استان سمنان جزو مناطق دارای بدترین شیب جمعیتی در جهان است

سمنان- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: ایران در عرصه جهانی جزو کشورهای دارای پایین‌ترین نرخ جمعیتی و استان سمنان جزو مناطق دارای بدترین شیب جمعیتی در جهان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرشید فلاح روز شنبه در آیین افتتاح دومین جشنواره آب و رسانه استان سمنان در سالن همایش شرکت آب و فاضلاب استان سمنان افزود: استان سمنان، بعد از گیلان، دارای پایین‌ترین نرخ جمعیت است و انتظار می‌رود رسانه‌ها در ترغیب خانواده‌ها و ترویج فرزندآوری همراهی کنند.

وی ادامه داد: نرخ زادآوری در استان سمنان یک و چهار دهم و از نرخ کشوری که یک و هفت دهم گزارش شد، پایین‌تر است.

وی بیان کرد: پایداری خانواده، توان اقتصادی، مهاجرت، تصادف، و تاخیر در ازدواج، از جمله مولفه‌های موثر در نرخ جمعیت است و باید این موارد مهم مورد توجه باشد.

فلاح تصریح کرد: کم‌آبی در کنار پایین بودن نرخ جمعیت از چالش‌های اساسی در استان سمنان است و انتظار می‌رود رسانه‌ها با تولیدات کیفی و اثرگذار در دومین جشنواره آب و رسانه شرکت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به اهمیت تور رسانه‌ای و تبیین موضوع از سوی رسانه برای جامعه، افزود: تور رسانه‌ای باید نتیجه و خروجی داشته باشد و محصول تور رسانه‌ای را ببینیم و باید ترتیبی داده شود رسانه‌هایی که در تورهای رسانه‌ای تولید محتوا دارند در این تورها شرکت کنند.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است، با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران محسوب می‌شود و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، هفتمین استان ایران و در کنار ایلام، دارای کم‌ترین میزان جمعیت در بین استان‌های کشور است.

استان سمنان جزو مناطق دارای بدترین شیب جمعیتی در جهان است

۱۰ شهریور آخرین فرصت شرکت در دومین جشنواره آب و رسانه استان سمنان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان نیز در این نشست گفت: هنرمندان می‌توانند آثار خود در قالب‌های مختلف مانند گزارش، خبر، مصاحبه، فیلم کوتاه، صوت(پادکست) و موشن گراف را به دبیرخانه دومین جشنواره آب و رسانه اسال کنند.

محمد طاهری تصریح کرد: علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره آب و رسانه استان سمنان تا دهم شهریور امسال فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه جشنواره واقع در بلوار بسیج روبه روی استانداری همراه با فرم ثبت‌نام تحویل دهند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان گفت: مدیریت مصرف آب در خانه با تاکید بر نقش بانوان خانه‌دار، بحران خشکسالی و راهکارهای مقابله با آن، اصلاح الگوی مصرف و بازچرخانی آب مزایا و محدودیت‌ها، از جمله محورهای دومین جشنواره استانی آب و رسانه در استان سمنان است.

عبدالرضا دهرویه مدیرکل صدا و سیمای استان سمنان نیز در این نشست گفت: در قرآن کریم ۵۳ بار به اهمیت آب اشاره شده است و تکرار کلمه آب در قرآن نشان از اهمیت آن دارد و رسانه ها با تولیدات فاخر نقشی مهم در تبیین اهمیت آب ، مدیریت مصرف و صرفه جویی آب در جامعه دارند.

وی تاکید کرد: زبان هنر در تبیین و اطلاع رسانی به جامعه در اهمیت موضوعات مختلف از جمله آب موثر است و انتظار می‌رود نخبگان فرهنگی و رسانه بیش از پیش در تبیین جامعه نقش آفرینی کنند.

این استان با میزان بارش کمتر از میانگین و تبخیر بالاتر از متوسط کشور، ظرفیت محدود آب‌های زیرزمینی و با وجود ظرفیت‌های متنوع برای توسعه، همچنان با چالش کمبود آب مواجه است.

بر پایه گزارش‌های رسمی، ۲۱ درصد آب مورد نیاز استان سمنان از منبع چشمه و قنات، ۱۷ درصد از محل آب‌های سطحی و ۶۲ درصد از محل حفر چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق تامین می‌شود و به بیانی دیگر ۸۰ درصد نیاز آبی استان را منابع زیرزمینی تامین می‌کند و تنها هفت و هفت دهم درصد مساحت استان سمنان قابلیت تغذیه سفره‌های آب‌ زیرزمینی دارد که این آمار زنگ خطر پدیده خاموش فرونشست است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha