۲۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۰
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85236804
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پرستاران اصفهان خواهان بازنگری در قانون تعرفه‌گذاری خدمات هستند

اصفهان - ایرنا - رییس هیات مدیره نظام پرستاری اصفهان گفت: پرستاران این استان خواهان بازنگری و استانداردسازی سند باز توزیع قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هستند.

به گزارش ایرنا، در سند باز توزیع قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است، در برخی از مفاد این قانون، تغییراتی اعمال و ضرایب ارزش نسبی (K) ترمیم شده است.

شیما صفازاده رییس هیات مدیره نظام پرستاری اصفهان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پرستاران استان اصفهان در چند هفته اخیر نسبت به برخی مسائل پیش آمده انتقاد داشتند و خواهان رفع آنها هستند که از مهمترین آنها می توان به سند بازتوزیع قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تفاوت در میزان حقوق پرستاران با کارکنان اداره های دیگر و میزان اضافه کاری اشاره کرد.

وی با بیان اینکه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری حدود ۱۵ سال پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما در سال های گذشته عملیاتی نشد، افزود: با توجه به مسائل و مشکلات پیش آمده در چند سال اخیر بویژه در دوران همه‌گیری کرونا، مقام‌های ارشد کشور بر اجرای این قانون تاکید کردند.

وی با تاکید بر اینکه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۵ سال نیاز به بازنگری و روزآمدی دارد، اظهار داشت: با توجه به توافق صورت گرفته بین نظام پرستاری، معاونت پرستاری وزارت بهداشت و شورای بیمه مقرر شد که با اِعمال تغییراتی در آن، بسته خدماتی در این زمینه تعریف و ارزشگذاری شود.

صفازاده اضافه کرد: بر همین اساس فُرمول باز توزیع برای این قانون تعریف شد تا درآمد حاصل از خدمات رسانی پرستاران در یک بیمارستان در صندوقی ذخیره و اعتبارات این صندوق بین بخش های مختلف بر اساس نوع خدمت توزیع شود.

وی با اشاره به اینکه پس از ابلاغ سند باز توزیع قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تاکنون سه پرداخت علی الحساب به پرستاران استان اصفهان صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: برخی از پرستاران اصفهان نسبت به چگونگی و میزان این پرداختی ها انتقاد دارند و خواهان رفع آن هستند.

صفازاده تصریح کرد: با توجه به اینکه عنوان علی الحساب برای این پرداختی ها منظور شده، این شائبه پیش می‌آید که ممکن است پس از این پرداختی ها، عده ای از پرستاران طلبکار یا بدهکار شوند.

وی با تاکید بر اینکه نحوه این پرداختی‌ها نشان می‌دهد که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به درستی اجرا نشده است، گفت: میزان پرداختی به برخی پرستاران با وجود اینکه خدمات تخصصی ارائه می دهند اندک بود که سبب نارضایتی شد.

صفازاده با بیان اینکه از طرفی میزان پرداختی به پرستاران در برخی دیگر از بخش‌های دیگر بیمارستان‌ها مناسب و به حق بود، خاطرنشان کرد: زمان انجام محاسبات مربوط به پرداختی های پرستاران نیز در اصفهان به درازا کشید و پرستاران خواهان رفع این موضوع نیز هستند.

صفازاده توضیح داد: خدمات پرستاری که در مراکز درمانی و بیمارستان ها ارائه می شود باید به‌صورت الکترونیکی در سامانه های بیمارستان (HIS) ثبت شود اما هنوز این موضوع بطور کامل اتفاق نمی افتد و باید هرچه زودتر نسبت به ارتقای زیرساخت ها اقدام کرد.

وی تاکید کرد: پرستاران اصفهان با توجه به مسائل و مشکلات پیش آمده خواهان ایجاد نظم در پرداختی‌ها، استانداردسازی باز توزیع قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و ترمیم پرداختی‌های اخیر هستند.

رییس هیات مدیره نظام پرستاری اصفهان، گفت: یکی دیگر از مسائلی که پرستاران به آن انتقاد دارند تفاوت در میزان حقوق وزارت بهداشت با سایر وزارتخانه هاست بطوری‌که میزان حقوق پرستاران از بسیاری دیگر از رشته ها پایین‌تر است.

وی افزود: برای رفع این مساله، باید تلاش شود تا با اجرای فوق العاده خاص برای پرستاری، حکم حقوقی آنها تغییر یابد.

وی همچنین به اضافه کار پرستاران اشاره و تصریح کرد: میزان پرداختی برا ی اضافه کاری پرستاران بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برای هر ساعت است درحالیکه این اضافه کاری اجباری بوده و میزان آن نیز در مقایسه با بسیاری دیگر از مشاغل پایین‌تر است.

صفازاده ادامه داد: این میزان پرداختی ها به‌عنوان حقوق و اضافه کاری، دور از شان جامعه پرستاری است.

صفازاده به دیداری که نمایندگان پرستاران در چند هفته اخیر با معاون پرستاری وزارت بهداشت در اصفهان داشتند، اشاره و خاطرنشان کرد: در این دیدار، پرستاران نقطه نظرها و انتقادهای خود را مطرح کردند و معاون پرستاری وزارت بهداشت برای بررسی کارشناسی آن قول مساعد داد.

حدود ۱۵ هزار پرستار عضو نظام پرستاری استان اصفهان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha