قزاقستان مذاکره با ارمنستان برای خروج از سازمان پیمان امنیت جمعی را تکذیب کرد

تهران - ایرنا -، سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان گفت که این کشور در مورد خروج از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) با ارمنستان هیچگونه مذاکره ای نداشته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، به نقل از آکی پرس اطلاعاتی در رسانه های منطقه قفقاز و آسیای مرکزی منتشر شده است مبنی بر اینکه ظاهراً قزاقستان و ارمنستان برای خروج از سازمان پیمان امنیت جمعی در حال مذاکره هستند اما «آیبک اسمادیاروف» سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان تصریح کرد که این موضوع صحت ندارد.

وی تاکید کرد که چند روز پیش وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی نشستی برگزار کردند که در آن گام‌های جدید در مسیر توسعه این سازمان را بررسی کردند. وی همچنین گفت که که ارمنستان از قزاقستان درخواست کمک نظامی نکرده است.

به گزارش رسانه های آسیای مرکزی، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، در سخنرانی خود خطاب به مردم این کشور در ۲۴ سپتامبر، گفته بود که حوادث ناگورنو-قره باغ «ناکارآمدی ساختارهایی را (سازمان پیمان امنیت جمعی) که ارمنستان در آن عضویت دارد، نشان داد. وی گفت: کل نظام امنیتی باید بازنگری شود.

به گزارش (SMI.TODAY)در عین حال، پاشینیان، در اولین روزی که جمهوری آذربایجان در ۱۹ سپتامبر "اقدامات ضد تروریستی" را در قره باغ آغاز کرد، گفت که این عملیات در مورد ارمنستان صدق نمی کند، او همچنین «اعلامیه آلما آتا را در اکتبر ۲۰۲۲» امضا کرد که بیان می کند قره باغ بخشی از جمهوری آذربایجان است.

سازمان پیمان امنیت جمعی یک ائتلاف نظامی در اوراسیا است که ۶ کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و بلاروس در آن حضور دارند.

این سازمان در ماه می ۱۹۹۲ با عنوان «پیمان امنیت جمعی» تاسیس شد و در اکتبر ۲۰۰۲ به سازمان پیمان امنیت جمعی تغییر یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha