به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، داریوش گل علیزاده، در جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا که روز سه شنبه با حضور نمایندگانی از سازمانها و وزارتخانههای مسئول در اجرای قانون هوای پاک در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: مصرف بیرویه گاز در کشور یکی از علتهای اصلی افزایش اکسیدهای نیتروژن است.
وی افزود: ترکیبات فرار و اکسیدهای نیتروژن با طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) و معاینه فنی قابل کنترل هستند.
طرح کهاب طرحی برای صرفهجویی اقتصادی در مصرف سوخت به شمار می رود که با اهداف زیستمحیطی پایهگذاری شدهاست. کهاب سرنام عبارت کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین بوده و هدف اصلی این طرح کاهش از دست رفتن بخار بنزین در مراحل مختلف سوختگیری است.
گل علیزاده بیان کرد: تعداد روزهای آلوده هوا نمیتواند معیار مناسبی برای تشخیص عملکرد باشد چرا که تعداد روزها تابع شرایط جوی است، ما باید برای بررسی عملکرد، غلظت انتشار را بسنجیم و زمانی که بتوانیم غلظت انتشار را کاهش دهیم یعنی قدم رو به جلویی برداشتهایم.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: در بودجه سال ۱۴۰۲ برای قانون هوای پاک ۸۴۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد و ما توانستیم رد پای خوبی در قانون بودجه بگذاریم تا در سالهای بعد هم افزایش پیدا کند، برای اجرای ۶۲ حکم احصا شده، ۱۰۷ هزار میلیارد تومان و ۳ میلیارد دلار برآورد هزینه شده بود که به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد و این اتفاق که ستونی برای اجرای قانون هوای پاک است برای نخستین بار در بودجه سال ۱۴۰۲ قرار داده شده است.
گل علیزاده ادامه داد: همچنین مبلغی هم از محل ماده ۱۲ قانون هوای پاک که برای صرفهجویی در مصرف سوخت است، برای توسعه حمل و نقل عمومی پیشبینی شده است.
بر اساس ماده ۱۲ قانون هوای پاک سازمان مکلف است که تمامی مراکز و واحدهای صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی، خدماتی، عمومی و کارگاهی را که آلودگی آنها بیش از حدمجاز مصوب است، مشخص نموده و مراتب را با تعیین نوع، میزان آلودگی، وسعت منطقه تحت تأثیر و حساسیت منطقه به مالکان یا مسئولان یا مدیران عامل و یا بالاترین مقام تصمیم گیر واحد ابلاغ کند تا در مهلت معینی که توسط سازمان تعیین می شود، نسبت به رفع آلودگی یا تغییر تولید یا تغییر فرآیند تولید یا تعطیلی کار و فعالیت خود (براساس نوع آلودگی و ماهیت فرآیند کنترلی) اقدام نمایند. در طی مدت تعیین تکلیف این واحدها، طبق مفاد این قانون، به واحدهای مذکور، جریمه ایجاد و انتشار آلودگی تعلق میگیرد.
وی با اشاره با اجرای طرح کهاب گفت: وزارت نفت قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۱ این طرح را در ۲۰۰ جایگاه انجام دهد اما بررسیهای ما نشان میدهد که اکنون این طرح تنها در ۱۱۰ جایگاه کشور اجرا میشود.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم تصریح کرد: توسعه وسایل حمل و نقل عمومی به میزان ۱۰.۹ درصد در افزایش کیفیت هوا تاثیر داشته است اما عملکرد کشور در این زمینه در سالهای اخیر ضعیف بود اما سال گذشته با ورود وزارت کشور، اتفاقات خوبی را در توسعه حمل و نقل عمومی شاهد بودیم.
اسقاط خودروهای فرسوده در کشور نگران کننده است
گل علیزاده، عدم اسقاط خودروهای فرسوده را یکی از معضلات اصلی در جهت اجرای قانون هوای پاک دانست و گفت: در سال گذشته کمتر از ۲۵ هزار خودرو اسقاط شد این در حالیست که یک میلیون خودرو پلاک گذاری شد که این موضوع بسیار نگران کننده است.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم بیان کرد: ما ناترازی شدیدی در بخش انرژی داریم و موضوع مصرف بیرویه انرژی در واحدهای تجاری و خانگی یکی از معضلات اصلی آلودگی هواست. از مقدار ۸۵۰ میلیون متر مکعب گازی که در کشور مصرف میشود، ۶۵۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی و تجاری مصرف میشود که اگر تنها ۲۰ درصد در این مقدار صرفهجویی شود، سوخت مورد نیاز نیروگاههای بخاری ما قابل تامین است.
گل علیزاده با بیان اینکه در این زمینه معاینه فنی موتورخانهها میتواند بسیار موثر باشد، افزود: قرار بود شرکت ملی گاز ، دادهها را در اختیار سازمان استاندارد قرار دهد اما متاسفانه این دادهها ناقص و قدیمی بوده و نیاز است کامل شود تا بتوان بر مصرف گاز در موتورخانهها نظارت کرد.
به ۹ هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران نیاز است
وی ادامه داد: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی میتواند بسیار مهم باشد اما در این زمینه خوب عمل نکردهایم. به عنوان مثال در شهر تهران به ۸ تا ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز است اما این شهر تنها ۱۹۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که بخش زیادی از آنها نیز فرسوده هستند. ما باید فاصله هر فرد تا یک وسیله نقلیه عمومی را به ۵۰۰ متر برسانیم و روی توسعه مترو و اتوبوسهای برقی و گازسوز و همچنین اسکوتر و دوچرخه برقی برای مسیرهای کوتاه تمرکز کنیم تا اتفاق خوبی در کاهش آلایندگی از منابع متحرک بیفتد.
وی با بیان اینکه نیروگاههای ما به طور عمده فرسوده هستند و راندمان پایینی دارند، گفت: نیروگاههای ما نیاز به نصب تجهیزات کنترلی دارند اما به این دلیل که طراحی آنها قدیمی است، نصب تجهیزات کنترلی روی آنها پیشبینی نشده و این مورد مشکل ساز است.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۴ درصد انرژی ما بر پایه نیروگاههای فسیلی تامین میشود که اگر از این مقدار کم کنیم و به سمت توسعه انرژیهای تجدید پذیر برویم، میتوانیم زودتر به اهداف خود در قانون هوای پاک برسیم.
به گفته وی، اکنون هشت درصد انرژی کشور توسط انرژی پاک تأمین میشود در حال که طبق قانون هوای پاک باید ۳۰ درصد باشد.
سازمان ملی استاندارد و محیط زیست پیشتاز در اجرای تکالیف قانون هوای پاک
گل علیزاده اظهار داشت: به لحاظ اثربخشی، گزارش عملکرد دستگاهها به این صورت بود که سازمان ملی استاندارد ۱۶ تکلیف داشت که ۱۲ تکلیف خود را کامل و چهار تکلیف را به خوبی انجام داده بود، در این راستا وزارت کشور هشت برنامه داشت که از این میان پنج برنامه را به طور ضعیف یک برنامه را به صورت متوسط یک برنامه را به طور کامل و یک برنامه را به خوبی انجام داده بود.
وی افزود: وزارت نیرو از میان پنج برنامهای که بر عهده داشت، دو مورد را ضعیف یک مورد را متوسط و یک مورد را به طور کامل به سرانجام رساند.
گل علیزاده اظهار داشت: سازمان حفاظت محیطزیست علاوه بر نظارت بر اجرای قانون هوای پاک، ۱۹ برنامه در راستای تحقق این قانون برعهده داشت که از این میان ۱۶ برنامه به طور کامل، یک برنامه قابل قبول و دو برنامه به صورت ضعیف انجام شد که بهبود این عملکرد در گرو تأمین منابع مالی است.
نظر شما