به کجا چنین شتابان ، ضرورت توجه به بهینه‌سازی مصرف سوخت در استان فارس

شیراز-ایرنا-استان فارس از پُرمصرف‌ترین استان‌های کشور در بخش انرژی به ویژه بنزین است که به اعتقاد مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی فارس فرهنگسازی در اصلاح الگوی مصرف سوخت می‌تواند کمک شایانی به حل این مشکل کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق گفته مسئولان، میانگین مصرف بنزین در حال حاضر روزانه ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون لیتر است و در سال جاری رکورد مصرف ۱۴۲ میلیون لیتر هم به ثبت رسیده است.

به کجا چنین شتابان ، ضرورت توجه به بهینه‌سازی مصرف سوخت در استان فارس

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ۲۱مردادماه ۱۴۰۲ اعلام کرد: در استان تهران ۲۰ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین داریم که معادل مصرف ۳ استان فارس، اصفهان و کرمان است.

به گفته او میانگین مصرف بنزین در شهریور ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱۲ درصد و برابر ۱۳ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

وی از مردم درخواست کرد با توجه به افزایش ترددهای جاده‌ای و افزایش مصرف سوخت و احتمال شلوغی جاده‌ها، نهایت همکاری را در مدیریت مصرف سوخت به عمل آورند.

مصرف بالای بنزین در فارس

اما استان فارس نیز از پُرمصرف‌ترین استان‌های کشور در بخش فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین به شمار می‌رود به‌گونه‌ای که مصرف این ماده در برخی ایام سال بیشتر از آب شرب است.

در حقیقت مصرف بنزین روزانه در این استان حدود هفت میلیون و ۵۰۰ تا هفت میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بوده که این میزان در ایام تعطیلات به حدود هشت میلیون لیتر می‌رسد؛ این در حالیست که متوسط سرانه مصرف آب بر اساس تولید و مصرف مشترکین استان حدود ۲۰۰ لیتر است.

همان‌گونه که بحران آب و چاره‌اندیشی برای حل آن در سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های اساسی کشور تبدیل شده، فرهنگ‌سازی برای مصرف بنزین هم باید مورد توجه قرار بگیرد.

مصرف بی‌رویه فرآورده‌های نفتی مغفول مانده

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی فارس که معتقد است مصرف بی‌رویه فرآورده‌های نفتی یکی از موضوعاتی است که در کشور مغفول مانده است.

اسدالله طاهری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین سه هزار تومان و قیمت گازوییل لیتری ۳۰۰ تومان است؛ این در حالیست که قیمت یک لیتر آب از قیمت یک لیتر بنزین به میزان قابل توجهی بیشتر است.

رُشد ۱۳درصدی بنزین

وی ادامه داد: مصرف بنزین در فارس در پنج ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٣ درصد رشد داشته و می‌توان گفت این استان نسبت به نُرم کشوری از مصرف بالایی در بنزین برخوردار است.

طاهری اضافه کرد: در واقع مصرف بنزین روزانه در استان فارس حدود هفت میلیون و ۵۰۰ تا هفت میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بوده که این میزان در ایام تعطیلات به حدود هشت میلیون لیتر می‌رسد.

رُشد پنج‌درصدی گازوییل و نفت و گاز

وی با بیان اینکه در بخش گازوییل و نفت و گاز هم با رشد پنج درصدی مواجه بوده‌ایم گفت: در حقیقت کشور ما یکی از پُرمصرف‌ترین کشورها در بخش فرآورده‌های نفتی است و استان فارس نیز از این قضیه مستثنی نیست و یکی از استان‌هایی‌است که با مصرف بی‌رویه بنزین مواجه است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی فارس یکی از راهکارها برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه بنزین را جایگزینی این سوخت با سی‌ان‌جی دانست و افزود: روزانه بین یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۵۵۰هزار مترمکعب گاز سی‌ان‌جی در جایگاه‌های سی‌ان‌جی توزیع می‌شود که اگر این اقدام ارزشمند انجام نمی‌شد قطعا با مصرف بیشتر بنزین مواجه بودیم.

یک راهکار مهم؛جایگزینی سوخت پاک سی ان جی با بنزین

وی یادآور شد: بهره‌گیری از جایگاه‌های سی‌ان‌جی کار ارزنده و خوبی است تا هموطنان بتوانند از سوخت ارزان و پاک استفاده کنند.

به کجا چنین شتابان ، ضرورت توجه به بهینه‌سازی مصرف سوخت در استان فارس

طاهری عنوان کرد: متأسفانه مصرف فرآورده‌های نفتی به علت ارزان بودن و قیمت بسیار بالایی که بین قیمت دولتی و بازار آزاد وجود دارد جذابیت خاصی برای قاچاقچیان دارد؛ این مسائل باعث شده مصرف فرآورده‌های نفتی به مصرف بالایی برسد و لازم است همه هموطنان احساس کنند این ثروت متعلق به یک وزارتخانه و یا یک فرد نیست؛ لذا تمام ملت بایستی از این سرمایه صیانت کنند.

به کجا چنین شتابان ، ضرورت توجه به بهینه‌سازی مصرف سوخت در استان فارس

فرهنگسازی در اصلاح الگوی مصرف سوخت

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی فارس اظهار کرد: فرآورده‌های نفتی پایان‌پذیر و محدود است و ضروری است که صرفه‌جویی در مصرف بنزین به عنوان یک وظیفه ملی مدنظر قرار بگیرد.

بدون تردید بهینه‌سازی مصرف سوخت برای حل چالش انرژی در کشور ضرورت دارد و نیاز است فرهنگسازی در اصلاح الگوی مصرف سوخت در اولویت‌ متولیان امر قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha