در کنار یادمان این شهید سرافراز در ورودی مهاباد از سمت ارومیه برگزار شد.

فرمانده تیپ لشکر ۶۴ پیاده ارتش جمهوری اسلامی در این مراسم گفت: بزرگداشت یاد و خاطره شهیدانی که در روزهای اول جنگ فداکارانه در مقابل هجوم دشمن به پا خاستند، وظیفه همه ما است.

امیر هرمز طبرخونی بیان کرد: امنیتی که پس از ۴۳ سال شاهد آن هستیم، بدون از خودگذشتگی و ایثار پایدار نخواهد بود مگر اینکه فرهنگ رشادت و مقاومت را در بین جوانان زنده نگه داریم.

وی تاکید کرد: شهیدان سند افتخار نظام مقدس ما هستند و ادامه دادن راه این عزیزان همواره سرلوحه ما باقی خواهد ماند.

این آیین با نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران توسط گروه سرود تیپ ۳۴۶ شهید «نصیرزاده» ارتش در مهاباد آغاز شد و حاضران با قرائت فاتحه و نثار شاخه گل بار دیگر با آرام‌های والای انقلاب اسلامی و راه شهدا، تجدید پیمان کردند.

یاد و خاطره نخستین شهید خلبان نیروی هوایی در مهاباد گرامی داشته شد

سرلشکر خلبان «خالد حیدری» از تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در نخستین روز جنگ تحمیلی هنگام ماموریت هوایی در عراق به درجه رفیع شهادت نایل و در آسمان جاودانه شد.

زمانی که ارتش بعث عراق با پشتیبانی استکبار و هم پیمانانش در روز سی و یکم شهریور ماه سال ۱۳۵۹ به خاک ایران تجاوز کرد، بیش از ۲ ساعت از این حمله ناجوانمرادنه و بمباران سنگین نقاط راهبردی ایران نمی‌گذشت که ۲ گروه پروازی از تیزپروازان ارتش جمهوری اسلامی، ۲ پایگاه اصلی هوایی عراق به نام‌های «شعیبه» و «کوت» را بمباران کرد.

در این عملیات غرورآفرین سرلشکر خلبان «خالد حیدری» به همراه همرزمش خلبان «محمد صالحی» به درجه رفیع شهادت نایل شدند و در واقع نخستین شهیدان خلبان دفاع مقدس لقب گرفتند.

پیکر مطهر این شهید بزرگوار سرانجام پس از مدت‌ها و در سال ۱۳۹۱ توسط گروه تفحص پیدا شد و برای همیشه در زادگاهش مهاباد آرام گرفت.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha