آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس/پایان ماجرای تغییر در کنکور

تهران- ایرنا- بازگشایی دانشگاه‌ها، تجدید میثاق دانشجویان با قهرمانان دفاع مقدس و پایان موضوع تغییر در شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۳ با رد طرح مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان، مهم‌ترین اخباری بود که در یک هفته گذشته در بخش آموزش عالی شنیده شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دانشجویان بعد از سه ماه تعطیلی تابستانی، همزمان با هفته دفاع مقدس ضمن ادای احترام به قهرمانان هشت سال جنگ تحمیلی، سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ را آغاز کردند و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی دانشگاه‌های کشور مراسمی برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس داشتند. روسای بعضی دانشگاه‌ها هم به استقبال دانشجویان رفتند و با روی خوش و شاخه گل به آنها خوشامد گفتند.

آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس/پایان ماجرای تغییر در کنکور

البته ماجرای تغییر در شیوه برگزاری کنکور نیز از اخبار مهم هفته قبل بود. مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۲۸ شهریور طرحی را به نام مصوبه اصلاح تبصره ۵ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور تصویب کرد که شامل تغییراتی در شیوه برگزاری کنکور بود و بر اساس آن وزارت آموزش و پرورش مکلف بود «تمامی زیرساخت های لازم جهت اعمال تاثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت کنندگان در کنکور سال ۱۴۰۶ و بعد از آن را فراهم کند و تا موعد یاد شده، کنکور سال های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال کنکور سال های قبل از ۱۴۰۲ برگزار شود.» اما شورای نگهبان روز سه شنبه چهارم مهرماه در جلسه فوق العاده ای به این طرح رسیدگی و آن را خلاف قانون اساسی دانست و بر این اساس ر آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ همانند امسال برگزار می شود.

با اعلام رد این طرح، رییس سازمان سنجش آموزش کشور نیز جزییات برگزاری کنکور سال آینده را تشریح کرد و گفت: آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو نوبت برگزار می‌شود که نوبت اول روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ و نوبت دوم روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ تیر ماه ۱۴۰۳ خواهد بود.

عبدالرسول پورعباس ادامه داد: در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی است و میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی/ ترمی - واحدی در این گروه‌ها، ۳۷/۵ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی ۱۲/۵ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۵۰ درصد است و همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۵۰ درصد است.

وی درباره داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند، عنوان کرد: این دسته از داوطلبان اعم از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌های علمیه باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی بر اساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: دروس عمومی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ همچون آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صرفاً از طریق سوابق تحصیلی اعمال می‌شود.

آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس/پایان ماجرای تغییر در کنکور

هفته دفاع مقدس فرصت ورق‌زدن آلبوم ایثار و فداکاری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم این هفته در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس در این وزارتخانه گفت: هفته دفاع مقدس فرصت ورق زدن آلبوم ایثار و فداکاری است و خاطرات روزهایی را زنده می‌کند که ایمان و معنویت، از خودگذشتگی، همدلی و همکاری همه جامعه را فرا گرفته بود.

محمدعلی زلفی‌گل در این آیین که با حضور سرلشگر پاسدار یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا برگزار شد، گفت: هفته دفاع مقدس به ما یادآوری می‌کند که مدیون خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران هستیم و امنیت امروز ما نتیجه جهاد رزمندگان در عرصه نبرد و فداکاری خانواده آنان در پشت صحنه بود.

امروز نیز مدیون نیروهای مسلح هستیم و باید قدردان آنان باشیم که با تلاش و جهاد شبانه روزی امنیت ما در مرزها و در داخل کشور تامین می‌کنند؛ قدردانی از نیروهای مسلح کشور نه تنها از روی ادب و اخلاق بلکه رعایت انصاف صورت می‌گیرد چرا که آنان جان عزیز خودرا برای حفظ امنیت ما در طبق اخلاص گذاشتند.

آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس/پایان ماجرای تغییر در کنکور

ظرفیت علمی دانشگاه‌ها پشتیبان رزمندگان در دفاع مقدس بود

رحیم صفوی نیز در این مراسم با بیان اینکه ۷۰ درصد فرماندهان ما در دفاع مقدس تحصیلات دانشگاهی داشتند، گفت: عملیات‌های بزرگ دفاع مقدس با تکیه بر ظرفیت علمی دانشگاه‌ها در بخش فنی و مهندسی، مدیریت و از کار انداختن تجهیزات دشمن صورت گرفت.

وی ضمن ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب اسلامی به خانواده بزرگ آموزش عالی گفت: بخش فنی و مهندسی در دفاع مقدس نقش پررنگی در عملیات ها که داشت که با تکیه بر ظرفیت علمی دانشگاهها کارهای بزرگی را انجام می دادند مانند آنچه که در عملیات والفجر هشت ساخت پل لوله ای بعثت اتفاق افتاد و حیرت همگان را در پی داشت.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا افزود: رمزگشایی از ارتباطات بی سیم دشمن نمونه دیگری از استفاده رزمندگان از ظرفیت علمی دانشگاهها در دفاع مقس بود و یکی از بهترین نمونه‌های همکاری دانشگاه و نیروهای مسلح را می‌توانیم در ساخت پهپاد ببینیم که از زمان دفاع مقدس شروع شد و امروزه یکی از مولفه‌های قدرت ما در جهان است.

آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس/پایان ماجرای تغییر در کنکور

۷۰ درصد فرماندهان ما در دفاع مقدس تحصیلات دانشگاهی داشتند و استادان و دانشجویان حضور پررنگی در جنگ داشتند.

رحیم صفوی تاکید کرد: آنچه که باعث پیروزی ما در دفاع مقدس شد رهبری حکیمانه بنیانگذار انقلاب اسلامی، شجاعت و فداکاری و ایمان رزمندگان و استفاده از توان علمی کشور بود و امروز نیز صنعت دفاعی ما و افتخارات دیگر ما تکیه بر توان علمی کشور دارد.

وی در این آیین به دانشگاه‌ها توصیه کرد: در برنامه هفتم توسعه حتما جایگاه محکمی برای آموزش عالی در نظر گرفته شود و براساس آمایش سرزمین نقشه توسعه دانشگاه‌ها پی‌ریزی شود.

ایجاد سامانه شهدای آموزش عالی

قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و رییس بسیج اساتید وزارت علوم نیز در این آیین گفت: سامانه زندگینامه ۴۲۰۰ شهید دانشجو راه اندازی شده و بخشی از زندگی شهدای دانشجو در این سامانه قابل مشاهده است.

رشید جعفرپور افزود: همزمان با ستاد وزارت علوم در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز برنامه هایی برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس در حال برگزاری است. باز تولید فرهنگ دفاع مقدس در دانشگاه‌ها از برنامه‌های معاونت فرهنگی وزارت علوم است.

آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس/پایان ماجرای تغییر در کنکور

تجلیل از سردار سلامی در دانشگاه تهران

دانشگاه تهران هم دوشنبه گذشته (۴ مهر) میزبان آیین گردهمایی بزرگ اساتید و کارکنان شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تالار علامه امینی بود. در این گردهمایی از سردار سرلشگر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اهدای لوح تقدیر و تقدیم مدال دانشگاه تهران تجلیل شد.

رییس این دانشگاه نیز در سخنانی با ادای احترام به شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی به‌ویژه شهدای دفاع مقدس و امام شهدا در این مراسم، گفت: دفاع مقدس یک قطعه مهم از تاریخ تمدنی ایران اسلامی است که در پیشینه تمدنی ما بی‌نظیر است و ما که در متن آن قرار داریم، شاید اهمیت آن را به خوبی درک نکرده‌ایم. هر چند که گاهی غبارهایی بلند می‌شود و اجازه نمی‌دهد واقعیت‌ها، ظرفیت‌ها و سرمایه‌ای که هشت سال دفاع مقدس برای ما به ارمغان آورد را به درستی بشناسیم، ولی قطعاً در طول زمان، آیندگان درباره این قطعه تاریخی مهم بسیار خواهند نوشت.

سید محمد مقیمی با یادآوری این فرمایش رهبر معظم انقلاب که «فرهنگ ایثار، فرهنگ گذشت، فرهنگ مایه گذاشتن از خود برای سرنوشت جامعه و برای سرنوشت مردم؛ این فرهنگ اگر عمومی شد، این کشور و هر جامعه‌ای که این فرهنگ را داشته باشد، هرگز متوقّف نخواهد شد؛ به عقب بر نخواهد گشت و پیش خواهد رفت» اظهار داشت: این فرمایش ایشان باید به عنوان گزاره و مفروضه اصلی مبنای عمل ما قرار گیرد.

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره نقش فرهنگ ایثار و شهادت در پیشرفت تمدنی اشاره کرد و گفت: گاهی در محیط‌های دانشگاهی می‌شنویم که برخی عنوان می‌کنند با توجه به نگرش‌های مدرن حاکم بر جهان امروز، دوران فرهنگ ایثار و شهادت تمام شده است و تلاش می‌کنند فضا برای بروز فرهنگ ایثار و شهادت را در زندگی سازمانی و اجتماعی ما تنگ‌تر کنند.

آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس/پایان ماجرای تغییر در کنکور

رییس دانشگاه تهران تصریح کرد: در جمع ایثارگران دانشگاه تهران این تعهد را می‌دهم که حتماً بر سر آرمان‌های شهدا خواهیم ایستاد و با افتخار راه شهدا را ادامه خواهیم داد. ما با افتخار اعلام می‌کنیم که سبک مدیریتی ما می‌خواهد الهام گرفته از سبک مدیریتی شهید سلیمانی باشد و این را با قدرت ادامه خواهیم داد و تنها راه پیشرفت ما این است که فرهنگ ایثار و شهادت را در رفتارهای بروکراتیک خود نهادینه کنیم. از خداوند می‌خواهیم به برکت خون شهدا این توفیق را پیدا کنیم که به سهم خودمان برای ترسیم تمدن نوین اسلامی که در بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر عزیزمان تاکید شده است موفق باشیم.

پژوهانه ۶۰۰ میلیون تومانی برای استادان دانشگاه

رییس دانشگاه شاهد هم این هفته نشستی با خبرنگاران داشت، وی در این نشست گفت: استادانی که بتوانند مشکلی از صنعت را حل کنند تا ۶۰۰ میلیون تومان پژوهانه فناوری دریافت می کنند.

احمد چلداوی روز سه شنبه در نشست خبری در محل مرکز تحقیقات دانشگاه شاهد اظهار داشت: این دانشگاه قرار است بار بر زمین مانده نظام آموزش عالی را بردوش بکشد و بر همین اساس این مسئولیت را با افتخار پذیرفتم. برای اینکه اعتماد را به دانشگاه برگردانیم در ابتدا هشت میلیارد تومان مطالبات کارمندان را که ۶ ماه پرداخت نشده بود، پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: بعد از آن حقوق اساتید دانشگاه شاهد با اساتید سایر دانشگاه ها همسان سازی شد؛ چرا که حقوق استادان دانشگاه شاهد در قانون دیده نشده بود و برای حل این مشکل چهار جلسه به مجلس مراجعه کردم و بر همین اساس از سال ۱۴۰۱ همسان سازی حقوق استادان اجرایی شد. البته در یک سال حقوق استادان دانشگاه شاهد به نسبت سایر استادان بسیار کمتر بود و ما به تفاوت آن که ۲۱ میلیارد تومان بود تامین و با دستور رییس بنیاد شهید به استادان دانشگاه شاهد پرداخت شد.

رییس دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: حرکت تحولی را آغاز کردیم که این امر تنها نیازمند مدیریت نبود، بلکه همراهی همگان را می طلبید. برنامه های تفریحی و علمی خانوادگی را برای استادان و کارمندان دانشگاه شاهد اجرایی کردیم و همچنین اردوی راهیان نور را برگزار کردیم که با استقبال خوبی همراه شد.

گزارش سخنان وی را اینجا بخوانید.

۲ انتصاب در وزارت علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در احکامی احمدرضا مظاهری را به عنوان سرپرست دانشگاه آیت‌الله بروجردی و رضا آزاد را به عنوان معاون امور روابط عمومی و حوزه وزارتی وزارت علوم منصوب کرد.

زلفی‌گل در حکم خود خطاب به احمدرضا مظاهری تاکید کرد: انتظار می‌رود با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی، روحیۀ انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی و برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی و جلب همکاری استادان، مدیران، یاوران علمی (کارکنان) و دانشجویان تمامی امکانات مادی و معنوی آن مجتمع آموزش عالی از جمله ظرفیت‌ عظیم خیرین و واقفین را جهت تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های اسناد بالادستی به‌کار گیرید. وزیر علوم، همچنین بازتاب رسانه‌ای و دقیق برنامه‌های ارائه‌شده خود به مجلس شورای اسلامی را از آزاد خواسته است

همچنین در حکم وزیر علوم خطاب به رضا آزاد آمده است: لازم است ضمن هماهنگی با مدیرکل محترم حوزه وزارتی در تمشیت و پیشبرد امور محوله و کمک برای دستیابی به اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های آن حوزه هماهنگی و همکاری شایسته مبذول کنید.

حمله سایبری خرابکارانه برای تلخ کردن کام دانشگاهیان

پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم این هفته از دسترس خارج شد، روابط عمومی وزارت علوم در اطلاعیه‌ای درباره عدم دسترسی موقت به این پایگاه خبری اعلام کرد: صبح امروز یک حمله خرابکارانه به منظور تلخ کردن کام جامعه دانشگاهی در آغاز سال تحصیلی و همزمان با حضور دانشجویان عزیز در دانشگاه‌ها در اول مهر ماه انجام شد.

در این اطلاعیه وزارت علوم افزود: به دنبال حملات مکرر سایبری خرابکارانه به سایت‌های مختلف کشور در یک سال گذشته و حملات متعدد قبلی به سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی سازمان‌های وابسته به آن نیز یک حمله خرابکارانه به منظور تلخ کردن کام جامعه دانشگاهی در آغاز سال تحصیلی و همزمان با حضور دانشجویان عزیز در دانشگاه‌ها در اول مهر ماه، انجام شد. با هوشیاری کارشناسان فنی این حملات دفع شده و سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا زمان اطمینان کارشناسان فنی، به طور موقت از دسترس خارج شده است. مسلم است که این سایت در سریعترین زمان و پس از اطمینان، در دسترس جامعه دانشگاهی قرار خواهد گرفت. تلاش وزارت علوم سال تحصیلی پربار و سرشار از بالندگی برای جامعه دانشگاهی است.

آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس/پایان ماجرای تغییر در کنکور

امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه‌های علم‌وفرهنگ ایران و "یوسی‌اس‌آی" مالزی

این هفته همچنین تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی و دانشگاه "یوسی‌اس‌آی" UCSI مالزی به منظور ایجاد و زمینه‌سازی همکاری‌های علمی و آموزشی مشترک امضا شد.

این تفاهم‌نامه با هدف ایجاد بنیان همکاری آموزشی و تحقیقاتی میان دانشگاه علم و فرهنگ و دانشگاه UCSI مالزی و مشارکت فعال علمی و آموزشی استادان، پژوهشگران و دانشجویان دو دانشگاه به امضای دو طرف رسید.

تبادل اعضای هیات علمی، پژوهشگران و دانشجویان، برگزاری کنفرانس‌ها، سمپوزیوم‌ها، نمایشگاه‌های تخصصی مشترک سالانه، حضور و مشارکت فعال در اخذ گرنت‌ها، ارائه مقالات علمی مشترک، سایر فعالیت‌های تحقیقاتی و همچنین تبادل دانشجویان بر اساس قوانین و مقررات آموزشی طرفین از دیگر اهداف مهم این تفاهم نامه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha