دبیر شورای عالی شهرسازی درباره پیاده‌راه خیابان امام(ره) سمنان چه نظری داد؟

سمنان- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: توسعه پیاده‌راه‌ها و جایگزینی استفاده از خودروهای عمومی به جای خودروهای شخصی اولویت این شورا است و در مورد پیاده‌راه خیابان امام(ره) سمنان نیز این موضوع مدنظر است.

خسرو دانشجو روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در سمنان افزود: استفاده حداکثری از وسایل نقلیه عمومی و استفاده حداقلی از وسایل نقلیه شخصی از شاخص‌های مورد توجه در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در پیاده‌راه‌سازی محورها است.

وی ادامه داد: برای تصمیم‌گیری درباره خیابان امام خمینی(ره) شهر سمنان ابتدا باید این طرح در شورای برنامه‌ریزی استان سمنان بررسی، رفع نقص تصویب و سپس به شورای عالی ارسال شود.

وی بیان کرد: شورای عالی معماری و شهرسازی طرح را از لحاظ مغایرت نداشتن با طرح جامع شهر سمنان مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت نبود مشکل، طرح را برای اجرا تصویب و موافقت می‌کند.

دانشجو درباره اینکه آیا طرح پیاده‌راه خیابان امام خمینی(ره) سمنان در دوره‌های قبل در شورای عالی شهرسازی و معماری بررسی شده یا خیر، پاسخی نداد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: برای تصمیم‌گیری درباره پیاده‌راه خیابان امام خمینی(ره) سمنان باید طرح پس از مراحل قانونی به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شود.

به گزارش ایرنا، خیابان تاریخی «امام خمینی (ره)» در بافت تاریخی که بازار و مسجدهای تاریخی را در خود جای داده قرار دارد و از بااهمیت‌ترین بافت تاریخی شهر با پیشینه ای هزارساله با ارزش‌های معماری و معنوی محسوب می‌شود.

تردد تعداد قابل‌توجه خودرو در روز از این محدوده خطری بزرگ برای تاریخ و هویت سمنان محسوب می‌شد و از این رو شهرداری و شورای اسلامی پنجم شهر سمنان در یکی از اصلی‌ترین طرح‌های خود، تصمیم بر پیاده راه شدن این خیابان گرفتند تا علاوه بر احترام به بافت تاریخی شهر، مردم نیز بتوانند بدون صرف زمان زیاد برای یافتن محل توقف برای خودروی خود و در نهایت، منصرف شدن از خرید، زمانشان را به خود اختصاص دهند و از پیاده راه‌رفتن و خریدکردن در بافت تاریخی و در کنار گردشگران لذت ببرند.

طرح تبدیل خیابان امام خمینی(ره) سمنان به پیاده راه از سال ۹۸ بر سر زبان‌ها افتاد؛ طرحی که فروردین سال ۱۴۰۰ آغاز شد و می‌رفت تا به نقطه عطفی در اجرای طرح‌های عمرانی با موضوع گردشگری در کشور تبدیل شود.

اجرای عملیات عمرانی پیاده‌راه‌سازی، از ابتدای خیابان امام خمینی(ره) تا چهار راه مازندران به طول حدود ۵۵۰ متر و با دستور کار اصلاح امکانات زیرساختی آب و فاضلاب، اصلاح و مرمت پیاده روها، سنگ فرش کردن و هم سطح سازی خیابان و نیز اصلاح زیرساخت‌های برق و مخابرات آغاز شد و ۸۰ میلیارد ریال اعتبار داشت؛ طرحی که مرداد ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید؛ با این حال از همان زمان شروع طرح با اما و اگرهای شهروندان و کسبه خیابان همراه بود که در نهایت، ممنوعیت تردد لغو شد.

براساس گزارش‌ها، ۱۶۰ مغازه در خیابان امام(ره) سمنان وجود دارد.

دبیر شورای عالی شهرسازی درباره پیاده‌راه خیابان امام(ره) سمنان چه نظری داد؟

شهرک‌سازی راهبرد دولت در شهرهای فاقد اراضی برای اجرای نهضت ملی مسکن است

دانشجو با بیان اینکه ۲۰۵ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سمنان به محدوده شهری الحاق شد، افزود: در برخی مناطق به دلیل شرایط زمین شناسی و اقلیمی به طور مثال کوهستانی بودن، امکان الحاق زمین به محدوده شهری وجود ندارد و در این مناطق راهبرد ایجاد شهرک‌های مسکونی به صورت منفصل پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: اراضی در سه استان شمالی شامل گلستان، گیلان و مازندران، دارای قابلیت کشت و کشاورزی است و به دلیل قوانین بالادستی، امکان الحاق به محدوده شهری وجود ندارد و در این شرایط، ایجاد شهرک به صورت منفصل پیگیری می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با بیان اینکه تعداد شهرک‌ها هر هفته با برگزاری جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی تغییر می‌کند، افزود: آمارها در این زمینه دست نیست، اما ایجاد بیش از ۱۰۰ شهرک برنامه‌ریزی و تصویب شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران روز سه‌شنبه برای شرکت در آیین واگذاری زمین به ۲۳۸ خانوار تحت پوشش اداره‌کل راه و شهرسازی استان سمنان دارای سه فرزند و بالاتر به سمنان سفر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha